Wim Bongertman Posted September 20, 2006 Share Posted September 20, 2006 Krijg ik vandaag - net als vele anderen - een mailtje van filemaker waarin ze een upgrade aanbieden voor de filemaker 8 advanced. Voor 99 euro een upgrade naar 8.5. Nu krijg ik het heen weer van alle nutteloze upgrades die van allerlei software hier en daar verschijnen, maar het koppelen naar het web is een mogelijkheid waar ik wel een toepassing voor heb. Dus bestellen die upgrade. Het eerste punt van kritiek is de levering via de eigen Filemaker webshop. Als Filemaker werkt met dealers, moet je die dealers ook deze upgrades laten verkopen (liefst ook nog met een beetje winst voor deze mensen) Maar nee Filemaker heeft de dealers nodig om mensen lekker te maken voor het pakket, maar gaat dan zelf de vruchten plukken. Als ik dealer was, wilde ik NOOIT weer een pakket verkopen. Maar goed dat terzijde. Dus kopen dat ding via de webshop. Eerst door allerlei schermen heen geworsteld, kost gewoon weer 15 minuten. Dan blijkt vervolgens dat er 15 euro dient te worden betaald voor transport. Dat lijkt mij pure afzetterij, een TPG postpakkket kost maar 6,20 euro. (TPG post is ongeveer de duurste transporteur in Nederland) Even van te voren medelen is wel zo netjes. Maar goed, vooruit als je zo ver bent dan wil je hem ook hebben. Blijkt dat er alleen per creditcard kan worden betaald. Weg 15 minuten - weg bestelling. WANT IK HEB GEEN CREDITCARD, EN WIL ER OOK NIET EEN. Een zo professionele organisatie als Filemaker die zijn klanten geen andere mogelijkheid biedt als CREDITCARD???? Geen Rembours, Geen Ideal, Geen vooruit betaling??? En hoe kom ik u aan deze upgrade??? Eerst bellen of mailen??? Kortom ga zo door filemaker, hiermee maak je geen tevreden gebruikers en dealers. Ik wed dat dit soort praktijken geen promotie is voor het pakket. Filemaker zelf is prima, maar de organisatie daar moet ik steeds meer de pot van op. Quote Link to comment
SuperWimmie Posted September 24, 2006 Share Posted September 24, 2006 ....En hoe kom ik u aan deze upgrade??? Eerst bellen of mailen???.... Hoeveel wil je er hebben? 100? Regel ik. Wat ik tegenwoordig doe is dat ik er als bedrijf er niet eens tussen wil zitten. Als je ziet wat je er aan handelingen aan moet doen is er hoe dan ook weinig aan over te houden. Worden de aantallen een beetje interessant, dan wordt het al een VLA licentie. Juist dan werkt direct contact veel handiger... Oftewel: klant, bestel het zelf via internet. Hardstikke handig en totaal geen gezeur over prijs of levertijd! Quote Link to comment
Wim Bongertman Posted September 24, 2006 Author Share Posted September 24, 2006 Inmiddels is mij al een mogelijkheid aangeboden. Dus bedankt voor het aanbod, maar het probleem is opgelost. Toch blijft het heel vreemd dat een organisatie die gebruik maakt van een dealernetwerk, vervolgens de dealers keer op keer in de kou laat staan. Met het verhaaltje wilde ik mijn frustratie kwijt over het aanbieden van de update voor 99 euro, vervolgens een erg omslachtig bestelsysteem hanteren om uiteindelijk ook nog eens tot de ontdekking te komen dat het alleen per creditcard kan worden betaald en ook nog eens veel duurder is dan 99 euro. Ik ben van mening dat filemaker al heel lang bezig is zich steeds meer te vervreemden van gebruikers en dealers. Updates die stelselmatig verschijnen maar waar nu net niet in is verwerkt wat een grote groep gebruikers al tijden lang onder de aandacht probeert te brengen. Gebrekkige informatie, over mogelijkheden in nieuwe versies. Licentie problemen waardoor grote groepen gebruikers MOETEN overstappen naar nieuwe versies, of daardoor juist afhaken. En dealers die wel klanten mogen adviseren en helpen, maar vervolgens niet hoeven leveren omdat er een eigen shop is waar je alles als eerste kunt kopen. Waar zou filemaker zijn zonder het CLARIFY.NET ?????? Quote Link to comment
Rony Rabijns Posted September 24, 2006 Share Posted September 24, 2006 Waar zou filemaker zijn zonder het CLARIFY.NET ?????? Dat wordt de nieuwe baseline van Clarify Quote Link to comment
Wim Bongertman Posted September 24, 2006 Author Share Posted September 24, 2006 Waar zou filemaker zijn zonder het CLARIFY.NET ?????? Ik meen het echt. Ik heb veel waardering voor het forum. Ik heb veel waardering voor de aangedragen oplossingen Ik heb veel waardering voor de gebruikers. Prettig taalgebruik, nuttige tips en men laat elkaar in zijn waarde. Dat is op andere forums wel eens heel ander. En ik zou het wel kunnen waarderen als Filemaker het forum zelf ook eens wat meer zou waarderen. Daar merk ik maar weinig van. Misschien is de Nederlandse (belgische) taal hier debet aan. Misschien kunnen we dan een cursus Nederland gaan opzetten voor filemaker medewerkers die ons daarna misschien beter begrijpen Quote Link to comment
