Jump to content
  • 0

relaties .....

fg

Question

:cry: Als volgt:

ik ben een nieuwe gebruiker FM7, heb H1 t/m 10 van de zelfstudie doorgenomen :lol: en ben aan het sleutelen gegaan. 1 op 1 database-jes geen probleem. Dus ik dacht: stap 2 de relationele.

Ik zit nu al uren te tutten en heb volgens mij alles volgens het boekje gedaan, deze site doorgeakkerd, nog wat online tutorials bekeken, vanuit de standardformats gekeken hoe het daar geregeld is met relaties 8O , maar de relatie die ik gemaakt heb (of althans probeer te maken) werkt niet.......

tabel 1:

maker

titel

formaat en nog wat zaken - maar die zijn hier niet van belang

tabel 2:

maker

titel

en andere info

de relatie is van tabel 1 naar 2 keurig ingesteld voor "maker" en "titel", maar hoeveel records ik ook invoer in tabel 1, er gaat niets door naar tabel 2...... :?::cry:

wat doe ik fout? :!:

11 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Ik wil het volgende:

ik wil gegevens van een collectie bijhouden.

maker/titel/(dit kan evt. met een serienummer - als de bijbehorende maker/titel gegevens dan maar automatisch meekomen naar de andere tabel) + een aantal velden met technische gegevens

maker/titel/+ een aantal velden met prijs- en voorraadgegevens

daarnaast wil ik een relatiebestand bijhouden met naw gegevens etc. waarbij ik op een makkelijke manier bij wil houden wie ik voor welke gelegenheid aangeschreven heb en wie gereageerd hebben.

Ik begin als volgt (ik schrijf het maar uit, dan komt de fout hopelijk boven tafel):

via definieren database definieer ik tabel 1 en tabel 2.

via de relatiebutton onder aan het relatieschermpje leg ik de relaties

tabel 1 kunstenaar = tabel 2 kunstenaar

idem voor titel

tussen de rest van de velden ligt er (nog) geen relatie.

zoals gezegd een serienummer is ook ok (alhoewel ik niet goed weet hoe ik de door mij gewenste opmaak kan realiseren: initiaal maker+jaartal productie+volgnummer - mag evt. alleen jaartal+volgnummer.)

ik klik aan dat records aangemaakt in de ene tabel automatisch toegestaan worden in de andere en bij verwijdering idem dito.

Ok en klaar.

Vervolgens voer ik een aantal records in en............

er gebeurt niets in de tweede tabel......

:(:x

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

• 0

Ik zou de gegevens van je maker ed in één tabel zetten, maar weliswaar in verschillende lay-outs.

Verwante dingetjes kan je onderbrengen in andere tabellen (en linken).

Relatiesleutel kan je ietwat vrij kiezen maar moet je wel consequent en met enige vooruitziendheid (bvb lengte) bepalen.

Maar een (automatisch) nummer kan.

Indien het niet meteen lukt, post dan even je bestand.

• 0

Ik denk dat ik weet waar de fout ligt.

In het tabelscherm bij def.dbase, staat bij vermelding in grafiek:

tabel 1: tabel 1

en bij tabel 2: tabel 2

terwijl je zou verwachten dat bij tabel 2 bij vermelding in grafiek: ook tabel 1 en vv zou staan.

• 0

Hee hartstikke bedankt!!!

Nog wel wat vraagjes:

wat heb je anders gedaan dan ik?? :D:P

hoe komt het dat je in de tabelweergave van prijzen die :: hebt voor de veldnaam?

zit het geheim hem in het feit dat je 1 hoofdtabel moet hebben waarin ALLE velden uit ALLE relatietabellen genoemd moeten worden? :idea:

wat is de definitie van de sleutel en kan ik hem evt. wijzigen (heb nl. meerdere mensen met de eerste 4 letters gelijk....)

alvast weer veel dank :D

• 0

Nieuwe relatie : in dit geval eerste 4 posities naam. zie velddefinities

Mag gerust een UNIEK getal, ... zijn, 35 posities, ... :D

:: staat voor velden uit de relatie (staan dus niet meer in deze tabel)

Er is geen "geheim", en dit zit zeker niet in het feit van één tabel.

Enige voorstudie (klinkt gewichtig maar is niet onbelangrijk) is zeker op zijn plaats. Weet waar je naartoe wil.

Let wel : ik zou het iets anders aanpakken (oa. 1 tabel voor omschrijving kunstenaar, 1 tabel werken, ... die je mooi kan samenbrengen bij je kunstenaar in een portaal) maar ik laat je voorlopig de geneugden van vallen (hierin ben ik "expert" en opstaan (of rechtkruipen)) even beleven!