Peter Wagemans Posted January 25, 2003 Posted January 25, 2003 Als je morgen zelf een FileMaker plugin zou maken (later we even vooropstellen dat dat geen probleem zou zijn), wat zou die dan moeten kunnen? Quote
0 bram Posted January 26, 2003 Posted January 26, 2003 Peter, Ik heb zo'n vermoeden dat je een uitdaging nodig hebt Geen flauw idee als het al bestaat, maar wat denk je van communiceren met de terminal? Command line sturen vanuit filemaker... Bijvoorbeeld om de config van apache aan te passen, en dan de httpd te herstarten... Dan kun je volledig beheer maken van je webserver. Dan de mailserver, ... En voor je het weet heb je OSX Server (in FileMaker) Quote
0 dannydv Posted January 27, 2003 Posted January 27, 2003 Wel, ik denk nu even luidop. Ik denk dat je ook graag een echte editor zou gebruiken. Een aantal dingen zouden heel wat sneller kunnen. Dus geef mij maar een plug-in die scripts uit FM haalt en je toelaat die met een gewone editor te editen en dan weer netjes ingeladen kan worden in FM Ik weet het, niet echt de job voor een plug-in, maar toch. Ik kwam dit toevallig tegen, ivm Developing plug-ins http://forum.filemakerworld.com/viewtopic.php?t=2168 Good luck !! Quote
0 Peter Wagemans Posted January 27, 2003 Author Posted January 27, 2003 Yo den Bram, Je kunt dit eigenlijk al. Er is een AppleScript addition die je terminal commando's laat sturen. http://www.osaxen.com/aeshell.html Als je dit combineert met de Troi File Plugin kan je probleemloos wat jij vooropstelt bouwen denk ik. Quote
0 Peter Wagemans Posted January 27, 2003 Author Posted January 27, 2003 Danny, wat je vraagt is eigenlijk meer iets voor een "Companion" dan voor een plugin. We hebben het ondertussen al in de gaten... een plugin moet zich netjes houden aan de officiele API die FileMaker biedt, een companion wordt door FileMaker zelf verdeeld, en kan tot diep in de engine van FileMaker doordringen. Zo heb ik een paar jaar geleden, toen Web Companion nog groen achter de oren zag, het ding de inhoud van een calculatieveld zien veranderen - met een -edit commando, straffe tabak als je het mij vraagt... Jan Aleman had een tijd geleden ook een plugin geschreven waar je scripts mee kont triggeren. Jan en zijn team hebben al heel wat watertjes doorzwommen en kunnen zeer goed in C en Java programmeren, je kent ze misschien wel van de SQL plugin en onlangs ook de Servoy Developer. Wel, omdat de plugin API van FileMaker geen script triggering toeliet hadden die mannen niet beter gevonden dan web companion hiervoor aan te spreken, en dan zo maar scripts te triggeren. Armoede aan de kant van FileMaker als je het mij vraagt... Dus om op je opmerking te antwoorden: onmogelijke taak voor een plugin, zoals je zelf al vermoedde. Ik zou het zelf ook wel fijn vinden dat je een goeie tekst editor in ScriptMaker zou hebben. We zouden een stuk sneller scripts schrijven, niet? Quote
0 Guest Posted January 23, 2004 Posted January 23, 2004 Beste Peter, Tja ik heb wel enkele ideeen hoor 1) een LDAP plugin zodat je gegevens naar een LDAP server kan sturen, zoals persoonsgegevens. Of dat je adres boeken kan lezen. Denk maar aan een email oplossing dat via een pop3 plugin is gemaakt en een zoekopdracht in een ldap server kan doen om een email adres te achterhalen. Of dat je gebruikers en groepen vanuit een ldap server door je bestanden heen kan gebruiken zodat als er op het netwerk een nieuwe gebruiker bij komt deze ook in filemaker terecht komt (of verdwijnt) en toegang tot bepaalde functies kan geven. 2) Een redevous plugin zodat je berichten of bestanden lokaal naar een ichat gebruiker kan sturen, denk maar als een bepaald record een bepaalde waarde berijkt heeft. Of een geluids/photo bestand importeren die op het netwerk staat gepubliceerd. 3) Een plugin voor communicatie met ical via webdav of zo. kan je afspraken direct in ical goooien (of lezen). Ander idee: er is wel eens iets geweest als dit in fm 3 of maar ik ben het niet meer tegen gekomen. Een hulpmiddel zodat je scripts kan maken in een textbestand en kan importeren of exporteren. Ik kom nu nog te vaak tegen dat als ik scripts importeer vanuit een bestand in een andere dat relaties naar andere velden verdwijnen (ook al heeft de relatie dezelfde naam). Erg onhandig vooral met grote scripts. Quote
