Jump to content
  • 0

hyperlink in veld

korstjens

Question

Ik ben nog maar een beginnend leerling amateur voor wat betreft het werken met FM8 Pro. Natuurlijk probeer ik eerst zelf de oplossing voor een vraagstuk te vinden door zelfstudie in boeken, help-files en dit forum, maar op dit moment zit ik met een vraagje waar ik zelf niet de oplossing voor kan vinden. In de 4 topics die ik vond op het zoekwoord "hyperlink" staan termen die duidelijk voor "ontwikkelaars" bedoelt zijn, maar een eenvoudige niet beroepsmatige gebruiker komt daar niet verder mee. Dus hieronder nog maar eens geprobeerd.

Ik wil een veld maken waarmee ik door middel van een hyperlink direkt (in een nieuw scherm) een Word document kan openen dat ergens anders op mijn Desktop staat. Sommige records hebben namelijk een bijlage met heel veel tekst.

Aart

19 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Wat je zou kunnen doen is een containerveld definiëren. Dan kan je vervolgens met twee scripts aan de gang:

script 1 om het word bestand (of welk bestand dan ook) te koppelen aan de record met de script stap "bestand invoegen". het resultaat is een word icoontje in het containerveld

script 2 om het word bestand te openen:

ga naar veld [selecteren/uitvoeren ; JouwTabel::JouwContainer]

definieer het containerveld als knop en koppel hem aan script 2.

je kunt er nog toeters en bellen aanhangen maar dit is de basis.

Wel opletten: als je de word-bestanden verplaatst kan filemaker ze niet meer vinden! het beste is om een vaste map te kiezen voor de bestanden.

Overigens is de hoeveelheid tekst die je in 1 veld kan plakken enorm groot, en je kunt een scroll bar aan een veld koppelen. de tekstopmaak functionaliteit van filemaker is natuurlijk wel veel beperkter.

kjoe

• 0

Meteen aan de slag natuurlijk. Script gemaakt, en dat lukte in één keer. Maar dan,.......

In de Lay-out mode veld geselecteerd

Naar Button Set-up

Control

Perform Script

Bij Specify "new script" aangeklikt, maar in het vak "Current Script" blijft het woordje Pause staan (of een van de andere keuzemogelijkheden.

En als ik dan naar de Browse-mode ga dan zie ik keurig een "handje" over het veld gaan maar er gebeurt vervolgens nog niks.

Ja Kjoe je ziet het, ik ben echt een beginnend leerling amateur. dus nog graag een keer je hulp op afstand.

Aart

• 0

Inderdaad,... ik heb maar één script gemaakt en dat heet "New Script".

Maar,...... ik moet, nu het nét interessant wordt, gaan stoppen omdat ik vanmiddag nog andere verplichtingen heb. Alvast bedankt voor je ondersteuning. Maandag is er weer een dag en dan ga ik nog eens een keer van vooraf aan beginnen. Misschien zie ik dan wat ik fout doe. Want één ding is zeker: Het ligt aan mij!!

Prettig weekend

Aart :(

• 0

Oké, het lukt me nog steeds niet, daarom zal ik proberen mijn gang van zaken nog eens duidelijk uit te leggen zodat iemand misschien kan zien WAAR ik de fout maak. Ik gebruik Windows XP en een Engelstalige versie van FM8 Pro.

In mijn database van een paar honderd records zijn er diverse records die een WORD bijlage hebben die soms ge-opend moet kunnen worden. Record 25 heeft bijvoorbeeld bijlage A, record 93 bijlage B en record 124 bijlage C. Pas bij het bekijken dan de record kan de lezer beslissen of hij de desbetreffende bijlage ook wil zien. Ik wil daarvoor een veld maken waarin een hyperlink staat naar dat document. De map met bijlages staat in dezelfde map als waarin de database staat.

Tot zover een omschrijving van de “vraag”.

Nu een beschrijving van wat ik gedaan heb.

Containerveld gemaakt met de naam Hyperlink

• In het containerveld via Invoegen het document ingevoegd. Daar verschijnt dan de documentnaam samen met de extensie .doc (er verschijnt dus géén icoontje en ook niet een compleet pad)

Script gemaakt met naam Hyperlink en dat script ziet er als volgt uit:

Go to Field[select/perform;Tabelnaam::hyperlink]

Containerveld gedefinieert als knop en gekoppeld aan het script.

Als ik nu met de cursor op dat veld ga staan, (de documentnaam.doc is zichtbaar) dan verschijnt er keurig een “handje” (het is dus echt een knop geworden) en vervolgens gebeurt er niets. Alsof hij het pad niet kan vinden.

Ik wanhoop nog steeds niet, ééns zal het ook mij moeten lukken want ik ben nog maar een beginneling m.b.t. FM

Aart

• 0
(er verschijnt dus géén icoontje en ook niet een compleet pad)

dat er geen icoontje komt snap ik niet. geen compleet pad is normaal. Wel moet je alleen een verwijzing opslaan. Gek genoeg werkt dat alleen goed als je ook via een script het bestand plaatst.

probeer dit script eens:

If [ not isempty(JouwTabel::JouwContainer)]
ga naar veld [ selecteren/uitvoeren ; JouwTabel::JouwContainer ]
else
bestand invoegen [ verwijzing ; JouwTabel::JouwContainer ]
end if

groet

• 0

Soms is het leven heel simpel en overzichtelijk. Tenminste als een ander je soms even op weg helpt! Bedankt Mike.

Maar toch blijf ik nog met een vraagje zitten.

Als ik op de button "Bestand exporteren" klik, dan verschijnt eerst de map waarin de database zelf zit. Ik kom niet meteen in de map waaruit ik het document gehaald heb. Het script volgt dus niet het pad. Dat is dus een extra handeling.

Dan ga ik naar die map de documenten. Zo kom ik bij het desbetereffende document. Als ik dat aanklik verschijnt er een vraag "Document bestaat al, wilt u het vervangen?". Pas als ik dat bevestigend beantwoord, dan gaat keurig in Word het document open zoals ik het bedoel. Dat is dus de tweede extra handeling.

Maar kan ik die extra handelingen niet op de een of andere manier overslaan? Dus zodat echt rechtstreeks na het aanklikken van de knop Word het document opent? Een echte "hyperlink" dus?

Maar met het door jou aangeleverde idee ben ik in ieder geval al weer een aardig stuk verder op weg gekomen.

Aart

• 0
Als ik op de button "Bestand exporteren" klik, dan verschijnt eerst de map waarin de database zelf zit. Ik kom niet meteen in de map waaruit ik het document gehaald heb. Het script volgt dus niet het pad. Dat is dus een extra handeling.

Dan ga ik naar die map de documenten. Zo kom ik bij het desbetereffende document. Als ik dat aanklik verschijnt er een vraag "Document bestaat al, wilt u het vervangen?". Pas als ik dat bevestigend beantwoord, dan gaat keurig in Word het document open zoals ik het bedoel. Dat is dus de tweede extra handeling.

Voor een goede bestandsafhandeling heb je een plug-in nodig.

FM laat het helemaal aan het OS over.

De Troi File Plugin is een echte aanrader.

Rmw