TheMisfit Posted February 5, 2006 Share Posted February 5, 2006 Ik heb een relatie tussen tabel A en tabel B waarbij opgegeven wordt dat records niet kunnen gewist worden in de gerelateerde tabel. Op de layout van tabel A staat een portaal naar de gegevens op B. Ook daar vul ik in dat de portaalrecords niet mogen gewist worden. (waarom ik dat trouwens tweemaal moet opgeven is me niet duidelijk). Uiteindelijk wordt het menuitem 'Verwijder Records' gedimd indien nodig en werkt de backspace toets niet indien ik op een portaalrecord sta. Maar met een knop 'verwijder record' gooit filemaker nog even vrolijk mij portaalrecords weg. Is dit een bug en wat kan ik eraan doen? alvast bedankt Quote Link to comment
0 Sanne Posted February 5, 2006 Share Posted February 5, 2006 Ik heb een relatie tussen tabel A en tabel B waarbij opgegeven wordt dat records niet kunnen gewist worden in de gerelateerde tabel. Heb je dat opgegeven bij de kenmerken van de relatie? Heb je daar het vinkje AAN gezet? Want default staat het verwijderen van gerelateerde records UIT. Dus als je daar een vinkje AAN hebt gezet, heb je het juist geactiveerd. Op de layout van tabel A staat een portaal naar de gegevens op B. Ook daar vul ik in dat de portaalrecords niet mogen gewist worden. Wederom: heb je het vinkje AAN gezet? Want default is het verwijderen van gerelateerde records in de portal NIET mogelijk. Dus moet ook daar het vinkje UIT blijven en niet aangezet worden. Maar met een knop 'verwijder record' gooit filemaker nog even vrolijk mijn portaalrecords weg. Wanneer jij die knop binnen een portaalrij zet, dan wordt de opdracht "verwijder records" uitgevoerd met de focus op Tabel B: alsof je dus als het ware in Tabel B bent. Dat heeft dus niets met de instellingen van de relatie of het portaal te maken. Oplossingen: - geen knop "verwijder record" in je portaalrij zetten - aan de knop "verwijder record" een script hangen wat checkt of het wel of niet uitgevoerd mag worden - je eens verdiepen in de accounts en privileges van FMP: daar kun je zeer streng regelen onder welke omstandigheden een record wel of niet verwijderd kan worden Quote Link to comment
Question
TheMisfit
Ik heb een relatie tussen tabel A en tabel B waarbij opgegeven wordt dat records niet kunnen gewist worden in de gerelateerde tabel.
Op de layout van tabel A staat een portaal naar de gegevens op B. Ook daar vul ik in dat de portaalrecords niet mogen gewist worden.
(waarom ik dat trouwens tweemaal moet opgeven is me niet duidelijk).
Uiteindelijk wordt het menuitem 'Verwijder Records' gedimd indien nodig en werkt de backspace toets niet indien ik op een portaalrecord sta.
Maar met een knop 'verwijder record' gooit filemaker nog even vrolijk mij portaalrecords weg.
Is dit een bug en wat kan ik eraan doen?
alvast bedankt
1 answer to this question
Recommended Posts