Ga naar inhoud

FileMaker Certified Developers


Aanbevolen berichten

Ik zag vandaag iemand met "FileMaker 7 and 8 Certified Developer" in zijn afsluit-tekstje staan. Om een soort van "wildgroei" te vermijden, heb ik dit ingesteld als een "special rank" binnen het forum.

Wie hiervoor in aanmerking komt, stuur me een mailtje, ik check met Thomas Kunetz van FileMaker Europe, en stel het in.

Er zijn 3 mogelijkheden, FileMaker "7", "8" en "7 & 8", dus kom niet af met je zwembrevet.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Ik ken toch een aantal developers die in "het echte leven" best wel heel capable mensen zijn met FileMaker, en die zich lelijk mispakt hebben aan dat examen. Het is dus niet omdat je goed kan werken met FileMaker, dat je per definitie met vlag en wimpel door die certificatie geraakt.

Ikzelf studeer braaf elk jaar opnieuw weer een paar uur. Een collega van mij vertelde me dat hij dat nooit doet. Maar ja, dat is dan ook een macho... :? (Sorry D.)

Link naar reactie

Ik loop hier al lang rond met wat Latijnse spreuken die nederigheid promoten, en dat is geen pose. Ik weet heel goed dat ik nooit dat certificaat zou halen, en ik weet ook waarom. Toch ben ik daar niet helemaal ongelukkig om. Voor alle "moeizaam vliegende vogels" (avibus aegre volantibus) dus deze troost:

 

Als ik zaakvoerder was met nood aan informatisering, en een voorkeur voor FileMaker, en ik had een lijvige functionele analyse in de hand, dan zou ik zeker de voorkeur geven aan zo'n gecertifieerd iemand (tenminste indien ik daar de budgetten voor had). Maar als ik die analyse nog niet had, dan zou ik met een probleem zitten...

Het doet een beetje denken aan een cursus MS Word voor gevorderden. Die maakt natuurlijk helemaal geen goede romanschrijver van je. Of een cursus notenleer en musicologie op topniveau. Ook die maakt geen Brendel, geen Richter of zeker geen Rachmaninov van je. De echte helden zijn natuurlijk zij die dat Rachmaninov-niveau wel bereiken (en zo zitter er hier op Clarify).

 

Voilà, dat was de troost. Terug naar de lage takken nu (humilis ramos). Natuurlijk zit ik daar toch niet heel de tijd ongelukkig te wezen, niet alleen omdat bij mij het gewicht (!) meer in het analyse-deel zit, maar ook en vooral omdat ik weet dat er daarboven andere vogels zitten, en dat er daarbij zelfs zijn die ik een fluitsignaal mag sturen. De dank en waardering die ik voor hun hulp opbreng is groter dan het grootste certificaat dat je ergens kan bemachtigen.

Link naar reactie

Schuif es effe op André, dat ik erbij kan....

 

Alhoewel een groot aantal het certificaat verdienen en het mooi oogt indien je het kunt tonen, is dat iets dat ook voor mij niet weggelegd is.

 

Het geeft waarschijnlijk wat meerwaarde aan de uitstraling, indien je in een omgeving zit/werkt die daar gebruik van maakt.

 

Ik heb de indruk dat voor FileMaker, Inc. dit deel van de wereld hier gewoon niet bestaat.

Ik heb even het pad gevolgd voor de certificatie, maar ik moest daarvoor een trip naar Los Angeles, San Diego of Miami maken. (ik kan amper het thuisblijven betalen).

 

Ik zit dus ook op mijn laag takske, makkelijk bereikbaar voor iedereen.

En dat gebeurt meer en meer, en vanuit verschillende, onverwachte hoeken.

Zelfs een CS Phd. van de universiteit van Monterey kreeg geen afdoend antwoord van FM, Inc. en vond de oplossing hier. Mondelinge reclame schijnt nog altijd te werken, langzaam, maar zeker.

 

Natuurlijk zou het fijn zijn indien één van mijn studenten het certificaat haalt, en die kans zit er duidelijk in, als ik de gesprekken volg. Er is dus nog ambitie onder de jeugd.

 

En inderdaad, het grootste plezier zit nog altijd in het kunnen geven/nemen/krijgen van hulp.

 

Zolang we dat nog kunnen/mogen....

Link naar reactie

Je mist teveel van de wereld zodra je begint met denken, maar wat een wijze woorden hier, zeg!

