Jump to content
  • 0

Portal in portal en dan verder

fredmatrack

Question

Een vraagje aan FileMaker minnend België en Nederland:

ik ben bezig met een database voor de voeten (vak overschrijdende eind termen; iets van het onderwijs dus). Bedoeling is dat leraren een bepaalde voet selecteren en ingeven hoe ze concreet voor hun vak de invulling naar die voet gaan doen.

Ik heb al die voeten ingegeven in een tabel, tblVoeten. Nu heb ik ook nog een tabel tblIngeven waarin de leraren dus hun gegevens kwijt kunnen.

Wat lukt mij echter niet:

- ik wil een overzicht maken van de verschillende voeten, geordend per categorie en dan op subcategorie. Ik heb een lay-out met een portal in een portal, maar dat loopt blijkbaar mis.

- vanuit bovenstaande lay-out wil ik een record maken in de tabel tblIngeven door het ID van die voet te kopieren. Hoe kan je dat het beste doen?

-Is het mogelijk om een leraar, voor hij een voet selecteert, al in te laten geven om welke richting en om welk vak het gaat? Zo ja, hoe?

Samengevat wil ik het volgende bereiken:

- leraar logt in via FileMaker Server

- in het eerste scherm kiest hij richting en vak uit twee keuzelijsten

- naar scherm twee waar alle voeten staan

- selecteert een voet en vult de activiteit en de frequentie in

- terug naar scherm 2 om voet te selecteren

- ...

- uitlogknop om database te verlaten

Alvast bedankt voor de moeite!

Voeten.fp7.zip

3 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Hey late onderwijsvogel ;-)

VOETen zijn geldig per GRAAD! Je moet er (naar het schijnt) voor zorgen dat 90% van je lln. deze VOETen bereikt!

Dus heb je (eerst) een tabel met je (graad)specifieke VOETen.

De concretisatie vul je hierbij in (in mijn geval) verschillende velden.

Wij houden bij : project (tabel) en datum (graad = 2 jaren) en de verwezenlijking van de VOET.

Onze soft werd als (ahum) verbluffend en vernieuwend betiteld bij de recente doorlichting. (Ruik je al iets)

Spijtig genoeg had ondergetekende neus voor de verborgen ambities van de inspectieleden (wegens eedere slechte ervaringen) en kon de boel niet zomaar worden vrijgegeven.

Voor Fm/onderwijsmensen kan dit "toevallig" wel.

Dus : indien gewenst...

• 0

Is gewenst....

Mijn op ISO 9001:2000 steunend systeem werd volledig verworpen omdat een plaatselijke ministriele know-it-all, maar eigenlijk know-nothing, een op IWA2 steunend systeem wil zien. Hij deed nog eens geen moeite om te kijken op welke manier de stadard in de school wordt toegepast.

Als ik erin slaag om ieder klein of groot stuk systeem/procedure/berekening/toepassing/whatever te bemachtigen en dat in een toepassing te gieten op een zodanige manier dat ik de enige ben die weet waar het eigenlijk om draait, kan ik mijn vergunning misschien redden.

Ik wil mijn vergunning 'behalen' en niet ervoor 'betalen', zoals mij werd duidelijk gemaakt.

• 0

Ik ben zeker geïnteresseerd in de reeds bestaande oplossingen. Echter, we hebben over enkele dingen al serieus nagedacht. Onder andere het graadspecifieke gaan we oplossen door twee (of drie) databases te maken. De mensen die er aan moeten werken zijn per graad totaal anderen en dus moet het boeltje volledig gesplitst worden. Ook FM Server met zijn rechtensysteem heeft hier wat de doorslag in gegeven.

Bovendien zou ik mijn FM-niveau een stapje hoger willen krijgen door dit soort dingen zelf te leren maken (met hulp van op het forum en een dik boek naast mij).