Jump to content
  • 0

controle database

pjotter

Question

Ik wil wat meer doen met programmeren iets wat best lastig is :).

Ik werk nu veel met case omdat dit veel mogelijk maakt. Ik heb een voorbeeld bestandje gemaakt wat met behulp van if een stuk makkelijker moet kunnen? Bedoeling is dat er een waarschuwing komt als men niet op tijd een controle uitvoerd en na een controle die op tijd is gedaan de dagen aangeeft tot de volgende controle. ALs iemand mij een zetje kan geven dan lees ik het graag.

Ik gebruik nu:

Case(

controle = 4 and Nog uitvoeren = 4 and Month ( Get ( CurrentDate ) ) > 3; "te laat";

controle = 4 and Nog uitvoeren = 3 and Month ( Get ( CurrentDate) ) < 7 ;(GDatum-(Get ( CurrentDate)))-183;

controle = 4 and Nog uitvoeren = 3 and Month ( Get ( CurrentDate)) > 3 and Month ( Get ( CurrentDate ) ) < 7 ; 183- Get ( CurrentDate) ;

controle = 4 and Nog uitvoeren = 3 and Month ( Get ( CurrentDate) ) > 6; "te laat";

controle = 4 and Nog uitvoeren = 2 and Month ( Get ( CurrentDate)) > 3 and Month ( Get ( CurrentDate)) < 6 ; (GDatum- (Get ( CurrentDate )))-135;

controle = 4 and Nog uitvoeren = 1 and Month ( Get ( CurrentDate)) > 9; "te laat";

controle = 4 and Nog uitvoeren = 2 and Month ( Get ( CurrentDate)) > 6; (GDatum- (Get ( CurrentDate )))-92;

controle = 4 and Nog uitvoeren = 1 and Month ( Get ( CurrentDate)) > 9; "te laat";

controle = 4 and Nog uitvoeren = 1 and Month ( Get ( CurrentDate) ) > 1; (GDatum- (Get ( CurrentDate )));

controle = 4 and Nog uitvoeren = 0 ; "Gelukkig klaar";

" "

)

test.fp7

2 answers to this question

Recommended Posts

• 0

een paar opmerkingen

1. gebruik bij 'and' (of 'or') altijd haakjes om je tests, zodat je zeker weet dat de goede test wordt uitgevoerd:

if ( ( controle = 4 ) and ( Nog uitvoeren = 4 ) ; "waar" ; "onwaar" )

2. condities die overal gelijk zijn kan je 'buiten haakjes' halen:

If ( controle = 4 ; 
Case ( ( Nog uitvoeren = 4 ) and ( Month ( Get ( CurrentDate ) ) > 3 ); "te laat" ; enz ) ; 
"" )

3. gebruik voor herhaaldelijk voorkomende berekeningen de Let() functie:

Let(
[
xMaand = Month ( Get ( CurrentDate ) )
] ;
Case( ( controle = 4 ) and ( Nog uitvoeren = 4 ) and ( xMaand > 3 ); "te laat" ; enz. )
)

4. maak bij opbouw van je case-functie gebruik van het feit dat als aan een conditie is voldaan er niet verder wordt getest.

Met de volgende functie wordt 20 terug gegeven als veldwaarde 15 is en 10 als veldwaarde 7 is.

Toch zit er voor veldwaarde 15 geen test in of die groter is dan 10, wat met een If() wel zou moeten.

Case (
veldwaarde < 10 ; "10" ;
veldwaarde < 20 ; "20" ;
"30"
)

HTH

rmw