Jump to content
  • 0

Patterncount verschillend in FM7 en FM8.5

EasyKoen

Question

Hallo allemaal,

Blijkbaar is er een verschillende "evaluatie" manier in FM8.5 mbt de patterncount functie.

Het probleem ontstaat wanneer je een Clone maakt van een originele FM7 database met de FMA 8.5 op dat ogenblik wijzigt het resultaat van de patterncount.

tekstveld : (bevat return-gescheiden tijden)

16:00:00

16:15:00

16:30:00

16:45:00

17:00:00

17:15:00

17:30:00

17:45:00

18:00:00

18:15:00

PatternCount ( tekstveld ; Time ( 8 ; 0 ; 0 ) )

Dit zou volgens mijn logica "0" als resultaat moeten hebben.

Dit is het geval in FM7 native databases (ook als ze geopend worden met 8.5)

MAAR als je zo'n database bewaart als Clone met FM8.5, of je maakt een nieuwe database in 8.5, dan is het resultaat "1".

Uitermate vervelend! Kan iemand dit bevestigingen, en of heeft iemand hier een oplossing voor?

Groetjes

Koen

13 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Het zit hem erin dat Time ( 8 ; 0 ; 0 ) geëvalueerd kan worden als "08:00:00" of als "8:00:00". In het laatste geval is de PatternCount = 1 correct, want die string komt voor.

Ik vermoed dat je database onder 7 gemaakt is op een systeem waar de tijdinstellingen zo waren, dat er een voorloopnul voor de uren gezet werd.

De kloon wordt gemaakt op een ander systeem, waar dit niet zo is.

Vermoedens ...

Henk

• 0

Het ziet ernaar uit, dat je gelijk hebt. FM 7 evalueert Time ( 8 ; 0 ; 0 ) naar "08:00:00" en FM 8 en 8.5 naar "8:00:00". Of het rekenveld tekst of tijd als veldtype heeft maakt geen verschil. Ik heb voor de zekerheid ook nog eens testfiles gemaakt op dezelfde computer en... inderdaad.

Die voorloopnul is natuurlijk wel beter, eenduidigheid en zo.

Nu zul je die voorloopnul er zelf bij moeten schrijven.

Wel balen als je al calculaties in 7 hebt gemaakt en daarna converteert. Nog een geluk dat je het gevonden hebt.

Henk

• 0

Bedankt Henk voor het meedenken,

Ben er eigenlijk toevallig op uit gekomen. Jammergenoeg een beetje laat, moet nu toch een aantal formules gaan aanpassen... Had ik maar geen kloon genomen, maar gewoon alle records gewist, toen ik begon met mijn aanpassingen... Heb het pas gemerkt toen ik de data opnieuw importeerde.

Misérie kan soms in een heel klein hoekje zitten.

Koen

• 0

Koen,

Ik kan even niet volgen, welke instellingen bedoel je precies? Beide bestandjes zijn op hetzelfde moment gemaakt op het zelfde toestel, dus volgens mij met dezelfde instellingen. Het enige verschil tussen de 2 bestanden is de versie van FM

De ene FM developer 7.0.3 de andere FM Advanced 8.5.1. heb nu ook nog eens een identiek bestand aangemaakt met FMA 8.0.3, dit geeft hetzelfde resultaat als FMA8.5.1.

Heb ook nog eens een Kloon gemaakt van het FMD7 bestand met FMD7 en dat blijft onveranderd... Dus volgens mij toch echt niet systeem(instelling) gebonden.

Koen

• 0

ik heb je bestand testFM85 bewaart als een lege kloon: testFM852.fp7

Open gedaan en een record aangemaakt. Dit alles in FileMaker Pro 8.5v1 Advanced.

Bij het aanmaken van een nieuw FileMaker bestand, schrijft FileMaker je systeem instellingen weg in het bestand. Op het moment je een lege kloon maakt, heb je een leeg bestand, waar ook geen systeem instellingen meer inzitten. Bij het eerste maal openen van het bestand, schrijft hij die systeem instellingen weg.

Systeem instellingen zijn de instellingen van je OS, hoe een datum en tijd eruit zien, op mijn machine is dit dus 08:00.

Koen