Ga naar inhoud

waarom niet op een Mac


sveens

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Elke keer als ik met filemaker werk of met Itunes op XP en ik blader snel Mac magazines door in de winkel dan vraag ik mij altijd af:

 

waarom koop je geen Mac en gebruik die voortaan als je PC i.p.v. Linux of XP.

 

Kan iemand mij daar antwoord op geven waarom ik die stap niet zet (afgezien van de financiele middelen). :evil::?

 

gr,

 

Stef van der Veen

Link naar reactie

Ik wil best een poging wagen:

 

:wink:

 

- je bent door je omgeving geprogrammeerd om die stap niet te zetten

- horen bij een selecte groep (die je diep in je hart beter vindt dan die waar je nu bij hoort) is een stap die door je onderbewustzijn wordt geblokkeerd

- je bent stiekum bang om deze stap te verantwoorden naar je collega's

- je weet wat je hebt en niet wat je krijgt

- je kinderen willen geen buitenbeentje worden genoemd

- iedereen zegt dat er geen software voor die dingen is

- er is je altijd gezegd dat de meerderheid wel gelijk zal hebben

 

:wink:

 

Maar ja, wie ben ik...

 

rmw

aangepast door Gast
Link naar reactie
Ik wil best een poging wagen:

 

:wink:

 

- je bent door je omgeving geprogrammeerd om die stap niet te zetten

- horen bij een selecte groep (die je diep in je hart beter vindt dat die waar je nu bij hoort) is een stap die door je onderbewustzijn wordt geblokkeerd

- je bent stiekum bang om deze stap te verantwoorden naar je collega's

- je weet wat je hebt en niet wat je krijgt

- je kinderen willen geen buitenbeentje worden genoemd

- iedereen zegt dat er geen software voor die dingen is

- er is je altijd gezegd dat de meerderheid wel gelijk zal hebben

 

:wink:

 

Maar ja, wie ben ik...

 

rmw

 

Rmw,

 

Bedankt voor je reactie. Ondanks bepaalde waarheden in mijn geval(streepje 4 en 6) ben ik nog niets opgeschoten.

 

Ben jij zelf een blinde Mac fan? (er zijn ook heel veel blinde XP en LINUX fans) :wink: of ben je objectief.

 

Ikzelf denk dat de meute zo afhankelijk is geworden van zijn OS dat een overstap naar een ander OS een zeer belangrijke beslissing is geworden. Linux is gratis, dus ff testen en als het niet bevalt weggooien die handel.

 

Ikzelf heb zo veel tijd en geld geinvesteerd in Windows (leren programmeren in bijv Delphi) dat het natuurlijk wel eng is zo overstap. Ook bij vacatures (denk ik) zie je alleen maar MS eisen staan.

 

Maar buiten deze bezwaren. Springt de Mac qua prestatie eruit (positief) op het gebied van Multi Media of Mediacenters? Want eigenlijk wil ik een besturingssysteem waar ik voor dat soort doeleinden niet zo ingwikkeld hoef te doen. Alsof ik de radio aanzet en luisteren maar. Hoe is het internet gebeuren met een Mac. Moet je veel techneut gehobbel overwinnen met installeren van software.

 

Wat is eigenlijk mijn uiteindelijk voordeel, behalve de zeer mooie interface. Wat ga ik missen.

 

Of in het algemeen , hoe goed is de Mac eigenlijk. Want wat me opvalt in de media is (en het gevoel) altijd de vergelijking tussen Windows en Linux. Oh ja, we hebben ook nog een Mac. De magfazines in de kiosk worden steeds meer Mac maar eigenlijk praat de man op de straat er nooit over. Ik zit het echt te overwegen.

 

Dit is een wat ongestructureerd bericht maar daarom ben ik naar de koffiehoek gegaan want met koffiedrinken praat ik ook zo :oops::wink:

Link naar reactie

Als je er wat aan hebt. Ik heb 1,5 jaar geleden een PowerBook gekocht. Tot die tijd heb ik 286 tot pentium 4 meegemaakt.

