Jump to content
  • 0

importeren

pjotter

Question

Posted

Als ik een goed werkende tabel heb en een layout en ik wil die nogmaals in het bestand hebben kan dit met filemaker 8? De tabel en de layout die kan ik wel importeren maar op de tweede layout en de scripts moet ik gewoon te veel aanpassen. Ik had een beetje het idee dat de import van tabellen een beetje zou werken als bij access maar in de test versie van 8 lijkt het anders te werken. Is het juist dat het puur de tabel is en dat de rest gewoon opnieuw gemaakt moet worden?

4 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted (edited)

Nee, zo is het niet, maar hetgeen je wenst, zit wel wat verstopt, en dan nog maar ten dele :cry: .

Importeren van het zuivere tabelschema gebeurt binnen Define Database. Als je daar een tabel binnenhaalt, dan komen noch data, noch lay-outs, noch scripts mee. Wil je die wel, dan moet je gaan via...

Import Records. Daar heb je dan een optie om records in te voeren die nog geen tabel hebben in je file, en daarbij aan te duiden dat ze dan hun eigen tabel moeten meebrengen: in de rechter (target-)kolom kan je de doel-table selecteren of aangeven dat een nieuwe doel-table moet aangemaakt worden. Da's weer de goeie ouwe FileMaker logica... :wink:

Edited by Guest
  • 0
Posted

Ik heb de import functie ook gevonden en geprobeerd alleen de relaties en de layout pakt hij niet mee uit de originele database. De layout is niet het grootste probleem want dat is een copy en paste, echter dan moet je alle verwijzingen in de layout nog goed zetten. Dat is nog best veel werk, het lukt wel en het is beter als het voordien was, maar er is volgens mij nog wat te wensen :D

Ik geef als voorbeeld: Ik heb een tabel 2005 met een layout en intern wat relaties op die ene tabel. Ik wil de tabel opnieuw importeren als 2006 en de layout kopieren. Dan moet ik vervolgens eerst de interne relaties leggen (geen groot probleem) de copy en paste gebruiken voor de layout. Alle velden naar 2006 linken en de bijbehorende scripts omzetten naar 2006.

Ik ga eens proberen met een combinatie van import en define of daar iets mee te winnen is?

• 0
Posted
Ik had een beetje het idee dat de import van tabellen een beetje zou werken als bij access maar in de test versie van 8 lijkt het anders te werken.

Tja, in Access kan je inderdaad Forms en Reports importeren. In FileMaker 8 kan je helaas nog steeds geen layouts importeren. Troost je met de gedachte dat je in FileMaker wél naar hartelust velden, layouts en zelfs scripts van naam kan veranderen en dat toch alles nog blijft werken! :D

echter dan moet je alle verwijzingen in de layout nog goed zetten

Dat kan je volgens mij opvangen: maak een kopie van je DB. Hernoem je tabel 2005 naar 2006. Alle referenties worden aangepast. Importeer die 2006 -tabel naar je eigenlijke DB. Kopieer en plak dan de layout en de verwijzingen zullen dan wel degelijk naar de nieuw-geïmporteerde tabel lopen. FileMaker probeert bij het plakken van een layout wel degelijk om de velden te 'mappen' naar de nieuwe context.

Tussen haakjes: zou je niet overwegen om je applicatie structureel onder handen te nemen zodanig dat je niet elk jaar nieuwe tabellen en layouts hoeft te maken? :wink:

Veel groeten,

Joris

• 0
Posted

Je tip van vooraf aanpassen is inderdaad een goede oplossing die even snel geprobeerd lijkt te werken. (stom dat ik daar zelf niet op kom :oops::oops:.) Ik blijf gewoon de database met 1 tabel houden omdat ik per jaar die tabel bij de rest van dat jaar bewaar.

Deze database is gewoon genomen om eens te kijken naar de mogelijkheden van 8 en hoe het bestand blijft werken onder 7.