Jump to content
  • 0

Calculated Relations

Guido

Question

Zoals wel bekend is het niet mogelijk om met een unstored field een relationship te maken, en zul je een andere manier moeten vinden om ze op de een of andere manier te kunnen indexeren.

Maar wat nu bij mij is, ik krijg die andere manier niet gevonden. De situatie is als volgt:

Ik heb een aantal producten, die samengesteld kunnen zijn of niet "1 of 0"

Nu heb ik daar uiteraard een aparte tabel voor gemaakt, en die is dan weer aan het productID gekoppeld van het oorspronkelijke product.

Nu wil ik kunnen zien of het een samengesteldproduct is of niet. Dat kan natuurlijk met If(isempty(samengesteldproduct::typenummer);0;1), probleem is, het is een relatie en dus kan je niet storen.

Nu wil ik bij mn inkooporders een bestellijstje maken, maar ik kan natuurlijk alleen maar inkopen als het een halffabrikaat is, voor de samengesteldeproducten maakt men natuurlijk een productieorder. Nu wil ik die eruit filteren, en dat kan niet, omdat dat veld unstored is. Hoe nu verder? ik kan geen enkele manier verzinnen om het bijgewerkt in het lijstje te krijgen.

Wie weet het antwoord!?

6 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Hm, daar heb ik ook aan gedacht, maar dat is niet praktisch, heb nu gewoon de relatie als "Leverancier < _gInkoopBestelRelatie", ipv met =

Als de data dan allemaal ingevoerd is doe ik wel gewoon handmatig de "leverancier"-fields vervangen met "", zodat ze niet in de lijst komen. Het wordt toch maar 1 keer ingevoerd. Had het liever anders gezien, maar ik ga er niet een hele middag op kloten :wink:

• 0

Je zou m.i. in de tabel samenstellingen ook een extra veld kunnen toevoegen dat via een "calculatie" bij elk record altijd gevuld is met "ja".

Op basis van de relatie die je al hebt tussen de producten tabel en de samenstellingen tabel kun je in de producten tabel het veld "samenstelling ja/nee" via een loop-up laten vullen met "ja" als er van het product een samenstelling bestaat.

Door regelmatig een reloop up in de tabel producten uit te voeren verklein je de kans dat er iets fout gaat. Dat zou je ook kunnen oplossen door een scriptje daarvoor te maken dat geactiveerd wordt bij het openen van je bestand.

• 0

Het werkt nu allemaal best lekker, maar nu stuit ik op mijn volgende probleem.

Mijn leverancier is een herhalend veld, producten kunnen door meerdere leveranciers worden geleverd. Tot dusver geen probleem.

In mijn relatie "inkoop::debiteurcode <-> producten::leverancier" laat hij uiteraard keurig de waarde zien die mij moet laten zien, als ik niets heb ingevuld laat hij alle producten zien die besteld moeten worden, daaruit bepaal ik met welke leverancier ik dat makkelijk kan doen (dat zie je in 1 oogopslag). Nu is er dus altijd 1 waarde van het herhalende veld "0", zodat als ik niets heb ikgevuld bij de inkooporder, ik alles te zien krijg, zodat ik weet wat ik voor orders aan moet maken.

Welnu, ik kan bij producten natuurlijk bij de laatste herhalende veld 0 in typen, maar ik wil dat met auto enter data doen. Dit geldt echter alleen voor de eerste :? , ik kan dus het laatste herhalende veld automagisch de waarde "0" maken?

Ik kan natuurlijk ook op de layout herhaling 2 van de [xx] laten zien, en dan die auto enter data gewoon voor de eerste laten gelden, maar ik wil eerst kijken of het anders kan, anders heb ik een probleem met import :lol:

• 0

Ach, ik verzin er wel iets op, bij de import doe ik gewoon een tijdelijk veldje aanmaken en dan herhaling 2 vervangen door berekende waarde.

Tis in ieder geval wel leuk met dat soort dingen. Maar vind het stom dat filemaker niet gewoon wat meer opties heeft.

En dan bedoel ik de volgende:

In een multicriteriele relatie de optie OR ipv alleen AND (dat mutate ik nu met dat herhalend veld)

Een relatie leggen met een unstored value, dan duurt het maar wat langer