Jump to content
  • 0

Flush cache to disk

HJK

Question

Posted

Als ik het commando: Flush cache to disk (windows)

uitvoer in één database, worden dan ook mijn andere (openstaande) databases geflushed?, of moet ik dan dit command in alle database's laten uitvoeren.

Met vriendelijke groet:

HJK

5 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Ik geloof dat enkel de mensen van FileMaker Inc. daarop kunnen antwoorden.

Afgaande op de tijd nodig om een bestand naar disk te schrijven, denk ik niet dat alle databanken naar disk geschreven worden, maar enkel de actieve.

We hebben net een disaster recovery moeten laten uitvoeren voor een systeem van 72 bestanden dat verdwenen was door het accidenteel overschrijven van de complete hard disk.

Tot onze niet geringe verbazing hebben we van die recovery-firma 1450 bestanden teruggekregen: sommige bestanden tot in 20 versies voor dezelfde dag. Hieruit blijkt al wel dat FileMaker zijn bestanden niet overschrijft, maar ze netjes naast elkaar zet. Op heel grote hard disks is hiervoor ruimte genoeg. Een voorbeeldje geleverd door het een adressenbestand:

versie 1: 4900 records

versie 2: 4901 records, die laatste is echter leeg

versie 3: nu is de naam van de firma ingevuld

versie 4: nu staat er ook de vennootschapsvorm bij

versie 5: nu is er ook de straatnaam

versie 6: hier staat de gemeentenaam bij

versie 7: en nu de postcode

Als FileMaker telkens de moeite neemt zoveel te schrijven (de hele databank met lay-outs, scripts en de hele reutemeteut), dan lijkt het niet waarschijnlijk dat dat telkens zou gebeuren voor alle databanken...

• 0
Posted

Nog een idee hieromtrent: de oorspronkelijke vraag lijkt - nu ik erover nadenk - wat overbodig. Uit mijn posting hierboven moge duidelijk blijken wat bedoeld wordt met

FileMaker saves during idle time

Op het ogenblik dus wanneer het programma niets om handen heeft. Dat is blijkbaar tamelijk vaak het geval, zoals aangetoond wordt door de talloze versies van het adressenbestand. Waarom zouden we zelf dan nog een save commando activeren?

• 0
Posted

Ik ben het niet helemaal eens, om niet actief te gaan flushen.

In het verleden hebben we al een aantal keren mee gemaakt, dat er +/- 10.000 records hadden geimporteerd (zonder daarna via een script te flushen) gelijk daarna een afdruk gingen maken naar de printer en de computer (om wat voor reden dan ook) vast liep op de print-job. Dus computer opnieuw opgestart, en daarna was de database onherstelbaar beschadigd. Vanaf het moment dat wij aktief na elke grote database wijziging "flushen" zijn wij het probleem niet meer tegengekomen. Ik bedoel dus, als de computer crashte, konden we gewoon de database openen. (Dit hebben we ook in een test-opstelling getest!)

Dus aktief flushen kan degelijk het verschil uitmaken.

Mijn vraag blijft dus, moet ik dat apart in elke database aanroepen, of hoeft dat maar in één database.

• 0
Posted

Ik denk persoonlijk (maar ja, wat ik denk is altijd persoonlijk, niet?) dat FileMaker alles flusht, dus ALLE open files. Als je selectief de WC wil doortrekken, kan je misschien scripten dat FileMaker het bestand in kwestie even sluit en terug opent, dan is de cache van dat bestand zeker weggeschreven.

Wat de opmerking van André betreft:

Hieruit blijkt al wel dat FileMaker zijn bestanden niet overschrijft, maar ze netjes naast elkaar zet
ik heb wat moeite met die conclusie. Stel dat je een bestand van 100MB hebt, dan kan je mij niet overtuigen dat FileMaker effe rap 100MB neerzet op de harde schijf met de nieuwe versie.

Wat mij eerder de verklaring lijkt van het fenomeen is dat de recovery boys de bestanden elke keer een beetje verder gerecovered hebben, dus de eerste keer tot track 100, dan tot track 101, enz...

• 0
Posted

Peters opmerking is niet onterecht: van alle bestanden hebben de recovery-mensen verschillende tot tientallen versies afgeleverd, behalve van de bestanden groter dan 40 Mb. Zo waren er twee: eentje van zowat 41 Mb en eentje dat vlotte tussen 65 en 71 Mb. Daar hebben we niets van teruggekregen. Wel een aantal van 39 Mb

Peter heeft dus meer dan waarschijnlijk gelijk. Het verwonderde me al dat we zo goed als nooit vertragingen merkten bij het wegschrijven van zo'n grote bestanden.

Ik probeer navraag te doen bij dat recovery bedrijf.