Jump to content
  • 0

Event verzenden

Stardust

Question

Beste Forum leden,

Mijn database beschikt over een veld 'Hoofdstuk' waarin de nummer van het overeenkomstig hoofdstuk vermeld wordt. Dit veld is een getal veld.

Van elk hoofdstuk bestaat een pdf-document met als titel Hoofdstuk01.pdf tot Hoofdstuk50.pdf.

Nu wil ik dmv de script stap 'Event verzenden' het overeenkomstig hoofdstuk openen. Gezien het hier over ca 50 hoofdstukken gaat wil ik vermijden om een ellenlang sript te maken met de If en ElseIf scriptstappen.

Ik dacht, ik geef voor de 'Event verzenden' scriptstap geen bestand maar een berekening op:

"file:Literatuur/Cursus - Hoofdstuk" & Vragenbak::HoofdstukNr & ".pdf"

Vervolgens wordt het desbetreffende hoofdstuk in Acrobat geopend... dacht ik ... maar zoals Bredero reeds zei, 'het kan verkeren' :cry:

Zoeken in de helpbestanden (rtfm), literatuur aangaande FM, dit forum, bracht helaas geen soelaas zodat ik me ten einde raad tot de echte experten wend.

7 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Event verzenden is volgens mij applescript en dus Mac.

Je verwijzing naar het gewenste bestand zal dus ook in 'applescriptish' moeten worden gespeld.

De FM manier met / als scheidingsteken zal dus niet werken.

Je bestandsnaam zal het Mac formaat moeten hebben en kan het volgens mij zonder de toevoeging 'file:' doen.

Deze custom functie geeft een idee van hoe het onder Windows zou werken.

Je kan volgens mij de \\ vervangen door een : en dan ben je een heel eind.

HTH

rmw

• 0

rmw,

Ik heb onmiddellijk gedaan wat je neergeschreven hebt en de berekeningsformule:

"file:Literatuur/Cursus - Hoofdstuk" & Vragenbak::HoofdstukNr & ".pdf"

gewijzigd in:

"file:Literatuur" & ":" & "Cursus - Hoofdstuk" & Vragenbak::HoofdstukNr & ".pdf"

Het resultaat =

file:Literatuur:Cursus - Hoofdstuk17.pdf

De naam van het veld is test.

De scriptstap wordt dan:

Event verzenden ["aevt";"odoc"; Vragenbak"::Test]

Het resultaat: Niets, nada, rien, .... Ook 'file:' weghalen bravht geen aarde aan de dijk :cry::?:(

PS: Wat de custom functies betreft, daar ben ik nog niet aan begonnen maar ik krijg wel het gevoel dat dit stilaan tijd wordt :?

• 0

rmw,

dit is het pad van de subfolder waarin zich tevens de oplossing (het filemaker bestand) bevindt.

Wanneer ik via de event verzenden scriptstap het bestand rechtstreeks aanduidt (optie 'bestand') bvb:

file:Literatuur/Cursus - Hoofdstuk40.pdf

dan wordt dit zonder problemen geopend.

Doe ik het via een 'berekening' via de 'event verzenden' scriptstap ... gebeurt er niets :cry:

Ik vraag me dus af waartoe de berekeningsoptie bij de event verzenden scriptstap dient :?:

• 0

Volgens mij moet je de document-optie gebruiken en de berekening opnemen in een variabele en die opgeven bij de document optie (en dan wel de FM schrijfwijze gebruiken)

De bereken-optie geeft je de mogelijkheid om een eigen applescript te berekenen en dan is een padnaam niet genoeg.

Kijk hier ook eens en dan in het bijzonder bij Bestandspaden maken bij de optie Document.

rmw

• 0

Beste rmw,

Wat ik ook probeer, het lukt niet :cry:

Wanneer ik ga kijken naar Scriptstap Event verzenden (Windows) zie ik deze tekst staan:

Opties

...

document afdrukken om voor FileMaker Pro aan te geven dat het document in een andere toepassing moet worden afgedrukt.

Schakel Bestand in of klik op Opgeven als u het te openen document/de te openen toepassing wilt opgeven of het af te drukken document wilt opgeven. Zie Bestandspaden maken voor meer informatie.

Schakel Berekening in of klik op Opgeven als u een bericht wilt laten berekenen.

Schakel Tekst in als u het bericht handmatig wilt invoeren.

...

Ik vermoed dat men deze 'Berekening' optie alleen maar kan gebruiken om tekst te tonen. Alleszins volgens de eigen Filemaker berichtgeving wijst niets op het gebruik zoals ik abusievelijk dacht, d.w.z. het path invoeren aan de hand van een berekening ... helaas. :(

Blijkbaar zijn er nog steeds belangrijke verschillen tussen een Mac en een Windows omgeving :cry:

Er zit niets anders op vrees ik om een ellenlang script samen te stellen aan de hand van If en ElseIf ... dit werkt wel :evil:

• 0

Onder het motto 'de aanhouder wint' ben ik onverdroten verder gegaan ... en het is uiteindelijk dan ook gelukt :D

Wat heb ik gedaan?

Een nieuw script gemaakt, bestaande uit de volgende stappen:

1) Variabele instellen[$Cursus;:Literatuur/Cursus- Hoofdstuk " & If(Length(Vragenbak::Hoofdstuk) = 1; "0"; "") & Vragenbak::Hoofdstuk & ".pdf"]

2) Event verzenden["aevt"; "odoc";$Cursus]

De 'Length' berekening dient om na te gaan of het Hoofdstuk nummer met één of twee cijfers ingevuld werd.

rmw, dank voor het advies, dit heeft me uiteindelijk bij de oplossing gebracht ... helaas had ik ook ondertussen reeds het ellenlange script gebouwd ... maar waarschijnlijk komt me dit nog van pas in de toekomst. :wink: