Ga naar inhoud

Basics deel 1: structuur van een FileMaker database


Aanbevolen berichten

Stardust maakte gisteren een heel terecht opmerking. Er is is voor heel wat FileMakeraars te weinig basis.

Terwijl de FileMaker manual wel zegt waar het stuur en de pedalen zitten, vertelt die manual nog niet hoe je met de auto moet rijden.

 

André was het daar roerend mee eens, en het voorstel onstond om een paar threads te beginnen over de basisbegrippen van FileMaker.

Iemand anders stelde voor om er niet teveel tegelijk te beginnen, zodat beginners de bomen nog door het bos kunnen zien.

 

Laat me van start gaan met wat ik denk dat als eerste basisbegrip moet uitgewerkt worden:

 

Wat is een database?

 

Iedereen is vrij om haar of zijn definitie te geven. Het kan namelijk helpen voor heel wat mensen om de dingen op verschillende manieren uitgelegd te krijgen.

Voorwaarde: maak het niet te moeilijk. Geen academische formuleringen. Gebruik stervelingentaal.

 

Iedereen is vrij hierop te antwoorden. Ook beginners. Die mensen zijn zelfs meestal beter in staat om het begrip in begrijpelijk taal te verwoorden.

 

Hopelijk wordt dit wat. Start!

aangepast door Gast
Link naar reactie
  • Antwoorden 57
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Geen vertaalwoordenboek bij de hand hebbende....(nederlands is hier niet native), en er vanuitgaande dat nu bijna iedereen weet wat 'data' is...

 

Features of a database.

· It is a persistent (stored) collection of related data.

· The data is input (stored) only once.

· The data is organised (in some fashion).

· The data is accessible and can be queried (effectively and efficiently).

 

So a database is a collection of related data that we can query effectively and efficiently.

 

 

Mischien goed voor het vervolg:

 

Wanneer een database gebruiken ?
Link naar reactie
Er is is voor heel wat FileMakeraars te weinig basis.

Cursusje volgen? :-)

 

Terwijl de FileMaker manual wel zegt waar het stuur en de pedalen zitten, vertelt die manual nog niet hoe je met de auto moet rijden.

 

Wat mij verbaasd is dat ook mensen die geen aanleg voor auto rijden hebben, toch willen auto rijden. Logisch en geordend denken moet ook in je zitten, anders zal je nooit een goed werkende database kunnen maken. IMHO

 

Laat me van start gaan met wat ik denk dat als eerste basisbegrip moet uitgewerkt worden:

 

Wat is een database?

 

In mijn eigen woorden: een verzameling tabellen die gegevens bevatten welke wel of niet met elkaar in relatie staan.

 

Logische volgende term: tabel.

 

Iedereen is vrij hierop te antwoorden. Ook beginners. Die mensen zijn zelfs meestal beter in staat om het begrip in begrijpelijk taal te verwoorden.

 

Ik leg het altijd uit aan de hand van de ouderwetse papieren kaartenbak (patientenkaart van de huisarts). Is voor de huidige generatie nog voorstelbaar en laat meteen de voordelen van een geautomatiseerd syteem zien! :-)

 

Groet,

René

Link naar reactie

Misschien kan je een databank best nog vergelijken met ons brein (alhoewel momenteel geen machine daar aan kan tippen).We slaan informatie op;teksten,nummers,beelden,geluid;en op het moment dat we enige informatie nodig hebben uit deze gigantische opslag zoeken we deze op aan de hand van bepaalde gegevens (query)

Dit gaat meestal razendsnel maar soms duurt het wat langer...

Deze zoekacties kunnen eveneens als Fm verschillende voorwaarden bevatten of bepaalde relaties zijn van elkaar.Denk maar eens aan alle personen die je kent met blond haar....

Link naar reactie
Misschien kan je een databank best nog vergelijken met ons brein (alhoewel momenteel geen machine daar aan kan tippen).We slaan informatie op;teksten,nummers,beelden,geluid;en op het moment dat we enige informatie nodig hebben uit deze gigantische opslag zoeken we deze op aan de hand van bepaalde gegevens (query)

Dit gaat meestal razendsnel maar soms duurt het wat langer...

 

Maar een databank is dan een stuk betrouwbaarder! Vanuit hobby heb ik met interviews van ooggetuigen te maken en na 60 jaar klopt hun herinnering niet meer met die van anderen en archief stukken.

Een database kan het beter onthouden, tenzij 'ie beschadigd raakt... :-(

 

Groet,

René

Link naar reactie

Gezien ik mijn pseudoniem hier hoor (lees) moet ik ook mijn duit in het zakje doen. Volgens mijn bescheiden mening is een database niets meer of niets minder dan een verzameling van gegevens verdeeld over velden in verschillende records.

 

Het is de oertoepassing voor de computer, gegevens invoeren, beheren en verwerken.