Ik heb nu een MacBook Pro om dat het gewoon erg mooie en fijne computers zijn. Ik heb meer plezier achter een mac. Echter heb ik ook nog steeds windows computers en gebruik ik die ook nog regelmatig.

 

Groet,

 

WJ

Link naar reactie

Stef,

 

Mijn standpunt is absoluut niet objectief!

Maar zo'n standpunt zul je ook niet vinden, denk ik.

Vanaf '89 ben ik overtuigd Mac gebruiker. En alles wat ik wil kunnen kan ook. Maar daar wringt ook precies de schoen. Wat wil je?

 

Hoewel Paul Thurrott in de Mac-wereld vaak als een 'onverstand' wordt afgeschilderd (hij is te veel pro Windows) vindt je hier volgens mij wel een redelijk evenwichtig verhaal.

En zijn reviews over Vista en OSX zijn naar mijn mening ook eerlijk. Maar ook hier geldt: je kan niet echt objectief zijn, want als ik helemaal lyrisch wordt van iets op de Mac, kan een ander zijn schouders ophalen en zeggen dat het totaal onbelangrijk is bij de keuze.

 

Je noemt ook nog multi-media: daar staat hier nog iets over.

 

Een belangrijk punt vind ik nog altijd de 'mythe' van uitbreidbaarheid: ik koop geen Mac, omdat daar geen uitbreidingsmogelijkheden op zitten. Vervolgens koopt men een Windows bak en komt nooit aan een uitbreiding toe...

 

O ja, ben je een spelletjes freak, dan is de keuze gauw gemaakt: het aanbod Mac-games is zeer beperkt.

 

Tot zover enkele gedachtenspinsels...

 

Edit: waar hebben we het eigenlijk over? Je hoeft niet te kiezen!

 

rmw

Link naar reactie

Niet voor of niet tegen 't is net waar je jezelf het prettigst bij voelt.

 

Al jaren een Windows gebruiker en al heel lang lang heb ik een Mac(je) er naast staan. Ooit heb ik een poosje met Mac's mogen werken (Classicjes / SE etc.). Ik denk dat ik daar m'n vooroordeel tegen de Mac (welke ik destijds ook echt had) ben kwijtgeraakt. Maar, toch altijd een Windows gebruiker gebleven omdat ik me daar persoonlijk prettiger bij voel.

 

Voor mij is de één niet beter als de ander. Soms heeft de Mac de voorkeur maar voor mij persoonlijk meestal Windows. En, of je nu voor of tegen bent, 90% van de mensen gebruikt Windows en dat heeft zo ze consequenties, voor- en zeker ook nadelen.

 

't Zou me niet verbazen als in de toekomst het Windows aandeel verkleint zal worden, ik denk dat de nuxxen een belangrijkere rol gaan spelen. Maar, gelukkig kan ik de toekomst niet voorspellen! Wie weet maken we nog mee dat we ooit allemaal hetzelfde OS hebben... :wink:

Link naar reactie

Tips:

 

koop een macmini (oude generatie g4) nu in de aanbieding, althans dat zou wel zo moeten.

en probeer.

Tip 2, koop een g5 van 1 a 2 jaar oud....ff zoeken op mp ofzo en probeer.

Mac's zijn redelijk waarde vast dus een jaartje proberen hoeft niet eens duur te zijn.

 

oh ja, ik ben ook bevooroordeeld.....

 

;-)

 

Oh, sinds de intelmac zal de g5 iets sneller in waarde dalen.

aan de andere kant, de levensduur is een stuk langer dus als 'extra gereedscgap' mocht

je toch terug willen naar windows heb je voor jaren een maccie voor bijv.

runtimes ook te kunnen maken voor osX

 

paar links

www.macfreak.nl (of .be)

 

met een knipoog ;-)

the real vista pt 1

the real vista pt 2

Link naar reactie

Toen ik met FileMaker begon, diep in de vorige eeuw, was het enkel te gebruiken op Mac. En als mijn geheugen mij jaren later niet in de steek laat, was er toen nog geen sprake van Windows, wel van IBM cloon.

