Jump to content
  • 0

Portal records printen niet allemaal

jeroenvink

Question

Ik ben facturen aan het maken/printen. Ik heb een layout met alleen een body. Ik heb meerdere gerelateerde tabellen (klant, auto, rekening, rekeningregels). De rekeningregels heb ik in een portal opgenomen, het aantal regels is uiteraard variabel, er kunnen er veel zijn waardoor dit over meerdere pagina's moet kunnen printen. Ik print eerst wat algemene gegevens van de klant en dergelijke, daarna de rekeningregels, daarna totalen. Echter, in browse mode zie ik alle related records (rekeningregels), maar in preview mode en ook op de print verdwijnen een aantal portal records bij de paginaovergangen.

Ik gebruik FMP nog niet zo lang, ik lees op forums dat een aantal mensen problemen hebben met printen van portals. Maar ik vind dit zo "basic" dat er toch een simpele oplossing voor moet zijn om portals te printen?

Ik gebruik FMP 7v3a.

Geeft FMP 8 meer printopties (mbt portals)?

Kan je eventueel layouts nesten bij het printen zodat ik een portal kan vermijden?

Hulp wordt zeer gewaardeeerd.

Groet,

Jeroen

12 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Dank voor je reactie.

Dat kan inderdaad, ook kan ik een scroll bar toevoegen om ze te bekijken.

Maar ik heb geen probleem op het scherm, ik heb een probleem met printen (trouwens ligt niet aan de printer, in preview is het al niet goed).

Ik wil dus een portal printen over meerdere pagina's. De portal in de layout heb ik dus heel lang gemaakt, zodat de records over meerdere pagina's geprint kunnen worden. Met Format - Sliding/Printing kan ik eventuele lege records opschuiven naar boven. Dat gaat ook goed, zolang de print niet langer is dan 1 pagina. Echter, als de print over meerdere pagina's gaat, dan verdwijnen er een aantal records bij het printen rond de paginaovergang, of de records verdwijnen zelfs volledig.

Dus de portal print niet goed bj paginaovergangen.

Groet,

Jeroen

• 0

Ik bedoelde aan te geven dat je de portal dus niet zo kan gebruiken als jij het zou willen. Een portal kan zelf niet zien waar de pagine ophoudt o.i.d. Op het scherm zal dit geen probleem opleveren, met printen wel.

De oplossing zul je dus moeten zoeken in de opmaak van de pagina (vandaar dat ik noemde de nieuwe layout met de listview) I.p.v. het proberen op te lossen met de portal zelf.

• 0

Welkom als je nieuw bent op het forum (anders ook, trouwens).

Het is al vaak gezegd, hier maar vooral door FileMaker zelf: "portals are not meant to print; they have never been". Portalen zijn dus niet bedoeld om afgedrukt te worden. De regel is dat je niet afdrukt in de parent file, maar in de child file. Daar gebruik je dan de normale list view, en je brengt al je factuurgegevens onder in header en footer. Dat werkt perfect. Al de rest is geëxperimenteer in de richting van "not supported behaviour".

• 0

OK, dank voor het antwoord.

Toch nog een finale opmerking: vandaag heb ik FMP 8 geinstalleerd, en dit portal print probleem is hiermee opgelost. De volgende pagina start netjes met de eerstvolgende factuurregel, door sliding is alles netjes aangesloten (geen lege stukken als er minder records zijn dan de portalgrootte), en geen lege pagina's meer aan het eind.

Ik kan weer verder!

• 0

Da's goed nieuws. Als FileMaker het nu nog bevestigt, dan zijn we eindelijk (officieel) verlost van de print-ellende die we altijd hebben gekend: de problemen onderaan de bladsprong en de onmogelijkheid om een portal betrouwbaar af te drukken.

Het eerste had ik zelf al gecontroleerd, en tot hiertoe werkt alles zoals het altijd al had moeten zijn. Voor de portals moet ik toegeven dat ik het niet eens geprobeerd had.

• 0
Ik bedoelde aan te geven dat je de portal dus niet zo kan gebruiken als jij het zou willen. Een portal kan zelf niet zien waar de pagine ophoudt o.i.d. Op het scherm zal dit geen probleem opleveren, met printen wel.

De oplossing zul je dus moeten zoeken in de opmaak van de pagina (vandaar dat ik noemde de nieuwe layout met de listview) I.p.v. het proberen op te lossen met de portal zelf.

Kleine kanttekening voor ieders vermaak: het is de maximale lengte, als je op de portal de Sliding opties instelt.

• 0
We blijven dus netjes printen zoals vroeger: vanuit list view in de child file.

Waarvan acte, de juiste oplossing!

Kleine kanttekening voor ieders vermaak: het is de maximale lengte, als je op de portal de Sliding opties instelt.

:?:

Bij mij niet!

Ik val in herhaling als ik quote:

"portals are not meant to print; they have never been"

Begrijp ik hieruit dat "het is de maximale lengte, als je op de portal de Sliding opties instelt" niet zou werken?

Ik heb het in gebruik in versie 6 op één zeer specifiek rapport en het werkt.

Nu even snel een testje gemaakt in versie 8 en het werkt ook (Let op: FM8 Windows!).

Let er op dat alle velden in het portal en ook de portal zelf ingesteld moeten zijn op Set Sliding Printing - Sliding based on all above - Also reduce the size of the enclosing part.

Wel een erg stevig aandachtspunt (zoals al hierboven beschreven):

- bladovergang bij een portal gaat niet lekker voor zover ik dat nu heb getest in FM8-Windows ook niet. De portal wordt bruut afgesneden aan het einde van de pagina en wordt strak vervolgt op de volgende. Dat afsnijden gaat helaas niet op hele regels, maar wordt te pas en te onpas gedaan. Het werkt dus alleen goed als de maximale lengte van de portal binnen de paginalengte blijft :?

Dat kan alleen als je weet dat er een maximum van plusminus 20 tot 30 child-records kunnen bestaan en dat is o zo trickey.

Voordeel:

- alle hoofdrecords worden geprint, ongeacht de aanwezigheid van (weinige) childrecords

Maar als ik ook maar even de kans krijg, gebruik ik bovenstaande oplossing dus niet, maar is voor een quick and dirty oplossing soms erg gemakkelijk!

• 0
Begrijp ik hieruit dat "het is de maximale lengte, als je op de portal de Sliding opties instelt" niet zou werken?

Nee, nooit zo bedoeld!

- bladovergang bij een portal gaat niet lekker voor zover ik dat nu heb getest in FM8-Windows ook niet.

Dat was het punt waar het om ging...

We blijven dus netjes printen zoals vroeger: vanuit list view in de child file.

Inderdaad!