Jump to content
  • 0

value list sorteren

deplasse

Question

Hello,

Ik zit met het volgende probleem. Voor de evalutatie van opleidingen ben ik bezig met een electronisch evaluatieformulier, die cursisten na de opleiding kunnen invullen. Ik kom echter tot het volgende probleem. Ik heb een veld "Infrastructuur". Dit veld moet gequoteerd worden. Mogelijkheden moeten zijn:

Zeer Goed

Goed

Matig

Slecht

Zeer Slecht

Tot zover geen probleem. Dit kan gemakkelijk dmv een waardelijst opgelost worden. Mijn probleem is echter dat ik na een opleiding ook een score wil berekenen. Zeer goed heeft score 5, goed heeft 4 enz...:

Zeer Goed - 5

Goed - 4

Matig - 3

Slecht - 2

Zeer Slecht - 1

Nog altijd geen probleem. Ik maak een tabel waar ik deze 2 velden instop en gebruik deze tabel als waardenlijst. Probleem is echter de sortering. Op deze manier staat "Zeer Slecht" altijd bovenaan in de combobox, of links bij de radio buttons owv de sortering op het cijfer. Ik wil het net omgekeerd: "Zeer goed" moet bovenaan (of links) staan.

Ik dacht dat dit zeer eenvoudig zou zijn, maar op 1 of andere manier vind ik niet hoe ik dit moet doen, en ik kan me niet inbeelden dat het niet mogelijk is.

Alvast bedankt!!

8 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Bedankt voor de snelle reactie. Een aansluitende vraag: Hoe kan ik ervoor zorgen dat bij mijn radio buttons, enkel de tekst tevoorschijn komt, en niet het ID. Dit zal ook zeker mogelijk zijn, maar hoe :)

Tja, ik ben overgeschakeld van Access naar FM, en het is toch wel zoeken voor mij :oops:

• 0

8O Stelde ik een domme vraag of zo? :D

Ik heb het gewoon heel moeilijk met bepaalde denkpatronen van Filemaker. Ik vind het merkwaardig dat zo'n evident iets met zoveel omwegen opgelost moet worden. Waarschijnlijk ligt dit aan mij :oops:

En aan mijn Access verleden... :)

Comboxen worden toch om de haverklap gebruikt, zijn er dan plug-ins of zo die dit flexibeler maken? Wat dat is het naar mijn mening toch niet op dit moment.

• 0
8O Stelde ik een domme vraag of zo? :D

Helemaal niet. Ik bedoelde hiermee dat ik op je laatste vraag niet zo meteen een antwoord kan verzinnen. Standaard is hier namelijk in filemaker niet zo direct een oplossing.

Ik heb het gewoon heel moeilijk met bepaalde denkpatronen van Filemaker. Ik vind het merkwaardig dat zo'n evident iets met zoveel omwegen opgelost moet worden. Waarschijnlijk ligt dit aan mij :oops:

En aan mijn Access verleden... :)

Kan ik volledig inkomen. Vroeger had je nog veel meer workarounds nodig. Hoe hoger de versie, hoe meer filemaker dichter bij Access komt. (cf versie 8: gebruik tabbladen; uitklapbare kalender; enz...) Doch het blijft een andere manier van werken en denken. Mijn gevoel is echter dat je met filemaker standaard veel meer zaken kunt, waarbij je in Access al vlug naar VBA moet overstappen.

Het ontbreken van queries in filemaker zal voor Access-gebruikers ook wel een zware dobber worden.

Comboxen worden toch om de haverklap gebruikt, zijn er dan plug-ins of zo die dit flexibeler maken? Wat dat is het naar mijn mening toch niet op dit moment.

Alhoewel er sinds fmpro 8 een serieuze wijziging is, is het in bepaalde gevallen waarschijnlijk nog niet flexibel genoeg. In afwachting zul je het waarschijnlijk moeten oplossen zoals in het voorbeeld hieronder.

score.fp7