Jump to content
  • 0

Filemaker Server 8 Windows 2003 1053 error

burggraaf

Question

Tot en met Filemaker server 7 nimmer problemen gehad vandaag met Filemaker Server 8 aan het stoeien op een Windows 2003 SBS server met het volgende probleem: Alles lijkt prima te functioneren alleen als je de bestanden wilt vervangen op de server dan zal de Filemaker service gestopt moeten worden (althans zo was het...). Echter daar onstaat het probleem Windows krijgt de Filemaker service niet gestopt en geeft een 1053 error. De service komt in de status 'Wordt gestopt' en kan dan niet meer gestart en/of gestopt worden.

Aanvullend: als ik naar de lopende processen kijk blijkt fmserver.exe en fmshelper.exe actief te blijven. Draai ik deze keihard de nek om, dan wordt de service ook gestopt en is deze weer te starten

Iemand (elegantere) oplossingen?

Edited by Guest

15 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Mmm begint dus te klinken als een Filemaker bug... Niet prettig! Herstarten is natuurlijk een optie maar dan kan je de service niet automatisch laten starten als je bestanden wilt vervangen... Na een paar keer herstarten was ik dat behoorlijk zat zeker omdat na een herstart alles weer goed normaal aan de praat te krijgen was. Bleken bij de stop de processen actief te blijven in de Task manager daar een keer de nek omgedraaid en dat werkt (scheelt nogal wat herstarttijd).

Via de Microsoft knowledgebase kom ik niet echt verder dan dat het betekent dat-ie niet stopt o.i.d., geen echte oplossing dus. Zit nog te denken aan IIS (draait ook) maar gebruik ik zo heel af en toe. Heb van iemand anders begrepen dat dit een probleem zou kunnen zijn dat FM Server niet goed meer reageert. Heb jij deze aan staan?

Hoe dan ook we zoeken beide (alleen is maar alleen) dus naar een betere oplossing...

• 0

Nee, er draait geen IIS - in beide gevallen, een Windows XP en een Windows 2000 machine. Het lijkt me een FileMaker Server bug, want ik zie het probleem ook op mijn Mac Mini. Bestanden openen en sluiten vormt echter geen probleem, maar na een systeem update moet je natuurlijk herstarten, en ik vind dat nogal griezelig. Voorlopig lost ik het probleem op door eerst alle databases te sluiten, en dan pas te herstarten.

• 0

Ok. dan ligt het zeer waarschijnlijk niet aan de situatie hier. FMServer werkt verder dan ook prima. Wat ik doe is de service stoppen (van de helper want dat wil die ook gelijk de fmserver stoppen) wachten tot-ie de melding geeft (FMServer is dan klaarblijkelijk toch gestopt omdat de bestanden dan niet meer gelocked staan) en daarna de 2 processen in de Task Manager stoppen. Na het vervangen van de bestanden kan ik de FMServer service zonder problemen weer starten. Gaat tot (tot nu toe) zonder problemen.

• 0
Wij draaien met een Windows 2003 server. Ik herken deze situatie. Echter, na het verwijderen van de oudere server versies van filemaker was het probleem opgelost....

Nu je het zegt....

Ik zit te violen met Windows XP als (test) server en heb een soortgelijk probleem ook gehad.

Na lang zoeken (ik dacht dat de 30 dagen termijn van de trail versie gepasseerd was :oops: ) kwam ik er achter dat FM 5 Server vrolijk stond te draaien...

Tsja, dat hij het dan niet doet is nog te begrijpen ook :wink:

Maar dat hij zowel de startknop als stopknop grijsgetint liet zien, maakte dat ik grote vraagtekens had.

FM5 liet zich overigens niet de-installeren :?:

Na het stopzetten van FM5 Server draait FM8 overigens vrolijk verder en gaat alles volgens wens. Tenzij FM5 Server op "Automatisch" staat en de server opnieuw gestart wordt....

• 0
Wij draaien met een Windows 2003 server. Ik herken deze situatie. Echter, na het verwijderen van de oudere server versies van filemaker was het probleem opgelost....

Tja, kan in ons geval het probleem niet zijn, alles was 'gecleaned' alvorens installatie. 't Zou nog kunnen dat er iets is blijven staan (alleen 7 heeft erop gestaan). Echt vanalles gedaan (installaties, deinstallaties) zelfs de windows registry nog opgeschoond... Edoch, allemaal zonder resultaat het probleem blijft. Binnenkort gaan we 't proberen op een systeem waar nog nooit FM of FMServer opgestaan heeft. Wie weet...

• 0

Wat bij mij nog wel eens het geval blijkt dat is dat een van mijn bestanden niet lekker is. Gisteren nog kreeg ik daardoor de services niet gestopt. Na een ochtend kwijt te zijn, bleek dat een van mijn bestanden niet lekker was. Ik merkte dat doordat FMS bij het openen ineens "checking" aan gaf. Dat stond dus gewoon uit in de opties....

Daarna draaide alles weer lekker. Overigens mag FMI van mij best hun producten beter testen.

• 0

Ongetwijfeld zullen er situaties zijn waar het zonder problemen werkt. Hier heeft het in ieder geval niets te maken met 'bestanden die niet lekker zijn'. We hebben echt allerlei tests gedaan, het probleem is er gewoon.

De oorzaak verwacht verwacht ik eerder ergens een conflict tussen FM Server en 2003 Server onder bepaalde, inmiddels is me wel duidelijk veel voorkomende, condities. It's up to Filemaker denk ik...