 

Ik zat lang geleden te twijfelen of ik mij wilde gaan certificeren. Nu heb ik een aantal vrienden die ook in dit vak zitten en die gaven duidelijk aan dat mijn onderscheidend vermogen niet in de techniek zit, maar in de analyse...

 

Mjah, eeehhhmmm, geen certificering, dus... 8)

Ik voelde mij hier al steeds kleiner worden, maar ben er nu weer helemaal bovenop!

Link naar reactie

Een rijbewijs geeft niet noodzakelijk aan dat je een goed chauffeur bent. Je wordt pas een goede bestuurder door veel te rijden op vreemde wegen. En als je dan ook nog een kaart kan lezen en de meest efficiente weg kan bepalen, dan sta je verder dan eenderwie.

 

Is iemand met een rijbewijs nu een beter chauffeur ? Ik denk het niet.

 

Ik bewonder die mensen die een certificaat gehaald hebben. En bovenal, ik respecteer ze.

Ik stel enkel vast dat de grote meerderheid van de gecertificeerden (hier en in het buitenland) werken in grote organisaties. En dat is veel betekenend.

Link naar reactie
Een rijbewijs geeft niet noodzakelijk aan dat je een goed chauffeur bent.

 

... dat zegt enkel dat je 'toelating' hebt om de openbare weg te gebruiken, maar zegt niets over het kunnen beheren en beheersen van het voertuig. Hence de vele 'verloor de controle over het stuur', of 'door het natte wegdek', 'slechte zichtbaarheid'.

Het was feitelijk enkel een niet aangepast rijgedrag naargelang de omstandigheden...

 

Ook ik respecteer houders/halers van een certificaat, ik vind enkel dat de mogelijkheden om het te halen voor iedereen bijna gelijk moeten liggen. En dat is het blijkbaar niet.

Het is en blijft een investering die niet voor iedereen is weggelegd.

Als ik spreek over investering, denk ik ook aan ROI.

 

Vandaar mijn vraag Rony:

 

En dat is veel betekenend.

 

Kun/wil je hier wat meer over 'elaboreren' ¿

Link naar reactie
En dat is veel betekenend.

Kun/wil je hier wat meer over 'elaboreren' ¿

 

Dat is ook wat ik bedoel : de ROI.

Dat is ook de reden waarom wij niet meedoen.

Als ik zo om me heen kijk, en praat met FM-gebruikers die in het verleden "op den vreemde" toepassingen hebben laten ontwikkelen, dan krijg ik steeds vaker de indruk dat je enkel maar als bekwaam wordt genomen indien de projectprijs zeer hoog is. En een certificaat als hetgeen door FM is opgesteld, kan bij wijlen een paraplu bieden om de soms exuburante bedragen te verantwoorden.

Het is goed dat er een middel is om het kaf en het koren te scheiden, maar heiligmakend is dat middel niet.

Link naar reactie

Nee, de beste manier om de staat van dienst te laten zien is de referenties die je in het verleden hebt opgebouwd.

 

Maar het is zoals altijd met diploma's. Er moet toch één manier zijn om te laten zien dat je ergens voor gekwalificeerd bent. Dat Filemaker dat doet is niet meer dan logisch. Het past helemaal in de trend die je bij meer automatiseringsproducten ziet.

 

Laten we wel wezen, als iedereen zomaar dat afschriftje krijgt, is het gelijk niets meer waard.

 

Het geeft alleen zo'n unheimlich gevoel dat je je zo ervaren waant, en toch de schoolbanken in moet om dat papiertje te halen...

Als ik eerlijk naar mezelf kijk: ik verwacht dat ik er anders tegenaan zal kijken zodra ik dat papiertje WEL heb...

Link naar reactie

Ik vind de certificering goed. Het betekend natuurlijk niet alles maar als je de stof hebt doorgenomen heb je toch een aardige basis. De meegeleverde lectuur is goed. Het scheelt tijd, je ontwikkelingscurve wordt stijler. Als je alles zelf moet uitvinden duurt het gewoon langer. Ik heb persoonlijk de neiging om boeken over filemaker door te bladeren en de leuke stukken eruit te pakken en die te bekijken. Door een examen wordt je gedwongen alle facetten te bestuderen ook de saaie en oninteressante.

 

En ja, de meeste zijn natuurlijk eigenwijs en denken dat ze het wel allemaal weten en kunnen, maar hebben geen tijd of durven natuurlijk niet een examen te doen :).