 

De grote kunst bestaat er uit om de gegevens zo minimaal te moeten inbrengen met als uitkomst een zo maximale informatieverschaffing...

 

PS. Jean spijtig dat jij Mexico niet kon verlaten voor een zwoele zomeravond in ons illustere gezelschap :(

Link naar reactie

Wat een heerlijke diversiteit van antwoorden!... :mrgreen:

 

Ik denk dat de leek al zo ongeveer een idee heeft wat een database is.

Maar ik moet als moderator nu mijn originele vraag wat bijstellen. We willen tenslotte FileMaker basisbegrippen leren.

 

Wat is een FileMaker database?

 

Om het een beetje richting te geven, doe ik er zelfs een vraagje extra bij, dat maakt het ook wat gemakkelijker om te antwoorden (gezien de verschillende versies van FileMaker).

 

Wat is een FileMaker tabel?
Link naar reactie
Wat is een FileMaker database?

 

A database is a collection of related data that we can query effectively and efficiently.

 

En om dat te bereiken ga je op een structurele en genormaliseerde manier FileMaker Pro als software gebruiken.... :lol:

 

Wat is een FileMaker tabel?

 

Eén van die leuke dingetjes in voornoemd programma waarmee je alle gegevens op een structurele en genormaliseerde manier bij elkaar en op mekaar afgestemd kunt krijgen.

Je gebruikt een tabel om de informatie op een logisch gestructureerde manier visueel weer te geven. Daarmee gebruik makend van de onderliggende technologie (portal, summary etc.)

 

Het is de plaats waar de data (al of niet getoond) bewaard wordt in rows (records) en columns (velden).

 

@ Stardust: niet echt nodig, we hebben hier al 3 maanden geen druppel regen met min temp van 28, max 44 graden....wisselen ¿

Het gezelschap is natuurlijk een echte misser geweest.... :cry:

Link naar reactie
Wat een heerlijke diversiteit van antwoorden!...
Wat is een FileMaker tabel?

 

Ik hou het bij een praktische definitie:

Een tabel is een verzameling gegevens over een begrip uit de echte wereld. Het gaat dan bijvoorbeeld om Organisaties, Personen, Facturen en Artikelen die meer overeenkomsten met elkaar hebben dan verschillen. Het kan echter ook voorkomen dat Organisaties en Personen zoveel overeenkomsten hebben (en in FM zijn lege velden geen straf) dat ze samen genomen worden tot het meer abstracte begrip 'relaties' (niet te verwarren met FM relaties). Hetzelfde geldt voor offertes, orders, facturen, creditfacturen etc. die je ook als 'transacties' kan zien.

De gegevens over de echte wereld begrippen worden in een tabel opgeslagen in velden.

 

Logische volgende term: velden

en daarna relaties, lay-outs en scripts

 

Groet,

René

Link naar reactie

Nu de definitie van een database uitgebreid omgeschreven is, de volgende stap misschien?

 

Ik vraag me echter af wat men nu het beste eerst behandelt, m.i. is het nu de tijd voor de relaties of zijn velddefinities belangrijker, het lijkt me dat men het één niet kan behandelen zonder het over het andere te hebben.

 

Vervolgen we in dit topic of ... ???

 

Danny

Link naar reactie
Ik vraag me echter af wat men nu het beste eerst behandelt, m.i. is het nu de tijd voor de relaties of zijn velddefinities belangrijker, het lijkt me dat men het één niet kan behandelen zonder het over het andere te hebben.

 

Je moet toch eerst velden hebben voordat je relaties kan maken???

 

René

Link naar reactie

Een verzameling tabellen vormt een database. We weten een tabel bestaat uit velden en records. In excel werk je ook met tabellen. De velden zijn de kolommen en de records zijn de rijen.

 

Maar hoe bepaal je nu welke tabellen je gaat gebruiken ?

Link naar reactie

:oops::oops::oops:

De amateurs laten zich opmerken

:oops::oops::oops:

 

Met het schaamrood op de wangen ... ik geef grif toe dat ik inderdaad het belangrijkste over het hoofd gezien heb ... de analyse dus.

 

Ik zou zelfs nog verder durven gaan, een toekomstgerichte analyse waarbij men vandaag al rekening tracht te houden met hetgene wat later kan gebeuren. Uitbreidingen, meertaligheid, enz...

 

Maar al te vaak heb ik ondervonden dat een database door mezelf veel te snel in mekaar was 'geflanst' en later krijg je daarvoor altijd de rekening gepresenteerd.

 

...

 

Danny

Link naar reactie

OK, we zijn weer een stukje verder. Ik zou hier graag nog wat blanco's invullen, vooral voor de eerder praktisch gerichte beginner.

