Jump to content
  • 0

netwerk toegang na opstarten via VNC

pjotter

Question

Posted

Ik heb een databse bestand wat open staat voor een aantal personen via openen op afstand en via internet. Probleem is dat het bestand op een server staat en ik het bestand regelmatig moet worden gestopt en opnieuw gestart. Dit doe ik dus met een VNC client . Probleem is echter dat na het opnieuw starten het bestand niet meer op afstand is te openen. (FM cannot share files because another user is already sharing files using FM pro on this computer).

Hoe is dit op te lossen . of is dit niet op te lossen? Als ik lokaal het bestand start werkt alles prima?

5 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Tijdelijke oplossing die ik n gebruik is de mac opnieuw opstarten van afstand en het bestand automatisch openen. Dan is het bestand wel toegangkelijk. Is er nog een andere manier of moet je dan echt over op de server toepassing?

• 0
Posted

Hoi,

als ik het goed begrijp ontstaat het probleem omdat iemand anders je voor is. Die ander opent via het lokaal netwerk als eerste het FileMaker bestand in een gedeelde map op de server. Hij wordt dan eigenlijk de host van een bestand dat zich niet op zijn computer bevindt. Jij opent via Internet met VNC, hebt geen toegang tot de computer van die ander die host aan het spelen is en je krijgt een foutboodschap. Juist?

Mogelijke oplossingen:

1) De beste oplossing is natuurlijk FileMaker Server: start automatisch mee op, automatische backups enz...

2) Geef je gebruikers niet rechtstreeks toegang tot de gedeelde map met het bestand op de server, zodat ze geen host meer kunnen worden van die file. Geef ze in de plaats daarvan een snelkoppeling of hyperlink die ervoor zorgt dat ze altijd via FileMaker het bestand openen. Voorbeeld van het adres van zo'n snelkoppeling:

fmp7:///

3) Voor het geval een snelkoppeling geen optie is: train je gebruikers om een gedeelde file altijd via Open/Remote... te openen.

Veel groeten,

Joris

• 0
Posted

Joris, Het is niet dat iemand anders een bestand heeft geopend, FM denkt dat iemand een bestand heeft geopend. De situatie is als volgt:

FM op een mac server heeft 1 tot 2 bestanden open staan die via remote of internet kunnnen worden bewerkt. Op het lokale netwerk zit op dat moment niemand en via remote is ook niemand aangesloten. (is nagevraagd). Ik ben dus de enige die via VNC of Apple remote op die server aan het bestand bezig. (backup maken en opnieuw opstarten) ALs ik dan dus weer opstart dan krijg ik die fout melding. Start ik het bestand op als ik lokaal op de server werk is er niets aan de hand. Ook door het automatisch te laten opstarten na een herstart van de MAC geeft geen problemen. Om in te loggen te vergemakkelijken van die 3 gebruikers heb ik een opstart bestandje op hun PC gezet na een tip hier. (leeg bestand wat alleen een script bevat met het openen op afstand). Het lijkt er dus op dat als je via Apple remote of een VNC client gaat werken, FM bij opstarten van een bestand meteen een gebruiker "ziet".

Het aanschaffen van Filemaker server is gezien de prijs niet voor ons toepasbaar :cry: Men is juist in de vereniging overgegaan op FM omdat men met 4 pakketten online kan werken binnen de vereniging. (was aanbieding 2 halen 1 betalen).

• 0
Posted

Ik heb al enkele malen gemerkt met 7 dat hij toch background blijft lopen na het afsluiten.Wel onder windows en gecheckt in taakbeheer,misschien is er iets dergelijks aan de hand onder Mac.Onder 6 deed zich dat niet voor.

• 0
Posted

Dat zou een mogelijkheid kunnen zijn.

Het is voorlopig opgelost met het opnieuw starten van de MAC maar vreemd dat het zo moet. Ik weet niet of het met een PC ook het geval is ik zal dat eens gaan proberen over een paar weken.