 

Die kleine Mac heeft zelfs de oversteek(vlieg) van de oceaan overleeft en werkt nog perfect.

 

Ik gebruik die enkel nog voor 'grafische doeleinden'. De resultaten die dat ding op papier zet, daar kan zelfs een Windows niet aan.

Het is enkel wat wennen met functies die eigen zijn aan ieder systeem.

 

Voor of tegen: geen van beide, voor mij zijn het werkinstrumenten.

En ik kan lekker een mixt netwerkje opstellen in mijn labklas....

 

Op verschillende beurzen werd 3 maal meer ruimte ingehuurd door Windows die luid aan het roepen was, terwijl Mac in een hoekje zat te fluisteren dat ze beter waren. En gelijk hadden ze, alleen hoorde niemand het......

 

Het gaat erom wat je wil doen, wat je wil bereiken. En gebruik daarvoor het voor jou meest gepaste toestel.

 

Indien anderen iets raar of eigenaardigs vinden aan je keuze, vraag gewoon of ze er een probleem mee hebben.

Is het antwoord neen, waarom mekkeren ze dan ?

Is het antwoord ja, dan is en blijft het hún probleem, heb jij geen last van.

 

En geef nu nog een Leffe aub, met 42 graden vandaag kan ik het best gebruiken......

Link naar reactie

Een andere invalshoek...

 

Bij mij hebben we een mix aan platformen (Windows/Linux/OS 9/OS X)...

 

In de vrije werkruimte kunnen de leerlingen (vrij) een toestel kiezen.

Zeer snel (ondanks verschillende thuiscomputers) is het dringen in de Mac-klas...

 

Het administratieve netwerk draait volledig op Mac (met server) en is tot op heden nog nooit gecrasht, dit in tegenstelling tot de Windows-server.

 

Ook het onderhoud is van een totaal andere orde. Het PC-netwerk vraagt 6-7 keer meer (relatieve) onderhoudstijd.

Link naar reactie
Ik gebruik die enkel nog voor 'grafische doeleinden'. De resultaten die dat ding op papier zet, daar kan zelfs een Windows niet aan.

Perfect mogelijk, maar ik ben wel benieuwd welke resultaten?

 

Ik ben zelf als "graficus/DTP-er" ooit begonnen op een Mac SE30 en was één van die elitaire Mac-zweerders. Dat is echter al heel lang omgeslagen (*ondanks* MS...) naar PC en mij krijg je niet meer terug.

 

De redenen zijn echter niet allemaal even objectief.

 

- Op 'n dag probeerde ik PageMaker op de PC van mijn vader en die ging veel en veel sneller (SE30 was onderts verouderd wellicht) en *zelfs toen* crashte die PC al veel minder dan mijn Mac. Het was een echte "dag- en nacht"-ervaring.

- Toen die PC daar maar stond na de dood van mijn vader ben ik als "elitaire Mac-gebruiker" toch maar begonnen om dat beestje te ontdekken, eerst als spelletjesmachine natuurlijk :wink:

 

Voor mij zijn de grootste PC-voordelen:

- dat je voor een appel- en een ei kan uitbreiden, zelfs een hele nieuwe kopen. Met wat ik mijn SE30 betaalde koop ik nu makkelijk 4 klasse-PCs :cry: Was zo dom geweest bij Apple zelf te gaan kopen :?

- dat voor elke wens meestal wel software bestaat, in genoeg variaties om je zin te vinden. Voor Mac mss ook, maar daar is dan soms maar één programma voor ipv 50 (wat ook wel zijn voordelen kan hebben).

 

Verder een persoonlijk ervaring met een Mac (G4 dual) van een vriend die mij alle vertrouwen erin heeft ontnomen. Weken van mijn leven ingestoken om een paar basisprogramma's geïnstalleerd te krijgen, maar steeds opnieuw kwam er een moment waarop hij crashte bij opstarten en zelfs niet gehoormzaamde op Shift-opstarten (aflaten van extensies). "ALLES" geprobeerd, zowel softwarematig als hardwarematig, op de duur wist ik meer van een Mac dan van een PC..., maar het kon niet baten. Is maar opgelost geraakt door OSX te installeren, wat niet echt de perfecte oplossing was voor mijn vriend die al zijn software had aangekocht voor OS9 en daar perfect tevreden mee was.

