Jump to content
  • 0

afbeelding FULL SCREEN bekijken (zonder enige werkbalk)

krod

Question

Posted

Ziehier een voor mij dringende vraag:

Hoe kan men een beeld in een containerveld van filemaker FULL SCREEN (echt fullscreen: dus zonder enige boordje met werkbalken!) bekijken en daarenboven in deze full screenmode verder bladeren naar hetzelfde containerveld van volgende records?

Wat ik niet bedoel: We hebben de beelden in filemaker telkens als koppeling ingevoegd telkens met in een apart adresveld ‘file://F:/enzovoort’ : dus uiteraard kan ik de gehele inhoud van dit adresveld selcteren (blauw maken in fm7) en dan rechtsklikken en dit adres 'openen' maar dan doe je het geselecteerde beeld open in bv 'windowsviewer voor afbeeldingen' (als deze standaart is binnen je windows XP) maar dit willen we niet gezien dan met ‘volgend beeld’ geheel de map kan bekeken worden: en dit is niet de bedoeling: we willen door een DOOR FILEMAKER GESELECTEERDE reeks foto’s bladeren.

BESTAAT ER HIER EEN PLUGIN VOOR (ik keek op webwinkel van filemaker maar vond enkel een plugin die afbeeldingen exporteert)? OF ALS PRESALEVRAAG: WIJ BEZITTEN FILEMAKER7: HEEFT FILEMAKER8 HIER EEN OPLOSSING VOOR?

10 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Hallo,

FileMaker-applicaties in full-screen laten draaien kan je door er met FileMaker Advanced (de vroegere 'developer') een runtime van te maken met als optie 'kiosk-mode'. Je bent verlost van de menubalk en de filemaker-balk onderaan het scherm. Voorzie dan zelf wel knoppen of scripts (event. met keyboard-shortcuts) voor de navigatie.

Het probleem met runtimes is dat je ze niet in een FM-netwerk kan inschakelen.

FileMaker 8 laat toe om eigen menubalken samen te stellen. Misschien is dat ook een mogelijke oplossing? Ik heb ook ooit een applicatie gemaakt waarbij FileMaker als presentatie-tool werd gebruikt. Dat was geen runtime. Mijn gebuikers stoorden zich niet bijzonder aan de menubalk.

Veel groeten,

Joris

• 0
Posted

welbedankt, filemaker advanced of developer lijkt inderdaad de goede oplossing. Maar gezien ik ht nu al een beetje vervelend vind dat ik jaarlijks nieuwe upgrades moet betalen :x is voor ons een developer niet weggelgd.

Over een maand heb ik filemaker 8 en hoop ik dat ik alle werkbalken kan wegtoveren.

Maar nu: bestaat er echt geen mogelijkheid om op een beeldje in filemaker pro 7 te klikken en het fullscreen te laten verschijnen zoals je dat kunt bij imageviewer van windows of bij irfanview? De reden: ik ben leerkracht en klasseer mn lesbeelden met filemaker: ook werk ik met labtop met 14inch scherm en is het projectiescherm niet bijsterend groot in de klas: kwestie van beeld te maximaliseren dus!!

• 0
Posted
Over een maand heb ik filemaker 8 en hoop ik dat ik alle werkbalken kan wegtoveren.

Mmm, beter niet hopen :wink:

Het gaat niet. Je kan wel een leeg menu in een menuset stoppen, maar dan zit daar toch nog steeds één optie in: nl. exit. Dus ook de grijze balk en de ingenomen schermruimte blijft.

Tja, als je echt full-screen wil gaan, zou je misschien je found set van afbeeldingen kunnen exporteren naar een bepaalde folder (dat kan wel met FM 8!) en dan vanuit FileMaker een extern applicatietje kunnen opstarten dat een slideshow opstart vanuit die folder. Moet lukken. Maar het zou tijdrovend kunnen zijn.

Nog een idee: de projector verder van het scherm plaatsen :D

Veel groeten,

Joris

• 0
Posted

welbedankt voor dit antwoord: zo'n reeks exporteren had ik inderdaad ook al gedaan en wat tijdrovend gevonden: ken jij de scriptstappen om vanuit NA HET EXPORTEREN VAN DE AFBEELDINGEN UIT DIE REEKS de beeldenreeks te laten openen met irfanview of imagevieuwer van XPwindows op te starten (dus zonder dat je met verkenner naar de beeldenmap moet gaan en op een beeldje klikken)

nogmaals bedankt voor de goede raad. IK ben nieuw en vind zo'n forum echt geweldig (modern times).

groetjes,

• 0
Posted

Hoi hoi hoi

Ik heb hier wat in elkaar geflanst:

'DynamicSlideShow' exporteert de found set naar een folder die je opgeeft in een global field. Eerst maakt-ie de folder netjes leeg, daarna worden de geselecteerde afbeeldingen één na één geëxporteerd als 'image1, 2, ...' of hoe je ook maar wil (viva FM 8 :D ) . Vervolgens opent-ie de eerste afbeelding in die folder (dat is dan met de standaard Win XP picture and fax viewer). Het enige dat je zelf moet doen is op F11 duwen (start slideshow).

Niks in de handen, niks in de mouwen, gewoon goeie ouwe Windoos commands. Sorry voor de Mac-adepten. Maar die knutselen waarschijnlijk fluitend wat anders in elkaar...

Veel groeten,

Joris

DynamicSlideShow.zip

• 0
Posted

ziet er me perfecte antwoord uit wat ik zocht! Ik kijk ernaar uit om hiermee scheep te gaan.

't kan mijn gebrek aan inzicht zijn: enige probleem is nog weten wat je juist bedoeld: welk script heb je bedacht? hoe moet ik het beginnen? gaat het gewoon om een knop in fm8 (ik moet nog een maandje met fm7)?

...je ziet ik sta te popelen voor die nieuwe oplossing :idea::?::!:

beste groet,

clarify is inderdaad fantastisch: samen sterk in werk...

• 0
Posted

Hello,

lap, dat heb je ervan met snel iets in elkaar te flansen :?

In bijlage een veiligere versie van m'n dynamic slideshow. Dit keer wordt er niet sowieso een delete-opdracht gelanceerd maar klik je zelf op 'Clear Folder' en moet je nog bevestigen.

De vorige versie kon tot onverwachte deletes leiden. Mijn excuses :oops:

Veel groeten,

Joris

DynamicSlideShow.zip

• 0
Posted

Beste Joris,

Deze keer ligt het niet aan mij denk ik: ik vind echt geen bijlage bij uw bericht: kan je uw laatste verbeterd script nog eens verzenden?

Veel dank, want deze oplossing van u heeft de waarde van een plug-in!! (enfin: zoals we steeds in computertermen moeten expliciteren: 'als hij werkt natuurlijk').

mvg,