Jump to content
  • 0

Portaal binnen een ander portaal?

willy

Question

Posted

Aangezien ik nieuw ben in dit forum, weet ik niet of deze vraag al eerder is gesteld. Als dat zo is dan mijn excuses, echter ik heb hem niet kunnen vinden.

Ik probeer in een systeem van meerdere gerelateerde databases het volgende te realiseren:

Een portaal in een eerste database toont gerelateerde records van een tweede database. Binnen dit portaal wil ik weer een portaal tonen met daarin de gerelateerde records van een derde database die horen bij de respectievelijke records van de tweede database.

Mijn vraag is nu: kan dit en zo ja, hoe dan :cry: Ik heb nu gewoon de 2 portalen aangemaakt en in elkaar gezet met de juiste velden erin, echter nu passen de velden van database 3 niet bij die van database 2, bovendien wordt er maar 1 portaalrij getoond.

Al met al misschien een verwarrden verhaal, toch stel ik tips en ideeen zeer op prijs.

7 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Ik denk dat we dat allemaal wel zouden willen ("tunneling" heet dat), maar voorlopig zit dat er nog niet in en zal je moeten wachten tot Stef met een work around komt! Die vindt daar zeker iets op.

• 0
Posted

Ik doe gewoon wat ieder van ons wel zal doen:

een portaalrij aanklikken, naar het gerelateerde record gaan in een andere layout en daar het portaal in de derde database laten zien. Een portal in een portal kan niet.

Je kan wel beperkt informatie tonen door middel van de methode besproken in http://www.clarify.net/viewtopic.php?t=314

hth,

Stef

• 0
Posted
naar het gerelateerde record gaan in een andere layout en daar...

In de regel die volgt heeft Stef het over de derde database. Dat betekent natuurlijk dat hij hierboven bedoelt: "in een andere lay-out van de tweede database" tenzij het om een SelfJoin ging, tenminste.

• 0
Posted

Als je een web interface gebruikt, kan het wel. In een portal loop kan je nog een Inline action tonen.

Iets dat misschien wel werkt voor je is de ValueListItems calculatie. Daarmee kan je in je portal de gerelateerde waarden van 1 stap verder laten zien.

• 0
Posted
Ik doe gewoon wat ieder van ons wel zal doen:

een portaalrij aanklikken, naar het gerelateerde record gaan in een andere layout en daar het portaal in de derde database laten zien. Een portal in een portal kan niet.

Je kan ook een portaalregel laten aanklikken, de primaire sleutel in een globaal stoppen en die gebruiken voor een tweede portaal naar het dieper gelegen bestand. Voor degene die Mac OS 9 Kiezer nog kennen, dan kan je iets soortgelijks maken.

René

• 0
Posted
Peter, kan je dat voor de beginners iets concreter uitleggen?
. Oei, ik heb het aan mijn been. :?

Stel: je hebt 3 files. file 1, file 2, file 3.

File 1 heeft een portal-relatie naar file 2, file 2 op zijn (haar?) beurt weer een portal-relatie naar file 3. Met portal-relatie probeer ik een nederlandsklinkende naam te verzinnen voor een one to many relatie...

In file 2 maak je een waardelijst, en van die waardelijst zeg je dat die moet verwijzen naar "gerelateerde" gegevens. Je duidt de portal-relatie naar file 3 aan, en als waardelijst items kies je voor een beschijvend tekst veld (dat dus in file 3 zit).

Noteer de naam van je waardelijst, noem 'm bijvoorbeeld "MijnWaardelijst".

Maak nu een calculatieveld aan in file 2:

ValueListItems(Status (CurrentFileName) ; "MijnWaardeLijst")

(sorry geen NL versie bij de hand om dit ook nog even in met nederlandstalig functienamen neer te zetten)

Zorg ervoor dat deze berekening NIET opgeslagen wordt, want FileMaker evalueert niet dat de waardelijst op gerelateerde gegevens gebaseerd is, dus krijg je zotte dingen als je niet uitkijkt.

Als het goed gaat, heb je nu een veldje in je file 2 waar je:

waarde1
waarde2
waarde3
...

onder mekaar ziet staan. In een portal niet echt handig. Dus even calculatie aanpassen

Substitute(ValueListItems(Status (CurrentFileName) ; "MijnWaardeLijst");"¶"; ",")

waardoor je de retuns door comma's vervangt.

Zet dat calculatieveld in je portal van file 1. Presto.