 

Ik zie dat deze elitaire ruzies meestal gaan tussen mensen die maar één zijde kennen, terwijl ik tot een zeker niveau "in-depth" heb gewerkt met beide systemen. Ik ben wel niet op de hoogte van de nieuwste Macs, en ze mogen mij er altijd één geven 8) Maar om te kopen stel ik liever aan spotprijzen zelf mijn ideale PC samen. Een aantal exclusieve softwaremogelijkheden die vroeger enkel bij Mac te vinden waren zijn naar mijn gevoel nu grotendeels bijgebeend en de situatie is zelfs dikwijls andersom nu.

 

Ik ben bv wel akkoord dat iemand zonder computer-gevoel zichzelf met een PC veel sneller in de soep kan draaien dan met een Mac (denk ik toch). Weet je wel wat je doet, dan zijn sommige van de Mac-voordelen ("geen virussen") ook op de PC een "non-issue".

 

Die SE30 is trouwens op 'n dag veel te vroeg uit zichzelf stukgegaan waardoor ik een nieuw moederbord moest kopen (niet gedaan natuurlijk, wegens "onbetaalbaar"). Een andere oude Mac PowerPC is pas enkele weken gelden stukgegaan, dus daar ben ik wel goed mee geweest.

 

Dan heb je nog de Mac-gebruiker die eigenlijk niet weet dat zijn harde schijven dezelfde zijn als die voor een PC en daar graag in zijn Mac-winkel het dubbele gaat voor neertellen, denkende dat zijn Mac materiaal toch zo superieur is :lol::roll:

 

Ik zou er graag één hebben om te kunnen controleren hoe een website eruit ziet op Safari of zo, maar met de dual core PCs denk ik verder niet dat ik ze zou missen. OK, ik hoor nu wel dat er Macs zijn met 2 dual core chips of zo...? :P Dat kan natuurlijk interessant zijn als je dat kan gebruiken, maar zo'n video-editor ben ik nu ook weer niet.

 

ALs FileMaker zo blijft vertragen ga ik anderzijds mss gedwongen worden naar een Mac quadruple core over te schakelen, dat is waar... :P

Link naar reactie

Gisteren naar de bijenkorf geweest en even gekeken bij de apple afdeling. Waar vroeger RAF zat zit nu Apple. Wat ik zag was niet normaal, zo mooi, echt waar. Ik geloof dat de tiger nu de laatste versie is. En die harware, niet te beschrijven. Toch blijf ik nog even wachten (vroeger niet, hup kopen die handel). Ik ga eerst eens even de reacties afwachten en eerst even serieus Mac magazines doorlezen, zo leer je de boel kennen. Maar ik ben wel onder de indruk. Oh die laptop :lol::lol::lol::lol:

 

Gr,

 

Stef

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Dit filmpje zal wel redelijk grappig zijn voor iedereen:

http://tauquil.com/archives/2006/01/06/re-introducing-the-real-windows-vista

 

Maar een uiteenzetting als deze vind ik dan weer "typisch"... :roll: Veel waarheden, veel leugens, veel overdrijvingen... Het is dan ook een "kerel met een mening".

www.kenrockwell.com/apple/why-pros-use-mac.htm

 

60% Of Windows Vista Code To Be Rewritten

www.smarthouse.com.au/Computing/Platfor ... s/R7G5G6U4

Als ze nu hun Big Brother technologieën er al eens uitlieten, dan kwamen ze toe met 5% herschrijven, denk ik... :roll:

Link naar reactie
Super, kan ik gewoon Windows draaien op m'n mac, heb ik helemaal geen OSX meer nodig... :lol::lol::lol:

 

Dit begrijp ik niet ! Wind-doos beter/prettiger dan OSX ?

Erbij hebben voor als het eens niet anders gaat, kan ik nog indenken......

maar OSX niet meer nodig...Foei.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...