Ga naar inhoud

Filemaker 9 komt eraan!!


Dr_Flash

Aanbevolen berichten

Zo, aandacht 8)

Tuurlijk komt het eraan, ooit. Laten we dus NU vast nadenken over wat er allemaal in zou moeten zitten :D

 

Ik wil graag:

 

* een popupje als je in de relations graph een relatie probeert aan te maken tussen een tekstveld en een numeriek veld, dat dat mis zal gaan. Want daar heb ik dus vanmiddag een uur naar lopen vlooien :roll:

 

* In voorkomende gevallen een waarschuwing in de zin van "Ik zie dat je met IF en OR statements bezig bent. Zoals de formule/calculatie/whatever nu is, zal de uitkomst altijd WAAR zijn, bij iedere waarde van ieder van de gebruikte variabelen. Is dit echt de bedoeling?"

 

Zomaar een paar van die kleine dingetjes waar je je als "vleesch en bloed" helemaal kleurenblind op kan zoeken, en die voor iets als een computer heel erg makkelijk te onderkennen en dus te signaleren zijn. En ik weet zeker dat er nog plenty meer zulke dingetjes zijn. Dus:

 

Welke features / enhancements wil JIJ graag zien in FM9? :?:

Link naar reactie
  • Antwoorden 86
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Als ik zie wat sommige willen bereiken met een 'database', welke functionaliteiten ze 'eisen', tekstverwerking, DTP, spreadsheet, sound, film en nog een rits andere zaken die eigenlijk niets met 'data' te maken hebben...

 

Zou het dan niet ideaal zijn dat je gewoon je 'bedoeling' kunt inspreken en de software zal het voor je maken?

 

Velen schijnen te vergeten wat de basisbedoeling van een database is.

Wie herinnert zich nog het DSS principe (decision-support system ) in database gebruik ?

 

Niemand schijnt nog belang te hechten aan de D, de decision, alles schijnt te draaien rond de S, het Systeem.

 

Hmm, I'm ranting again :roll:

 

Geef iedereen nog iets, en mij een Leffe, want dat hebben ze hier niet :evil:

Link naar reactie

Wijze woorden, zoals we gewoon zijn van Jean. Ik stel voor dat we hem Encolpius dopen, dan hebben we er hier twee.

Nee, alle gekheid op een stokje: je hebt overschot van gelijk.

 

Geef iedereen nog iets, en mij een Leffe, want dat hebben ze hier niet :evil:

Kunnen we dat oplossen met een Pluto?

Raadseltje: Google Port-en-Bessin en Pluto. Voor Leffe zou dat spectaculair zijn: onvoorstelbaar goed op temperatuur, en schuimend als de golven!

Link naar reactie

Wijze woorden, inderdaad, maar ik ben toch niet ongelukkig met de huidige zienswijze om van deze database meerwaarde te maken van data.

 

Voorbeeld: tekstverwerking.

Het is een ijzersterk onderscheidend vermogen van Filemaker. Nog belangrijker: mijn klanten vinden dat ook!

En dat kan ik gelukkig ook zeggen van allerlei andere dingen die Filemaker bevat.

 

Maar: back on topic!

 

Mijn allergrootste wens: een Web plugin die op poortje 5003 gewoon de remote Filemaker laat draaien in een internet explorer. Gratis natuurlijk, maar dan maar "iets" beperkter door bijvoorbeeld het afdrukken niet toe te staan. En verder zou het gewoon moeten werken, zodat we al dat gedoe van XML, HTML, Java, ODBC, synchronisaties etc. kwijt zijn.

Natuurlijk hoeven we (net zoals in de runtimer) niet te kunnen programmeren in de webversie.

 

Zo, dat smaakt even beter dan een Leffe :wink:

Link naar reactie
Kunnen we dat oplossen met een Pluto?

Voor Leffe zou dat spectaculair zijn: onvoorstelbaar goed op temperatuur, en schuimend als de golven!

 

Helemaal geen slecht idee Andre.

Geef een seintje wanneer je klaar bent aan gene zijde.

 

Ik kan ondertussen even in Progresso rondkijken om een startplaats te vinden. Sponsors zou ook geen slecht idee zijn. Ambar naar Belgie, Leffe naar hier....

 

Terug naar FM. Ik vraag mij nog steeds af waarom er zo weinig, zeg maar geen, vragen komen over het verwerken van gegevens die uit een database kunnen gehaald worden.