 

Groet,

 

Willem-Jan

Link naar reactie

Ik vind dat FMI enorm te kort schiet met die examens. De stof is alleen in het engels verkrijgbaar en de vragen in het Nederlands waren enorm slecht vertaald (stijl/spelfouten/vertaling die me niets zei); waardoor je ook nog eens de engelse versie moet gaan lezen.; dat kostte dan ook nog eens extra tijd. Ik deed het dit keer in het NL, de vorige drie keren in het EN, dat was toen veel minder problematisch.

Soms was het zelfs slecht zo dat in het Engels het ene antwoord goed was en in het NL het anderen.

 

Laat FMI eerst maar eens wat doen aan de vertaling van het examen. Daarnaast het is ook kennis waar ik mijn vragen bij zet. Schema's/calculaties scripten is boeiend , maar de rest... moet dat nu echt parate kennis zijn ?

Link naar reactie
Hmmm begeef me nu op gevaarlijk terijn.

 

Praat als developer over developers.

 

Geen idee wat je doet, maar ik wil graag op duidelijk terrein blijven.

 

Het zijn dus developers die 'natuurlijk eigenwijs zijn en denken dat ze het wel allemaal weten en kunnen, maar geen tijd hebben of natuurlijk niet durven een examen te doen'.

 

Dat lijkt me wreed veel op een persoonlijke ervaring.

Zin om die te delen ??

Link naar reactie

Wat me opvalt is dat alle mensen die niet gecertificeerd zijn het eigenlijk ook niet nodig vinden. Typisch het verantwoorden van je eigen beslissingen.

 

ROI is erg hoog. Boek kost iets van $ 125 examen iets van € 150.

voor ongeveer 250 euro kan je je onderscheiden?!

 

Persoon vindt ik dat als Filemaker jouw tool is dan zou je wat mij betreft alles moeten doen om de stof te beheersen en de certificering te halen. Bovendien zou je het leuk moeten vinden dat er nieuwe lectuur is van de makers zelf waarin de mogelijkheden van jouw winstgevende tool zitten!

 

Maar goed ik vind het allang best dat de meeste het niet nodig vinden.

 

Dit is trouwens niet beledigend bedoeld ofzo

Link naar reactie

Er is nog nooit naar gevraagd door huidige en potentiele klanten. Filemaker is onbekend als database (in het type oplossingen die wij maken) en via filemaker vind je ons bij de partners in nederland.

 

Om partner te zijn moeten we natuurlijk wel gecertificeerd zijn, maar dat is ook , naast de partner sla, het enige voordeel wat ik er aan heb weten te bespeuren.

 

En overigens, wat mijn vader altijd zei : "je moet helemaal niets !", dus ook niet leuk vinden om een boek te kopen en een ken je specificaties en andere kennis die wij denken dat je paraat moet hebben, maar in de praktijk heel weinig gebruikt.

 

goed, genoeg geventileerd.

Link naar reactie
Praktijk cijfers zijn natuurlijk erg lastig te geven.

 

Hier dan enkele.

 

Om les 'te mogen geven', m.a.w. ervoor te zorgen dat diploma's gehomologeerd worden (government requirement), dien ik om de drie jaar examens af te leggen in:

 

- MCP - serie 70 en 200 - we spreken over 6 tot 7 verschillende examens

- PMP - voor de gewone cursus 2 examens, de PhD afdeling 5 examens.

 

Voor het afleggen van die examens moet ik 'de plas' oversteken en moet ik ook nog opdraaien voor alle kosten en ook die van een mogelijke vervanger.

Alles samen komt dat op zowat (omgerekend) 310 US$ per maand.

 

En dat is enkel om te mógen werken. Bereken zelf wat de Return on Investment minimum moet zijn.

 

En ik durf zonder problemen het FM examen aan, enkel zie ik op dit ogenblik niet wat het mij meer gaat 'opbrengen' om de kosten te verantwoorden.

 

Als 'werknemer' aan een universiteit 'krijg' je niet zomaar opslag....zelfs al is het een privaat univ.

Als zelfstandige kan ik niet zomaar meer lesgeld vragen, dat zou mij zonder meer buiten de concurrentie zetten en zonder studenten.

 

Dus zitten we knus op ons laag takske....en laat nu iemand eens bepalen of ik niet bekwaam ben, zonder het FM nummerke teken.....

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...