Jump to content
  • 0

mail of brief

dave.vanderveke

Question

Posted

ik heb een database gemaakt in fm8. (zie bijlage inlognaam is Admin en paswoord is Admin)

Als je klikt op "ga naar klant" dan kom je in een klantenfiche..

Daar kan je in de balk klikken op lijst en dan krijg je een lijst van alle klanten. Enkele hebben een emailadres en enkele niet...

Nu zou ik graag een nieuwe layout maken, de lay out "email"

waar ik een tekst kan typen zoals in word in een veld, en een onderwep in een veld.....

en met de knop "verzenden"... de boedoeling is dat deze tekst verzonden wordt naar alle emailadressen... en als er geen emailadres is dan hij dan van die personen zonder mailadres de etiketten afdrukt.... ( er is al een layout etiketten)

dus dat hij de resterende personen op deze layout zet en dit kan afgedrukt worden...

ook het veld met de inhoud van de mail moet dan in briefformaat afgedrukt worden...

deze lay outs "mail" en "brief" kan ik wel maken, maar het script om te mailen naar de mailadressen en de rest op etiketten te zetten lukt me niet

kan iemand me hiermee helpen??

het bestand kan je downloaden op

http://www.antieke-manchetknopen.be/database.zip

6 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

ik heb ondertussen de lay-out mailing gemaakt

met 2 knoppen => 1 voor alles te verzenden per email

(naar klanten die een emailadres hebben)

=> kan iemand dit eens nakijken of dit correct is gedaan ?

en een andere knop voor etiketten af te drukken voor de klanten die geen emailadres hebben...+ evenveel keer deze brief afdrukken

dit zou in 1 script moeten zodat er maar 1 keer geklikt moet worden

mijn laatste versie zal ik steeds op volgend adres zetten

http://www.antieke-manchetknopen.be/database.zip

• 0
Posted

Op zich spreekt de script stap Send Mail redelijk voor zich.

Ik denk alleen dat jou implementatie wel veel mail gaat genereren.

Als je goed leest zal er voor elk record een mail worden gestuurd naar alle email adressen uit de gevonden reeks.

Het aankruisvakje heb je in dit geval niet nodig.

Verder lijkt me dit de aangewezen weg.

Even in niet FM script:

Maak een nieuw venster (erg makkelijk om je oorspronkelijk gevonden reeks te behouden)

Zoek de records binnen de reeks die een e-mail adres hebben.

Send Mail

Sluit venster

Opnieuw een nieuw venster

Zoek de records zonder e-mail adres

Ga naar de juiste print layout

Maak een afdruk

Sluit venster

HTH

rmw

5a758dc1a270a_Afbeelding2.png.365f40ee7b34e91c756831ccf6fbaa16.png

• 0
Posted

hier is een stukje van het script waar nog een fout zit:

ik heb dus eerst open new window... dan lay-out klantenlijst, en dan zoeken op wie een emailadres heeft...

dit alles lukt maar:

Send Mail[To: klanten::email; Subject: mail::onderwerp;

etc...

Heel m'n script werk buiten dat van de email !

hij zoekt dus alle mailadressen, en opent outlook voor te mailen met de adressen correct bij de "aan" maar het onderwerp en inhoud toont hij niet...

de lay-out mailing met deze velden in zit onder het nieuwe venster

is het daardoor en wat kan ik eraan doen ?

• 0
Posted
Send Mail[To: klanten::email; Subject: mail::onderwerp; Message: mail::inhoud]

Het lijkt erop dat je velden uit twee verschillende occurrences gebruikt (klanten en mail). Dat hoeft geen probleem te zijn, maar vanaf de layout waar je zit moeten de velden wel beschikbaar zijn. Zijn ze dat niet, dan is de inhoud leeg.

rmw

• 0
Posted

hujm...

het venster met de lay-out email staat open, daar zitten de velden "onderwerp" en "bericht" in...

daarnaast heb ik een knop gemaakt, welke het volgende doet...

een nieuw venster openen, alle klanten met emailadres in lijst zetten, en dan een mail sturen...

enkel de emailadressen zijn correct...

het "onderwerp" en "bericht" komt niet in outlook... omdat dit nog in het onderliggende venster is...

=>kan dit misschien een oplossing zijn:

ipv de layout "klantenlijst" te gebruiken om alle klanten met emailadres op te zoeken... een nieuwe lay-out maken met dezelfde gegevens maar met ook bericht en onderwerp in... dan zou het moeten lukken...

maar gaat hij dan niet het verkeerde onderwerp en bericht geven? of is er een mogelijkheid om steeds het laatst bekeken te tonen ?

• 0
Posted

zet de velden die je wilt gebruiken bij de mailing eens allemaal op de layout waarvandaan je de mailing stuurt. Dan kan je zien of ze samen gebruikt kunnen worden.

Er moet een relatie tussen mailing en klanten zijn om de gegevens te kunnen ophalen.

Zoals je het nu in je voorbeeld database hebt zitten is die relatie er niet.

Je hebt bij de klanten die je een mailing wilt sturen het mailing nummer nodig.

Het makkelijkste is om daarvoor een globaal veld aan te maken in klanten en daarin het mailing nummer op te slaan van de onderhanden mailing.

Door op dat globale veld een relatie naar het mailing nummer veld in mailing te leggen kan je bij de klanten ook de maling tekst benaderen.

Om het helemaal mooi te doen, zou je een tussentabel moeten maken waarin je opslaat welk klantnummer welke mailing heeft ontvangen. Daardoor kan je ook historie opbouwen.

HTH

rmw