 

Ik begin te twijfelen aan de opzet van mijn database cursus, waar de klemtoon ligt op het verwerken van gegevens en vandaaruit 'strategische' beslissingen op bedrijfsniveau nemen.

Ik koppel de gegevens aan Business Intelligence zodat gebruikers een soort van dashboard krijgen met informatie over wat er bezig is in 'het bedrijf'.

 

Hoe worden gegevens nu gebruikt, wat DOEN gebruikers met al die gegevens.

 

Zeg niet dat ik de enige ben die zo denkt over die zaken. 'k Zou mij nogal eenzaam voelen op mijn peninsula.....

 

Nog een Leffeke, en doe er nog wat nootjes bij ook....

Link naar reactie

Als we van de Leffe zijn doe ik graag mee... :lol:

 

Hoe worden gegevens nu gebruikt, wat DOEN gebruikers met al die gegevens.

Tja, wel redelijk de kern van de zaak. Bijna altijd is het zo van: We hebben gegevens/data en we willen er iets, veel nog nader te bepalen, uitkrijgen dus laten we de data er maar instoppen.

Het uitgangspunt: welke rapportages zou ons syteem moeten genereren en daarna pas kijken welke gegevens je daarvoor in een systeem zou moeten stoppen zie je zeer zelden...

Link naar reactie

Het uitgangspunt: welke rapportages zou ons syteem moeten genereren en daarna pas kijken welke gegevens je daarvoor in een systeem zou moeten stoppen zie je zeer zelden...

 

Hoe bepaal je dan de 'requirements' (sorry, vind niet onmiddellijk het nederlandse woord) voor je toepassing ?

 

Het is dan zoiets als de buurman die over de schutting kijkt en vraagt;" ...En nu...", terwijl hij naar de uitvinder van het wiel kijkt, die fier zijn realisatie toont....

Link naar reactie
Hoe bepaal je dan de 'requirements' (sorry, vind niet onmiddellijk het nederlandse woord) voor je toepassing ?

 

Het is dan zoiets als de buurman die over de schutting kijkt en vraagt;" ...En nu...", terwijl hij naar de uitvinder van het wiel kijkt, die fier zijn realisatie toont....

 

Ja, zo lijkt 't wel 'ns. Maak nogal 'ns (meestal) mee dat men wel een algemeen beeld heeft maar geen idee van de gedetailleerde invulling. Zo van: "Ik wil een auto..." Ja en... " Nou als er maar 4-wielen aanzitten, eh er moet een motor inzitten en ik wil kunnen sturen" Eh, remmen wellicht? "Ja, dat is praktisch" Enig idee van het model of andere opties? "Nou eh...ramen?" :wink:

 

Als het een auto is gaat het nog wel, kun je redelijk doorvragen en is de beleving groot maar als het bijv. over het proces "het maken van bier" gaat komt de interviewer ook niet verder dan aan het eind proeven of het lekker is (wat ook weer een hele beleving is/kan zijn) :D

 

Bekijk het positief: 'het prikkelt de creativiteit van de ontwikkelaar' :)

(Ja, ik weet het, achteraf zeuren ze dat er geen ..., vul in en kleur de plaatjes, inzit...)

 

Zo, en nu lust ik er wel 1... :lol: (of 2...)

Link naar reactie

Een opgave die ik mijn studenten geef is o.a. het bekijken van databases (download zoveel mogelijk en bekijk het).

 

Geef dan een overzicht van wat er beloofd wordt t.ov. wat er echt inzit.

 

Vele toepassingen komen niet eens aan de 40 %.

 

In stoppen wel, zoveel je wil. Uithalen en er dan daadwerkelik iets mee kunnen doen (noem het feed-back) niet zo dikwijls.

 

'het prikkelt de creativiteit van de ontwikkelaar'

 

Ja, leuk voor de ontwikkelaar, die kan zijn creativiteit botvieren, en hoe zet je dat om in geld ¿¿

 

Mijnheer, Mevrouw, we hebben ons rot geammuseerd gedurende de 6 maanden ontwikkeling, en het prijskaartje is 960 uur x basis uurprijs.

 

Dat het niet alles doet wat je dacht....tja...teken hier even voor een onderhoudscontract en gedurende de volgende jaren kunnen we er wel voor zorgen.

Per slot van rekening willen we plezier in ons werk blijven hebben.

 

No way dus...

 

En om even op je auto voorbeeld verder te gaan....

Alles goed en wel, uiteindelijk weet iedereen hoe het er moet uitzien en wat het bij benadering moet kunnen en kan.

