Jump to content
  • 0

Runtime, trage opstart

Bonte

Question

Posted

Veel gebruikers die werken met m'n runtime oplossing klagen over opstart tijden van 2-3 minuten in XP.

In de supportafdeling van Filemaker las ik dat netwerken dergelijke vertragingen kunnen opleveren en ik vrees dat het ook zoiets is. Bij een vroegere vraag van mij kreeg ik te horen dat FM IP's en eventueel andere netwerk gegevens bewaard.

http://www.clarify.net/viewtopic.php?t=1590

In mijn oplossing zitten waarschijnlijk verkeerde netwerk gegevens bewaard die nu nog steeds problemen opleveren, kan dit?

Ken ik ergens die instellingen terug neutraal maken via de voorkeuren ofzo?

5 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

FM bewaart bestandgegevens 'ergens', zodat je problemen kunt krijgen indien je bv een bestand gewoon van plaats verandert.

De opgeslagen file references blijven en de nieuwe worden toegevoegd, zelfs script- en relatie refenrences worden niet overschreven.

FM loopt de hele lijst af en vermits het geheel gemaakt is als FIFO, komen de nieuwe als laatste aan bod. En dat kan soms tijd kosten.

Waar ik aan denk is een tooltje zoals File Reference Fixer dat zit in MetadataMagic van New Millenium.

De Fixer zal oude, niet geldige elementen verwijderen.

• 0
Posted

Dat zou best wel eens mijn probleem kunnen zijn, ik wist niet dat alles bewaard blijft. we zouden die references moeten kunnen verwijderen. Als iemand een tip heeft? :(

• 0
Posted

In vanaf FM 7 kun je er beter aan, omdat je daar de mogelijkheid hebt de file references te editeren.

In lagere versies gebeurt het geheel achter de schermen, verborgen, en op niveau van de FileMaker zelf.

Zelf heb ik nooit iets geprobeerd om de filereferencelijst leeg te krijgen, alleen niet teveel rondzeulen met bestanden tijdens het ontwikkelen.

Dat houdt de lijst kort en klein....

Ik denk dat de lijst wel danig wordt ingekort indien je een clone van het bestand maakt. Dan blijven enkel de geldige references van ingebouwde scripts en relaties over....

• 0
Posted

Ik heb dit probleem ook al eens een keer gehad. Tijdens een scriptstap open menu.fp5 bleken er in het script ook opeens de IP adressen te zijn opgenomen. Op het moment dat je een dergelijk programma verwerkt tot een runtime blijft filemaker zoeken dat dat ip adres en dat kost een hoop tijd.

Verder hebben we dit probleem ook al een gehad met printers die via een netwerk werden aangeproken, ook dat gaf een hoop tijdsverlies.

succes

• 0
Posted

Bonte, Jean wijst je de enige geschikte tool aan. Deze tool verwijdert de referenties niet, maar je kan het aantal referenties naar een bestand terugbrengen tot 1. Da's een beetje ingewikkeld om via het forum uit te leggen, maar het komt er op neer dat je per bestand en per relatie minstens 1 keer goed moet verwijzen naar je gerelateerde bestand.

Vervolgens draai je de file reference fixer, en die toont je alle soorten verwijzingen naar dat bestand (een keertje via een verkeerd ip adres, een keertje via c:/windows/jef pedal/desktop, een keertje via weet-ikveel, en tenslotte jouw nieuwe goeie verwijzing). Via het tooltje breng je alle verwijzingen terug naar die ene goeie link.

De tool is een plug-in die rechtstreeks in het FileMaker bestand gaat schrijven, en de verwijzingen "repareert". Vergeet niet om eerst een backup te maken.

Wij hebben een licentie op dat ding, dus je kan het desnoods uit besteden.