0 Mark Posted January 23, 2004 Posted January 23, 2004 Peter, Ik zou een plugin maken die via een USB-poort kan communiseren met externe hardware. Net zoiets als de Serial plugin van Troi, maar dan voor USB. Ik heb er al een naam voor bedacht: de USB plugin Quote
0 livio Posted January 28, 2004 Posted January 28, 2004 Wat dacht je van een plugin die Hexadecimale & escape-code data serieel of via USB kan doorsturen naar bvb een kassa-paal-display... Nu lukt dit niet met de troi Serial plugin ! Quote
0 defender90 Posted March 10, 2004 Posted March 10, 2004 Wat dacht je van een plugin wat de bluetooth gsm telefoon aanstuurd? Klik op een naam en het toestel draait het bijbehorende nummer. Als zoiets al bestaat kan ik het in ieder geval niet vinden. Quote
0 Rony Rabijns Posted March 10, 2004 Posted March 10, 2004 eentje die voor FM 7 CDML ondersteunt ... Quote
0 DJ_Lucv Posted March 10, 2004 Posted March 10, 2004 eentje die voor FM 7 CDML ondersteunt ...Zou wel handig zijn als je geen zin hebt om te converteren, toch vind ik CMDL niet eht geweldig. Dus voor luie mensen leuk, maar de rest mag toch echt aan XML en XSL. Quote
0 digidivi Posted March 11, 2004 Posted March 11, 2004 Ik denk dat de import/exportfunctie wel een oppepper kan gebruiken. Wat dacht je van een plugin die tekst-bestanden bij de import op regel-niveau kan parsen, zoals de importwizard van Access dat doet? Maar dan een beetje beter, nl. - on-the-fly bepaalde subsituties/substring/conversies doen - data filteren op basis van condities in een FMP veld. Of misschien nog iets verder gaan: via een soort 'rule-set' regels inlezen en naar verschillende records en velden dirigeren. Maar dit begint al meer op XML en een echte FileMaker toepassing te lijken... Omgekeerd bij het exporteren misschien ook zoiets, al heb je daar meestal de 'source' al in de hand als het goed is. Hans Erik. Quote
0 SAMSON Posted March 12, 2004 Posted March 12, 2004 Een plugin om een externe DLL aan te spreken lijkt me wel iets. Ik zoek een mogelijkheid om jmail.dll te gebruiken in Filemaker. Jmail.dll is een gratis mail gegeven. je kan SMTP server definieren, SMTP poort, html of text mail, ......... Quote
0 digidivi Posted March 14, 2004 Posted March 14, 2004 Nog een idee voor een plugin: eentje die een tool-tip displayt. Dat zou als volgt moeten werken. Je staat op een veld, knop of stukje tekst en na een seconde of 2 verschijnt gewoon zo'n klein geel rechthoekje met informatie. De informatie moet natuurlijk niet alleen statisch zijn, maar kan desgewenst uit een een veld, global of functie gehaald worden. Je zou bijv.bij een knop een beschrijving kunnen displayen van de werking, en bij een veld met een code de bijbehorende betekenis (uit een code-tabel). Als de trigger binnen de plugin-interface niet is te realiseren, zou je ook kunnen denken aan een Ctrl-klik, rechtermuisknop of iets dergelijks. Eigenlijk vreemd dat dit nog steeds niet in FileMaker zelf zit ingebouwd... Hans Erik. Quote
0 Arnoud Posted March 14, 2004 Posted March 14, 2004 Laatste plugin bestaat al van 24U. (24Usimpledialog). Quote
0 JeanWM Posted March 15, 2004 Posted March 15, 2004 Als de trigger binnen de plugin-interface niet is te realiseren, zou je ook kunnen denken aan een Ctrl-klik, rechtermuisknop of iets dergelijks. Dat kun je al járen in bijna elke versie van FM doen. Simpel verwerken in een script dat de knop bedient........ HTH Quote