 

Dan gaat de gebruiker op pad. Hij wil het zo goedkoop mogelijk en tankt diesel of LPG. En dan blijkt de motor er niet geschikt voor te zijn....

 

Nog wat nootjes aub, en is er nog spaghetti of kunnen we enkel hard gekookte eieren hebben ?

Link naar reactie
Nog wat nootjes aub, en is er nog spaghetti of kunnen we enkel hard gekookte eieren hebben ?

Alleen are: vezzare of hertare?

Voor de rest moet ik je groot gelijk geven.

Er zijn nogal wat mislukte informaticaprojecten in het land van Beunhaas & Co. En zelfs bij de grote jongens. Vorig jaar nog kreeg ik over iemand te horen: "Schitterende muizeklikker, dat wel, maar totaal geen oog voor onze business".

En wie weet wat vertellen ze over ons, Jean... De controle is nochtans simpel: overloop je klantendbase en overweeg voor iedereen hoe je er nu nog mee omgaat en hoe je aangesproken wordt. Een goed criterium, me dunkt.

En als troost hebben we nog altijd: "Apparebit nos..." (zie hieronder).

Link naar reactie

Alleen are: vezzare of hertare?).

 

Astkan hertgekokte, anders wertet a smeerig boelke....

Er zijn nogal wat mislukte informaticaprojecten in het land van Beunhaas & Co. En zelfs bij de grote jongens. Vorig jaar nog kreeg ik over iemand te horen: "Schitterende muizeklikker, dat wel, maar totaal geen oog voor onze business".

 

Juist, mijn studentjes zien dat soms ook, en afgaande op hun reactie vraag ik mij soms af of ik wel goed bezig ben. Goede voorbeelden zijn niet gemakkelijk te vinden, en waar sta ik dan met mijn uitleg hoe zij het best werken.

 

En wie weet wat vertellen ze over ons, Jean... De controle is nochtans simpel: overloop je klantendbase en overweeg voor iedereen hoe je er nu nog mee omgaat en hoe je aangesproken wordt. Een goed criterium, me dunkt.

 

Yep, daar was ik ook al achter geraakt....

 

En als troost hebben we nog altijd: "Apparebit nos..." (zie hieronder).

 

Help me even op weg Andre, sinds mijn Jezuietentijd in vorige eeuw heb ik geen Latijn meer gebruikt, zelfs Grieks is Latijn voor mij....

 

Maar ik zie dat ik schaamteloos de post van onze dokter gehijackted heb....Foei.

 

Zou het niet wenselijk zijn alle bestaande 'Pug-ins' koudweg te integreren... Sorry voor de boterham van de pluginners misschien, maar dat zou wel een meerwaarde geven aan het totaal. Niet dat FM de prijs daardoor moet gaan opjagen, klantvriendelijkheid moet ook nog een rol spelen....

 

En een Kriek zou nu ook wel smaken....

Link naar reactie
No way dus...

Psies, maar 't komt nu éénmaal voor... Dus bij, elk project, je zoveel mogelijk in de materie verdiepen en overleggen met de klant om tot een goed resultaat te komen.

 

Er zijn nogal wat mislukte informaticaprojecten in het land van Beunhaas & Co. En zelfs bij de grote jongens.

Mmm zou bijna zeggen understatement. Vele projecten stranden of worden overshoot. Als er ergens geld verloren gaat... Teveel ervan gezien...

En, de ontwikkelaar... Ja, die heeft het ALTIJD gedaan (zal een enkele keer zeker zo wezen maar toch) :lol: .

Link naar reactie

Ik dacht al, leuk gesprek, net iets voor het café....

 

Laat dit topic nou net in dat café zitten, had ik nog niet ontdekt :lol:

 

Terug naar FM. Ik vraag mij nog steeds af waarom er zo weinig, zeg maar geen, vragen komen over het verwerken van gegevens die uit een database kunnen gehaald worden.

Misschien omdat de massa aan gegevens toeneemt?

Daarmee wordt het complexer en zie je mensen afhaken.

 

Iemand die afhaakt stelt geen vragen meer, want de onzekerheid slaat toe. Dus pakken ze de onderwerpen aan die ze wel overzien, een kleurtje hier, een lijntje daar. Erg leuke discussies en ik heb een keer midden in een demo de computer uitgezet en de (potentiële) klant gevraagd wat hij nou van mij wilde hebben:

a. een Paintbrush schermpje met al zijn toeters en bellen er op

b. een gegevensverwerkend pakket

Hij kon het beide van mij krijgen.

