Ga naar inhoud
  • 0

VB activeX & filemaker


Undermind

Vraag

Hallo,

 

Ik ben nieuw hier, collega heeft me naar dit forum verwezen voor een vraag over activeX controle van FM.

 

Mijn FM kennis is vrij beperkt, dus ik hou de oplossing van mn problemen liefst zoveel mogelijk in VB zelf, aangezien ik daar toch wat sterker in ben.

(ik sta zelf ook niet in voor de FM oplossingen van mijn bedrijf)

 

ik heb het voorbeeld VB activeX scriptje uit de filemaker help wat aangepast voor mijn "noden" en laten runnen.

Als filemaker niet draait werkt het script zonder problemen, maar wat ik echt wil is dat ik dit script kan runnen terwijl filemaker al geopend is.

jammer genoeg vind ik geen enkele manier waarop ik dit kan realiseren

 

zie ik iets over het hoofd?

 

hopelijk kunnen jullie me verder helpen

 

Met vriendelijke groeten van een groentje,

Filip

Link naar reactie

9 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

ok, volgende probleem dan ;)

 

ik heb een actieve filemaker waaruit ik een VB script run,

dit script maakt een comma separated file aan met een aantal waarden die dan terug ingelezen moeten worden in filemaker.

 

dit probeer ik te doen in 2 scripts, een waar ik mn visual basic script start, en het tweede script importeert dan records uit de csv file.

 

Ik zit hier met een timing probleem, blijkbaar voert FM graag alle stappen tegelijk uit als je geen pauzes invoert.

ik had al geprobeerd om in FM een loop te maken die breekt wanneer de file bestaat. Jammer genoeg vrat die loop alle resources van mn pc op, geen goed idee dus.

 

een activeX call vanuit VB naar het 2e script in filemaker lijkt me (voor mij althans) een ideale oplossing voor dit timing probleem.

 

probleem hiermee is dat de voorbeeldcode in FM er van uit gaat dat filemaker gesloten is bij aanvang van het script.

dat past niet echt in de filosofie die ik voor ogen had voor mn programma

 

dus misschien weet er hier wel iemand raad of kan er iemand me een uitgebreidere uitleg doorgeven omtrent de activeX controls van filemaker.

 

 

bij voorbaat dank,

Filip

Link naar reactie
  • 0

Wellicht is het een oplossing / workarround om na het genereren van je comma seperated file een 2e (leeg) bestandje te plaatsen en de import op het bestaan van het 2e bestandje te triggeren.

 

Een move is mogelijk ook nog een optie. Zolang het bestand wordt aangemaakt kan het vanwege de file lock niet verplaatst worden.

Link naar reactie
  • 0
probleem hiermee is dat de voorbeeldcode in FM er van uit gaat dat filemaker gesloten is bij aanvang van het script.

dat past niet echt in de filosofie die ik voor ogen had voor mn programma

 

http://www.filemaker.com/help/08-Scripts9.html

 

Set FMProApp = CreateObject("FMPRO.Application")

CreateObject will launch FileMaker if it is not already running.

The GetObject function retrieves an Application object only if FileMaker is already running.

Link naar reactie
  • 0
ik heb een actieve filemaker waaruit ik een VB script run,

dit script maakt een comma separated file aan met een aantal waarden die dan terug ingelezen moeten worden in filemaker.

 

Ik kan het mis hebben, maar ik krijg de indruk dat je dit ook in FM zelf kan doen en dat vanwege onbekendheid met FM voor een VB oplossing wordt gekozen.

 

Dit doet mij denken aan een database waar ik eens bij geroepen ben. De maker had meer ervaring met AppleScript en had ALLE functionaliteit die FM bood zelf herschreven in AppleScript (op de Mac). Zelfs GTRR. De enige scriptstap die in zijn FM scripts voorkwam was Voer AppleScript uit[].

En toen was de vraag aan mij of dit snel onder Windows kon draaien...

 

Oftewel je kan voor VB kiezen maar dan zit je ook aan Windows vast en als ooit een andere FM deskundige gevraagd wordt aanpassingen te doen heb je waarschijnlijk de verkeerde deskundige gevraagd. Nog afgezien wat er nog van werkt als een nieuwe FM versie verschijnt. Bij converteren kan FM wel automatisch berekeningen en scripts aanpassen maar geen VB...

 

Groet,

René

Link naar reactie
  • 0

de gegevens die mijn vbscript wegschrijft in een file komen uit een ander programma - wat niet aan te sturen valt met filemaker - vandaar het probleem.

 

ik heb intussen het probleem kunnen oplossen, en alles werkt zoals het hoort nu.

 

Bedankt voor alle input iedereen :)

 

mvg,

Filip

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...