In onze situatie op de werkvloer zijn er vijf medewerkers met allen Filemaker 6 op hun PC (Windows XP Pro) geinstalleerd.
Wij werken al meer dan 10 jaar volgens het hierna volgende (en slechte) systeem.
De bestanden staan op een plaats die voor iedereen bereikbaar is, d.w.z. een harde schijf op een externe server waar geeneen van ons enige rechten op heeft, behoudens lees- en schrijfrechten.
Allemaal de medewerkers moeten simultaan in de gemeenschappelijke databases kunnen werken, er wordt enorm veel gewisseld tussen de bestanden en dit door alle medewerkers.
We maken gebruik van een menubestand dat tevens dienst doet als admin bestand (Dank u Rony ).
Elke ochtend wordt door een medewerker de database opgestart vanaf client A. Het menubestand op de server wordt geopend evenals enkele v/d meest gebruikte bestanden.
Er wordt een backup gemaakt naar de lokale harde schijf van client A, eenvoudigweg via een cmd-bestandje dat aangeroepen wordt bij het openingsscript v/h menubestand.
Vervolgens wordt er van de voornaamste bestanden een dagelijkse en indien van toepassing een maandelijkse backup uitgevoerd nog steeds via het openingsscript v/h menubestand.
Deze procedure duurt ca 30 à 45 minuten wat meteen verklaart waarom dit 's morgens gebeurt bij het opstarten en niet s'avonds bij het afsluiten, een voordeel hiervan is dat we dan de tijd hebben om ons bekertje koffie te slurpen.
Vervolgens wordt het openingsmenu vanop de andere clients geopend weerom met de voornaamste bestanden.
Aangezien Filemaker Server geen optie is, we kunnen niet op de server een programma starten en nog minder installeren. We hebben ook geen vooruitzuichten op Filemaker Server Edition.
Het rare is dat dit vrij goed werkte in versie FM 3 en 4 maar vanaf 5 meer en meer problemen gaf. Vooreerst het aansturen van de printers is vanaf versie 5 niet meer te scripten en hoewel ik reeds geprobeerd heb om met third party utilities te werken is me dat tot op heden nog nooit goed gelukt
De laatste tijd worden we plotseling geconfronteerd met een nieuw fenomeen. Sommige bestanden waarvoor bvb in het menu een knop geplaatst werd met daarachter een script om het desbetreffende bestand te openen weigeren regelmatig (maar niet altijd) dienst. Bijgevolg dient het betrokken bestand manueel geopend te worden wat niet alleen tijdrovend is maar ook ingewikkeld om uit te leggen aan nieuwe medewerkers.
Hoewel ik dit al reeds enige malen aangekaart heb in het verleden wil ik er toch nog eens op terug komen. Ongetwijfeld herkennen nog mensen dit probleem en misschien zijn er ondertussen door de een of andere kop in dit forum reeds alternatieve technieken bedacht.
Nogmaals, de situatie op gebied van hard en software kan niet gewijzigd worden, we moeten roeien met de riemen die we hebben Het enige vooruitzicht is dat we misschien weldra over v8 gaan beschikken hoewel ik niet zeker weet of dit wel echt een voordeel is
Question
Stardust
In onze situatie op de werkvloer zijn er vijf medewerkers met allen Filemaker 6 op hun PC (Windows XP Pro) geinstalleerd.
Wij werken al meer dan 10 jaar volgens het hierna volgende (en slechte) systeem.
De bestanden staan op een plaats die voor iedereen bereikbaar is, d.w.z. een harde schijf op een externe server waar geeneen van ons enige rechten op heeft, behoudens lees- en schrijfrechten.
Allemaal de medewerkers moeten simultaan in de gemeenschappelijke databases kunnen werken, er wordt enorm veel gewisseld tussen de bestanden en dit door alle medewerkers.
We maken gebruik van een menubestand dat tevens dienst doet als admin bestand (Dank u Rony ).
Elke ochtend wordt door een medewerker de database opgestart vanaf client A. Het menubestand op de server wordt geopend evenals enkele v/d meest gebruikte bestanden.
Er wordt een backup gemaakt naar de lokale harde schijf van client A, eenvoudigweg via een cmd-bestandje dat aangeroepen wordt bij het openingsscript v/h menubestand.
Vervolgens wordt er van de voornaamste bestanden een dagelijkse en indien van toepassing een maandelijkse backup uitgevoerd nog steeds via het openingsscript v/h menubestand.
Deze procedure duurt ca 30 à 45 minuten wat meteen verklaart waarom dit 's morgens gebeurt bij het opstarten en niet s'avonds bij het afsluiten, een voordeel hiervan is dat we dan de tijd hebben om ons bekertje koffie te slurpen.
Vervolgens wordt het openingsmenu vanop de andere clients geopend weerom met de voornaamste bestanden.
Aangezien Filemaker Server geen optie is, we kunnen niet op de server een programma starten en nog minder installeren. We hebben ook geen vooruitzuichten op Filemaker Server Edition.
Het rare is dat dit vrij goed werkte in versie FM 3 en 4 maar vanaf 5 meer en meer problemen gaf. Vooreerst het aansturen van de printers is vanaf versie 5 niet meer te scripten en hoewel ik reeds geprobeerd heb om met third party utilities te werken is me dat tot op heden nog nooit goed gelukt
De laatste tijd worden we plotseling geconfronteerd met een nieuw fenomeen. Sommige bestanden waarvoor bvb in het menu een knop geplaatst werd met daarachter een script om het desbetreffende bestand te openen weigeren regelmatig (maar niet altijd) dienst. Bijgevolg dient het betrokken bestand manueel geopend te worden wat niet alleen tijdrovend is maar ook ingewikkeld om uit te leggen aan nieuwe medewerkers.
Hoewel ik dit al reeds enige malen aangekaart heb in het verleden wil ik er toch nog eens op terug komen. Ongetwijfeld herkennen nog mensen dit probleem en misschien zijn er ondertussen door de een of andere kop in dit forum reeds alternatieve technieken bedacht.
Nogmaals, de situatie op gebied van hard en software kan niet gewijzigd worden, we moeten roeien met de riemen die we hebben Het enige vooruitzicht is dat we misschien weldra over v8 gaan beschikken hoewel ik niet zeker weet of dit wel echt een voordeel is
Met vriendelijke groet aan allen,
Danny
Link to comment
9 answers to this question
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.