Jump to content
  • 0

Linking

Johnny

Question

Eindelijk heb ik dan een aantal fm databases op de server staan en met een internet verbinding kunnen gebruikers remote inloggen. Loopt goed. Behalve (en dat wist ik al) op het moment dat gebruikers een plaatje in de database zetten. Dat doen ze met linking, omdat ik dat zo heb ingesteld (alle plaatjes zonder linking laat ik door FM verwijderen). Reden: zonder linking wordt de database te 'zwaar' en haalt het de snelheid uit mijn toch wat smalle bandbreedte...

Het gevolg: degene die plaatjes met linking heeft geplaatst ziet ze wel, de andere gebruikers, vanaf een andere netwerklocatie, niet.

Nu heb ik twee vragen:

1. Is het waar dat je beter met linking kunt werken omdat je anders je database te zwaar belast? (en al die mooie praatjes dan dat er twee GIG in elk veld past, geen probleem...)

2. Wat is de beste aanpak om iedereen vanaf dezelfde locatie te laten linken? Het mooiste is misschien wel dat gebruikers het allemaal op mijn server zetten en dan linken. Maar hoe krijg ik die plaatjes op de server, zodanig dat gebruikers dat via FM kunnen regelen? Ze hebben nu alleen contact met de server via FMnet, remote inloggen. Ga ze maar eens vertellen dat ze eerst het plaatje moeten uploaden, via ftp of zo, en vervolgens op de server moeten gaan linken. Dat gaat mooi niet lukken dus...

Ben benieuwd wat hier uitkomt :roll: ,

Groet,

Johnny

10 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Ik neem aan de plaatjes in een map op de FileMaker Server worden opgeslagen.

Ik weet niet hoe het op de Mac werkt, maar op een Windowsmachine kun je een map gebruikersrechten geven.

D.m.v. een share vanaf een clientmachine kan een gebruiker bij deze map komen.

Het mooiste is om dit d.m.v. FM-scripting te doen:

-Plaatje locaal selecteren

-Plaatje via share kopiëren naar de server

-Link in de database opslaan

-Eventueel een containerveld gebruiken om het plaatje te laten zien

Ik hoop dat je hier iets aan hebt...

• 0

Hoe werkt dat met 'share'?

Dat zou ideaal zijn als dat in de scripting kan worden meegenomen. Dan hoeft de gebruiker dus alleen maar het plaatje lokaal te kiezen en de rest wordt via een script geregeld, ook de uploading?

Graag nog wat meer uitleg...

Johnny

• 0

Een Share is een gedeelde map op een server. D.m.v. een network drive mapping (een soort link) kun je vanaf een clientcomputer deze map benaderen. Deze mapping kun je een letter geven, bijvoorbeeld F: Plaatjes.

Uploaden is niets meer dan kopiëren.

Heb je de beschikking over de File Plug-In van Troi?

• 0

Hou je bij remote inloggen rekening dat je feitelijk een VPN verbinding nodig gaat krijgen?

Filemaker Server kan een beveiligde verbinding opzetten, maar een schijf benaderen op de centrale server zal Filemaker niet voor zijn rekening nemen.

Een container veld vullen met een URL waarbij Filemaker dan het plaatje toont is mij nog nooit gelukt.

(de laatste versie van 8.0v3 lijkt er zelfs op vast te lopen, maar misschien ligt dat aan mijn eigen PC)

Misschien dat dit in de nabije toekomst wel mogelijk wordt.