0 digidivi Posted March 15, 2004 Posted March 15, 2004 Ja, maar dat bedoel ik dus niet. Dat betekent namelijk: script uitvoeren dat naar een aparte layout springt, enzovoort enzovoort. Ik bedoel dus gewoon een functie die zo'n klein pop-upje displayt, dat ook weer geruisloos en spoorloos verdwijnt als je met de muis ergens anders heen gaat. En ook niet een venstertje dat je weer met een enter-, tab- of weet ik wat voor toetsaanslag weer moet laten verdwijnen. Maar wat ik natuurlijk eigenlijk bedoel te zeggen is: het is erg jammer dat FileMaker nog steeds niet van huis uit een 'event based' functietriggering heeft. On MouseOver, On mouseWithin, dat soort zaken. Je zou dat van een interface-kampioen als FileMaker / Apple eigenlijk wel mogen verwachten en ik had gehoopt dat FM7 dit zou gaan ondersteunen. Ik heb het nog niet kunnen vinden, helaas. Hans Erik. Quote
0 JeanWM Posted March 16, 2004 Posted March 16, 2004 Dat betekent namelijk: script uitvoeren dat naar een aparte layout springt, enzovoort enzovoort. Ik bedoel dus gewoon een functie die zo'n klein pop-upje displayt, dat ook weer geruisloos en spoorloos verdwijnt als je met de muis ergens anders heen gaat. En ook niet een venstertje dat je weer met een enter-, tab- of weet ik wat voor toetsaanslag weer moet laten verdwijnen. En dat bedoel ik dus NIET, je springt NIET naar een andere layout enz. enz. je blijft immers in dezelfde layout waar je knop is, er verschijnt alleen een 'sticky', waarbij je zelf de achtergrondkleur kunt bepalen en de tekst kunt bepalen die erin moet verschijnen. Het geheel verdwijnt weer als je de muisknop gewoon loslaat........ Ik gebruik dat speeltje al jaren in mijn toepassingen om oa het resultaat van het aanklikken van een knop duidelijk te maken, of om hier en daar wat meer info te geven..... Quote
0 digidivi Posted March 18, 2004 Posted March 18, 2004 Nou ben ik het even kwijt: een 'sticky'? Hoe doe je dat dan. Ik kan me een oplossing met Applescript voorstellen, maar ik zou toch graag iets hebben dat cross-platform is. Als je me een voorbeeldje kunt sturen: heel graag. Hans Erik. Quote
0 jw Posted March 21, 2004 Posted March 21, 2004 Jean, als je een heel klein fm-bestandje maakt en die in deze draad invoegt, dan kunnen we de stikkie allemaal zien. Quote
0 JeanWM Posted March 22, 2004 Posted March 22, 2004 Heb bestand van mijn cursus gestript tot het uiterste.... Er blijft genoeg over om plezier te hebben.... De notes kunnen iedere achtergrondkleur hebben die je wil, en kunnen op gelijk welke plaats gezet worden... Sticky.fp5.zip Quote
0 dudematters Posted November 22, 2011 Posted November 22, 2011 Ik zou graag een goede IMAP plugin hebben, waardoor je op een makkelijke en lichte manier IMAP mail kan verwerken in Filemaker. Dat wil zeggen, IMAP mail ophalen, lezen (in tekst en HTML vorm), beantwoorden, verplaatsen, verwijderen, mappenbeheer. Eigenlijk alles wat je in een normale IMAP client ook kan. Er zijn wat plugins die mail behandelen, maar allen hebben echt wel veel beperkingen, en zijn zeer zeker niet snel. De IMAP ondersteuning is ook zeer matig. Dus een echte IMAP plugin zo voor mij super welkom zijn. Quote
0 hans erik Posted January 18, 2014 Posted January 18, 2014 Is dit topic nog open? Ik vond het wel leuk dat FileMaker inmiddels met tooltips en nu met popovers een heleboel zaken heeft opgelost, maar dat terzijde. Nog een suggestie voor een plugin, als dat technisch mogelijk binnen de API die FileMaker hiervoor biedt: een functie waarmee je de inhoud van een Custom Valuelist kunt instellen. Dus zoiets: set variabele ($resultcode ; setValuelist ("MijnValuelist" ; $woordenlijst )) Ik weet het, dat zou je kunnen doen met een Valuelist die je uit een veld samenstelt, maar je hebt dan geen controle over de volgorde, en je hebt geen streepjes als separator. En ja, er is een Hack (via de website van Soliant Consulting) met non-display characters die je voor de valuelist labels zet, maar alles bij elkaar wordt het toch behoorlijk complex, terwijl je vaak gewoon een simpel lijstje conditioneel wilt aanpassen. Vreemd dat dit er niet gewoon in zit. Hans Erik Quote
Question
Peter Wagemans
Als je morgen zelf een FileMaker plugin zou maken (later we even vooropstellen dat dat geen probleem zou zijn), wat zou die dan moeten kunnen?
23 answers to this question
Recommended Posts