 

Hij kwam tot bezinning en we konden verder gaan. Gelukkig nog verkocht ook, maar dat had ook heel anders kunnen aflopen.

 

Wat ik hier nog niet heb horen noemen en volgens mij zwaar ondergewaardeerd wordt is de term "hanteerbaarheid".

Volgens mij zelfs maatgevend in de integriteit van gegevens.

 

Waarom? Software dat omslachtig werkt, zal ook slecht gevoed worden.

Slechte voeding is gelijk aan onvolledigheid of foutieve verwerking.

Als de basis niet goed is, kan de uitwerking van informatie dat ook nooit zijn.

Ook hier heb ik de ervaring dat op basis van slechte hanteerbaarheid mensen snel afhaken.

Alleen: hoe meet je dat?

Het lijkt er op dat gebruikers juist vanwege de hanteerbaarheid kijken naar kleuren en lijntjes. "Het ziet er begrijpelijk uit" is voor hen hetzelfde als "goed hanteerbaar".

 

Dat is nou zo leuk aan het drinken van een biertje, het is simpel, begrijpelijk, je weet welke gegevens er in zitten en qua hanteerbaarheid onovertroffen.

Alleen "voeding", daar ben ik nog niet over uit :wink:

Link naar reactie

Wim, volledig eens met je statement.

 

Wat ik hier nog niet heb horen noemen en volgens mij zwaar ondergewaardeerd wordt is de term "hanteerbaarheid".

Volgens mij zelfs maatgevend in de integriteit van gegevens.

 

Waarom? Software dat omslachtig werkt, zal ook slecht gevoed worden.

 

Inderdaad Wim, heel sterk punt. Laatste bedoelde ik ook enigzins met overshoot.

 

Het lijkt er op dat gebruikers juist vanwege de hanteerbaarheid kijken naar kleuren en lijntjes. "Het ziet er begrijpelijk uit" is voor hen hetzelfde als "goed hanteerbaar".

 

Zoiets van "Zo simpel kan het niet zijn?" Met als gevolg dat men denkt dat alle denkbare en gewenste aanpassingen ook simpel zijn :wink: .

Link naar reactie
Maar ik zie dat ik schaamteloos de post van onze dokter gehijackted heb....Foei.

 

Whehe, in t Café maalt daar niemand om hoor ;) Maar goed, een goeie migratietool van 6- naar 7+ solutions zou ook wel netjes zijn ja. En verder is het vooral idd een zaak van gebruikers-opvoeding. Als je soms ziet hoe mensen met hun eigen systeem omgaan....

Link naar reactie

1 van de grootste fouten die volgens mij wordt gemaakt, ook door mijzelf is dat je het te complex maakt.

Graag wil je als ontwikkelaar het maximale uit je kunnen halen echter is dit vaak niet nodig en maakt het het programma onnodig complex.

 

Filemaker excelleert door haar flexibiliteit en eenvoud niet door haar kracht. Ik heb me daarom ook voorgenomen mijn ego aan de kant te zetten en eerder de eenvoudige oplossing te kiezen i.p.v. de mooiste. Dit is voor mij nu regel 1.

Databases maken is naar mijn idee een heel moeilijk vak. Je moet het bedrijfsproces goed transparant kunnen maken en vervolgens moet je een goed passend systeem ontwikkelen. De realiteit past echter nooit perfect in een systeem.

 

Ga er maar aanstaan wel erg leuk!

Link naar reactie

Om even terug te komen op de originele topic... :?

Ik heb wel 1 en ander te wensen over die tab bladen.

In een verbeterde versie 9 hoop ik het volgende te zien:

 

1. Als je een tab blad vergrendelt, dan wordt de gekozen tab in layout mode de actieve tab bij het openen van het bestand.

2. Als je van blader mode naar layout mode gaat, moet de layout het gekozen tabblad van de blader mode overnemen (dit verandert echter de default van punt 1 niet)

3. De naam van een tab kan een calculatie expressie zijn.

4. Elke tab heeft een ID, die automatisch bij aanmaak gegenereerd wordt, en kan gebruikt worden in ScriptMaker om naar de correcte tab te springen.

5. Elke tab heeft een calculatie veld dat kan gebruikt worden om de access privileges te bepalen. Ik ben reeds tevreden als het puur dient om de tab te tonen of te verbergen.

aangepast door Gast
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...