 

Ik weet nog niet waar het schip gaat stranden, maar we zijn hier echt een "beknopte inleiding tot FileMaker met veel zijsprongen" aan het maken. Ik denk niet dat we echt slecht bezig zijn. Mag ik sugereren om de arme bloedjes van beginners wat te sparen en niet te veel terminologie naar hun kop te smijten. Ga ervan uit dat niemand ook maar 1 sikkepit kent van FileMaker.

 

- een FileMaker database is een verzameling van informatie

 

- een FileMaker database kan een bestand zijn op je harde schijf, maar een aantal bij elkaar horende bestanden is eigenlijk ook een database.

 

- een FileMaker database heeft een eerste onderverdeling: tabellen.

 

- die tabellen zijn de eigenlijke fiche-bakjes met informatie

 

- in FileMaker Pro tot en met versie 6 heeft elk database bestand exact 1 tabel, er wordt zelfs geen onderscheid gemaakt tussen "tabel" en "bestand".

 

- vanaf FileMaker Pro 7 kan een bestand 0, 1 of meerdere tabellen bevatten

 

- structureel kan je dus zeggen: een database bestaat uit 1 of meerdere bestanden, die op hun beurt verschillende tabellen kunnen bevatten.

 

- typische namen voor tabellen zijn "contacten", "facturen", "factuurlijnen", "artikels"...

 

- typische namen voor database bestanden zijn "Relatiebeheer", "Facturen",...

 

Een tabel is een "2-dimentioneel" ding. Je weet wel, het heeft een soort van lengte en een breedte (iemand vernoemde net Excel).

 

Wat zijn de 2 essentiele onderdelen van een tabel, en beschrijf ze
Link naar reactie
typische namen voor tabellen zijn "contacten", "facturen", "factuurlijnen", "artikels"...

Typisch weer zo'n heerlijk Vlaams dingetje... :lol: factuurlijnen - factuurregels, artikels - artikelen ... Edoch een ieder begrijpt wat er wordt bedoeld.

 

Databasetechnisch heeft een tabel 2 dimesies. Vergelijken we het met een tabel in een spreadsheet dan onderscheiden we in alle éénvoud 3 dingen:

1. de kolommen, welke we zien als database 'velden'

2. de rijen, welke we zien als 'records'

3. de cellen, waarvan we de inhoud zien als data / gegegevens welke we willen opslaan en / of een berekening van de data in de cellen.

 

(Nogmaals in alle eenvoud, een spreadsheettabel is niet per definitie een databasetabel. Spreadsheets maken databases niet overbodig en andersom!)

 

Bekijken we het vanuit het perspectief kolommen (van boven naar beneden, de 'velden') dan bevat elke cel gegevens welke op eenzelfde inhoud slaan. Bijvoorbeeld in kolom A alle voornamen van personen en in kolom B alle achternamen.

 

Bekijken we het uit het perspectief van de rijen (van links naar rechts, de 'records') dan zien we in voorgaand geval de complete voor- en achternaam.

 

Waarom zouden we dat doen? De essentie van een database is dat we in een (grote) hoeveelheid gegevens de de door ons gewenste gegevens makkelijk kunnen terugvinden (zoeken) en bij voorkeur dan ook op zo'n wijze gepresenteerd dat we alleen de gegevens zien die we op een dergelijk moment zouden willen zien.

Link naar reactie

Allez, de mensen waar we dit allemaal voor doen mogen ook eens antwoorden, hoor...

 

'k voel me aangesproken, ben dus eens gaan zoeken ....tekst, getal, datum en tijd velden, tijdstempel ..... (nog nooit gebruikt), berekenings en résumevelden. Ah ja container niet vergeten.

 

Had tot nu toe weinig moeite met de omschrijving en/of toepassing 't is meestal redelijk vanzelfsprekend. Kwam er al doende wel achter dat een getal in een teksveld makkelijker opzoekt dan in een getalveld.

 

Tot daar mijn kennis ...... en euh bedankt hé dat jullie dat voor ons doen.

Link naar reactie
Ik volg je hier niet Misj. Dit moet je eens toelichten als je wil.

 

Heb hier een catalogus van al mijn artikelen in het magazijn, het is zo opgemaakt dat de eerste twee getallen verwijzen naar de familie (sanitair, cv, montagemateriaal .....) alle nummers beginnende met 45 zijn bv koper

het komplete nummer bestaat uit 6 getallen als ik nu in zoek 45 intik in een getalveld wordt enkel 45 gevonden, in een teksveld alle getallen beginnende met 45 wat ik handiger vind

 

Dacht ergens nog een voordeel te hebben, maar kan er niet direkt bijkomen..... nu let wel ik ben een echte amateur, flanste wel iets mooi in elkaar, het kostte me 8 jaar met vallen en opstaan ....... 'k ben dus nu wat blij dat ik twee maand geleden op deze site terchtkwam.

aangepast door Gast
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...