Jump to content
  • 0

applescript naar filemaker

Ducolo

Question

Posted

Heb een klein vraagje, is het mogelijk om vanuit applescript naar filemaker te gaan en daar een script (van Filemaker) te laten uitvoeren?

alvast bedankt!

5 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Dat is niet zomaar mogelijk, omdat FileMaker op het ogenblik dat dat stukje AppleScript draait, zelf bezig is - met een script - en dus gewoon zal time-outen.

De moderne oplossing vandaag is een DoScript plug-in, Je vind zeker al 2 gratis versies op het internet, en wij brengen er binnen een paar dagen ook eentje uit in open source.

Wil je toch absoluut via applescript, probeer dan eens dit in je script editor:

on «event miscdosc» (theScript)
tell application "FileMaker Pro Advanced"
	do script FileMaker script theScript
end tell
end «event miscdosc»

Bewaar dit als een applicatie, en vergewis je er van dat je het aankruisvakje aanduidt dat er voor zorgt dat de applicatie blijft draaien.

Je kan nu als laatste script stap in een script de applicatie aanroepen met de "send event" script stap. Stuur de "do script" event, met als parameter de naam van je script. Het aankruisvakje "Wait for event completion before continuing" moet afstaan.

Je hebt nu een soort "echo" mechanisme. Het applescriptje krijgt een doscript event, en stuurt deze gewoon terug naar FileMaker.

• 0
Posted
De moderne oplossing vandaag is een DoScript plug-in, Je vind zeker al 2 gratis versies op het internet, en wij brengen er binnen een paar dagen ook eentje uit in open source.

Een oud onderwerp even vanonder het stof halen.

Peter, welke 2 gratis versies zijn die, en waar kan

ik deze eventueel vinden? En hebben jullie ooit zelf

een versie op de markt gebracht?

Stef,

• 0
Posted

Voor de ZippScript plug-in:

http://homepage.mac.com/WebObjects/FileSharing.woa/wa/default?user=jkornhaus&templatefn=FileSharing3.html&xmlfn=TKDocument.3.xml&sitefn=RootSite.xml&aff=consumer&cty=US&lang=en

Voor de EventScript plug-in:

http://www.softs4humans.com/FMPro_Plugins.html

Mooie voorbeelden daar.

De plug-in zit al een tijdje in de koelkast van het bedrijf. De voornaamste reden dat die nog niet gereleased is, is omdat tijd spijtig genoeg geld is. Voor een freeware product is er dus wat minder tijd, zeker als bij ons ieders agenda strak gevuld is. Als ik me niet vergis heeft ons Geertje een volledige dag ingepland om er aan te werken.

Ik kan alvast vertellen dat de plug-in al bijna een jaar gewoon af is.

Vorige week heb ik er terug eens aan begonnen. Gehercompileerd in Visual Studio 2005 en Xcode 2.3.

Het is nu nog even wachten op een FMWrapper.framework voor Intel Mac OS X, en dan dan is 'm klaar voor de nieuwe Macs. Het is op het ogenblik niet mogelijk om, met de libraries die FileMaker voorziet, een plug-in te compileren die in universal binary formaat is.

Het ding is gebaseerd op de open source development template van 24U, ik ken die -zeer symphathieke tsjechen- tamelijk goed van op de devcon, en we zijn in conclaaf over een nieuwe template versie.

Zodra de mensen bij ons in het bedrijf wat tijd hebben kunnen steken in een goeie voorbeeld FileMaker file, en we hebben nog wat extra tests kunnen uitvoeren, komt het ding op de website.

Gezien ik hier geen reklame wens te maken... je zal even moeten zoeken op google op "printerswitch plug-in", dan vind je de site in kwestie wel.

Qua features biedt de plug-in zowat hetzelfde als de ZippScript plug-in(die iets uitgebreider is dan de EventScript plug-in). Alleen vond ik het beter om de reply van de plug-in zo te coderen, dat je het resultaat van de plug-in heel gemakkelijk kan terugvinden in 2 variabelen; een errorcode variabele en een errorstring variabele.

Op die manier heb je als FileMakeraar een veel betere feedback van je script triggering activiteiten.