JeanWM Posted October 3, 2006 Share Posted October 3, 2006 Ik ben blij dat ik niet alleen sta. Hier is het nog erger met de combinatie van taal en een totale onkunde op gebied van aardrijkskunde... Quote Link to comment
maartenvanthof Posted October 3, 2006 Share Posted October 3, 2006 Ik kan de frustratie wel volgen en deels ben ik het er ook wel mee eens. Filemaker probeert volgens mij bij grote organisaties aan de bak te komen en met name de verbeteringen in FM7 en verder maken dat nu ook mogelijk. Ik mag als developer bij zo'n zeer grote nu met Filemaker werken en nog zijn de mogelijkheden van Filemaker niet professioneel genoeg voor dat niveau. Als je voor dat soort organisaties werkt en je professioneel met Filemaker bezig bent, dan moet je lid worden van de associatie. Kost best wel veel geld, maar je heb toegang tot erg veel informatie, krijg vooraf versies opgestuurd om je voor te bereiden op nieuwe updates en ook die krijg je toegestuurd. Ik vind dat deel van de ondersteuning klasse en het maakt het mogelijk om als developer klanten goed te ondersteunen. Maar ik ben het er wel mee eens dat Filemaker zijn basis, de kleine gebruikers, niet moet vergeten. De grote klanten waar ik voor mag werken, zijn allemaal met Filemaker in aanraking gekomen via eigen medewerkers die Filemaker hebben leren kennen en waarderen en daarmee de deur op een kier zette. Filemaker moet die groep dus in hun jacht naar het "goud" niet vergeten, anders wordt het zeer moeilijk om bij grote organisaties binnen te komen. Kortom ik wil hiermee wat genuanceerd reageren. Quote Link to comment
Wim Bongertman Posted October 4, 2006 Author Share Posted October 4, 2006 Ik heb in het begin wellicht ook wel wat heftig gereageerd. Maar ik blijf toch bij mijn kritiek dat je als filemaker niet een dealernetwerk in de lucht kunt houden en vervolgens zelf de kopers kunt gaan benaderen. Dat tart iedere ongeschreven handelswet. Ik heb nu zojuist mijn update 8.5 geinstalleerd. Ik heb hem inmiddels betaald. Bij de dealer moet ik 300 euro betalen voor een update, die filemaker zelf aanbiedt voor 99 euro. Vervolgens moet ik dan eerst op de website een uitgebreid formulier invullen. Het verzamelen van alle gegevens - nummers etc kost 30 minuten. Dan de hele boel printen. Fotokopien van de originele nota etc bijsluiten. Dat moet allemaal naar engeland worden gestuurd, en nu maar hopen dat ik die 200 euro weer terug krijg. Dat soort dingen kan best wel wat vriendelijker en simpeler. Quote Link to comment
maartenvanthof Posted October 4, 2006 Share Posted October 4, 2006 helemaa gelijk. Als je tegen dit soort administratief gedoe aanloopt zou ik ook rood aanlopen. En dealers buiten spel zetten is natuurlijk "not done". je gaat met dealers aan de gang en dan loyaal of niet. Voor beide is wat te zeggen, maar niet van beide een beetje. Mijn reactie was vooral om aan te geven dat Filemaker kennelijk zich ergens anders op aan het richten is en dat dit gevolgen heeft. En Filemaker moet denk ik niet de fout maken de gewone startende gebruiker te veel te frustreren. Tenslotte is dat de belangrijkste factor om in organisaties de Microsoft acces hegonomie te doorbreken. Wij zijn het denk ik dus gewoon wel met elkaar eens en Filemaker zou hier ook naar moeten luisteren. Quote Link to comment
Michel5 Posted October 4, 2006 Share Posted October 4, 2006 Filemaker Pro was Claris. Claris was Apple. Laat Apple er nu een zelfde houding op na houden richting zijn dealer netwerk. Toeval? Quote Link to comment
burggraaf Posted October 4, 2006 Share Posted October 4, 2006 't Is allemaal tijdelijk... DELL wilde de tussenhandel elimineren door zelf rechtstreeks te gaan verkopen. Men is nu echter druk bezig de tussenhandel te benaderen... uiteindelijk kunnen zelfs zij niet zonder... Quote Link to comment
JeanWM Posted October 4, 2006 Share Posted October 4, 2006 Al met al zijn jullie gelukkige mensen, jullie hebben een dealer. Ik zit in Midden-Amerika. Landen die daar deel van uitmaken: Costa Rica, Belize, Guatemala, El Salvador, Honduras, Nicaragua en Panama. (Oops, ik zit dus blijkbaar niet in Midden-Amerika Voor FileMaker Inc. behoor ik tot Latijns-Amerika, dat is het deel waar de Romaanse talen de voertaal zijn (neen wij spreken géén Latijn). Waar zit mijn dealer ? Jawel, in Miami. Als je nu denkt dat dáár iemand een Romaanse taal machtig is, think again. Quote Link to comment
Rony Rabijns Posted October 4, 2006 Share Posted October 4, 2006 think again. Oops, dat was een slogan van Apple ... jaren geleden Quote Link to comment
Recommended Posts