Roger Posted September 14, 2006 Share Posted September 14, 2006 Kun je met de "Get" functie het aantal records behorend tot een relatie krijgen, of kan dit slechts alleen mbv de sum-functie i.c.m. een veld met standaard waarde 1. Quote Link to comment
0 Rony Rabijns Posted September 14, 2006 Share Posted September 14, 2006 Dat doe je via : Count(relatie::ID_Veld) Quote Link to comment
0 Roger Posted September 14, 2006 Author Share Posted September 14, 2006 Hoi Rony, Waarbij ID_Veld een standaard waarde bevat van 1. Ik verwachtte eigenlijk dat dit in FM8 anders opgelost kon worden, maar ik begrijp van niet dus. Bedankt. Roger Quote Link to comment
0 Rony Rabijns Posted September 14, 2006 Share Posted September 14, 2006 Waarbij ID_Veld een standaard waarde bevat van 1. Moet niet 1 zijn. Als je database goed is opgebouwd, heb je in iedere tabel een uniek ID dat automatisch aangemaakt wordt bij record-creatie. Dat ID is dus nooit leeg en kan je gebruiken om te tellen. De waarde van dat veld is onbelangrijk, als het maar geldig en niet leeg is. Quote Link to comment
0 Roger Posted September 15, 2006 Author Share Posted September 15, 2006 Is dat het ID wat je gebruikt om bestanden recordonafhankelijk aan elkaar te relateren? Quote Link to comment
0 Rony Rabijns Posted September 15, 2006 Share Posted September 15, 2006 (edited) Is dat het ID wat je gebruikt om bestanden recordonafhankelijk aan elkaar te relateren? Ja. Ik geef standaard ieder record een uniek ID mee. Vaak is dat zoiets als : KLA20060915001 : De eerste klant die gemaakt werd op 15 september 2006. Dit ID wordt via een auto-enter calculatie aangemaakt en is dus altijd uniek. Dit ID wordt dan ook gebruikt om te linken naar Orders bvb. Op die manier ben ik niet meer afhankelijk van de klantnaam en kan ik die dus ongestraft wijzigen zonder dat de hele historiek de soep in draait. Edited September 17, 2006 by Guest Quote Link to comment
0 Sanne Posted September 17, 2006 Share Posted September 17, 2006 Dat doe je via: Count(relatie::ID_Veld) Waarbij ID_Veld een standaard waarde bevat van 1. "Count" telt het aantal geldige waarden in het genoemde veld, Roger. Dus als de gerelateerde velden de waarden "1", "4" en "42" bevatten, is de uitkomst van "Count" dus 3. Want 3 geldige waarden. Je denkt te veel aan "Sum": wanneer "Sum" zou worden gebruikt, zou de uitkomst natuurlijk wel "47" zijn geweest. Quote Link to comment
0 Roger Posted September 18, 2006 Author Share Posted September 18, 2006 Deze toelichting maakt alles duidelijk! Dankjewel. Groet, Roger Quote Link to comment
Question
Roger
Kun je met de "Get" functie het aantal records behorend tot een relatie krijgen, of kan dit slechts alleen mbv de sum-functie i.c.m. een veld met standaard waarde 1.
7 answers to this question
Recommended Posts