Jump to content
  • 0

Dubbele input checken

Yoshi

Question

Hallo,

Ik heb al wat met zoek-functie gezocht op dit forum, maar ik vind het niet direct terug. Mijn vraag:

Ik heb een zeer eenvoudige Filemaker-database gemaakt met daarin Naam, Voornaam, Categorie, adres, telefoonnummer etc... Nu wil ik dat er geen dubbele personen kunnen ingevoerd worden. Dus de combinatie Voornaam + Naam moet uniek zijn. Ik weet hoe dit moet voor één veld, maar niet voor twee. Kan iemand mij helpen?

6 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Oké, dit is een beetje Chinees voor mij, heb absoluut geen Filemaker-ervaring... Kan je het iets uitgebreider uitleggen?

Ga naar de velddefinities en maak een berekeningsveld met als naam recordID en als formule Get(RecordID)

Ga naar de relatiegrafiek en dupliceer de tabel waarin je de dubbels wil voorkomen en noem die instantie bijvoorbeeld 'Duplicaten'

Leg tussen beide tabellen een relatie tussen volgende velden

Naam = Naam

Voornaam = Voornaam

RecordID >< RecordID

Ga naar het veld Naam en valideer dat op berekening met volgende formule

Count(Duplicaten::RecordID) = 0

Het veld RecordID werd in de relatie opgenomen om te voorkomen dat een record zichzelf meetelt bij het bepalen van het aantal duplicaten

• 0

Ook ik ben nieuwsgierig, maar hoewel ik al verscheidene FM-databases heb gemaakt, kom ik toch niet uit je antwoord.

OK, ik maak in Velddefinities een nieuw veld aan en noem dat RecordID, vink berekeningsveld aan en tik dan braaf in "Get(RecordID), waarop FM me het volgende meedeelt:

- Er is een operator weggelaten. deze functie is onvindbaar of het "(" teken werd hier niet verwacht-

waarop ik dus verder met mijn mond vol tanden sta, schuldbewust knik en verder ga tot de orde van de dag...

Maarre, als je zo vriendelijk wilt zijn om ons verder te helpen, ben ik je heel dankbaar!