Jump to content
  • 0

naam geven aan een te versturen PDF bestand

Pieter

Question

Enige jaren maken we gebruik van Pagesender voor het per fax of email versturen van PDF bestanden vanuit Filemaker (FM8).

D.m.v. een gecombineerde FMscript/applescript gaat dit op zich goed.

Helaas krijgen alle (verstuurde) PDF bestanden de zelfde naam; op een niet helemaal begrijpelijke reden de naam 'bedrijf.pdf' (waarschijnlijk heb ik ooit in deze database de eerste tabel 'bedrijf' genoemd). Nu zou ik graag het te versturen PDF bestand een naam geven uit een veld van de betreffende database. Dit maakt het voor de ontvangende partij ook wat duidelijker.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Heb ik hier extra plugins voor nodig? zo ja, welke?

Of is er een veel eenvoudiger alternatief?

9 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Zie http://www.clarify.net/viewtopic.php?t=3702

De techniek werkt ook voor Save As PDF.

Koen

Dat is snel! (':P')

Ik had jou bestand images al bekeken;

dit zou betekenen dat ik eerst een script stap moet maken waar bij ik het betreffende pdf bestand opslaat in een bepaalde map en vervolgens een script stap die dit bestand aan het emailtje 'knoopt'.

ok, dat moet wel lukken (hoop ik) bedankt,

Pieter

helaas niet gelukt, :(

in voorbeeld het tot nu toe gebruikte script, dit werkt wel, helaas wordt de bijlage altijd 'bedrijf.pdf' genoemd.

Is dit te veranderen?

versturen pdf.fp7

• 0

Kijk eens naar dit plaatje:

http://www.eenvoudigg.nl/afbeeldingenextern/filemaker/ScriptBestandsnaamPDF.JPG

De blauwe regels geven aan hoe de bestandsnaam tot stand komt.

Eerst vraag ik de gebruiker welke naam hij er aan wil geven.

Vervolgens wordt de naam samengevoegd met een aantal vaste kenmerken die ik er altijd aan vast wil hebben.

Vervolgens wordt het PDF bestand op de root van schijf C: opgeslagen.

Tot slot wordt het in een email bericht weer als bijlage opgenomen.

$Bestandsnaam is bij mij de sleutel van dit alles.

• 0
Kijk eens naar dit plaatje:

:D

Ziet er duidelijk uit, mijn dank.

Lijkt mij op het eerste gezicht ook mogelijk om de bestandsnaam automatisch te laten samenstellen vanuit de database; met wat puzzelen moet dat mij wel lukken met dit fraaie voorbeeld.

• 0
... moet dat mij wel lukken ..

:( Helaas, bij zowel PM8 als wel FM8advanced (beide versie 8.3 op verschilllende macs) wordt FM bij het uitvoren van een script met 'Save Records as PDF' er uit gegooid met de tekst 'Het programma Filemaker Pro is onverwacht gestopt'

Is dit een een bekende bug in de software of is dit eenvoudig te voorkomen?

• 0
... moet dat mij wel lukken ..

:( Helaas, bij zowel PM8 als wel FM8advanced (beide versie 8.3 op verschilllende macs) wordt FM bij het uitvoren van een script met 'Save Records as PDF' er uit gegooid met de tekst 'Het programma Filemaker Pro is onverwacht gestopt'

Is dit een een bekende bug in de software of is dit eenvoudig te voorkomen?

:evil:

Brobleem doet zich voor bij alle computers (Macs), ook met de 'Bestand' 'Record opslaan/verzenden als' 'PDF" gebeurt dit.

Bij FM gemeld: 'Hebben weleens meer melding gehad en gaan het uitzoeken'

Heeft niemand op het forum (met een mac) hier ook last van of gebeurt dit alleen bij ons op?

• 0
Gebruik je meerdere save as PDF's na elkaar? Bijvoorbeeld in een loopje?

Koen

Nee, gewoon één 'save as', niet alleen in een script dat het niet werkt maar ook gewoon als een menu opdracht onder 'Bestand' 'Records opslaan/Verzenden als', dus in de eenvoudige manier. En dit op al onze macs (iMacs G3&4, iBooks G3&4, Mac G4). Dit probleem doet zich niet weleens voor, maar altijd. :evil: