Jump to content
  • 0

Voordelen van Updaten naar nieuwere versie FM

Djavo

Updaten naar nieuwste FM versie vanuit FM6  

11 members have voted

1. 1. Updaten naar nieuwste FM versie vanuit FM6

• Ja
      8
    • Nee
      3

Question

Wat zijn de voordelen van de huidige FMversie ten opzichte van FM6 waar ik momenteel mee werk? zit er veel verschil in of zou ik net zo goed met FM6 kunnen blijven werken en niet een hoop functies missen? ofwel: is updaten naar de nieuwste filemaker versie mijn/mijn bedrijf zn geld waard?

15 answers to this question

Recommended Posts

• 0
zit er veel verschil in...
Ja
of zou ik net zo goed met FM6 kunnen blijven werken en niet een hoop functies missen?
Daar kun je nooit zomaar ja of nee op zeggen. Hangt er m.i. sterk vanaf wat je zoekt of wat je zou willen doen...
ofwel: is updaten naar de nieuwste filemaker versie mijn/mijn bedrijf zn geld waard?
Dat hangt dus van een verschillende factoren af...
  • 0

Wat denk van de eindigheid van FM6?

FM garandeerd dat (waarschijnlijk) niet meer op OSX10.5 en Windows Vista.

Nu hoef je die niet te gebruiken op het moment dat ze uit gaan komen, maar over een jaar of 2-3 zul je toch moeten.

Beter nu, terwijl er tijd is, dan straks gedwongen.

rmw

• 0

Meegaan met upgrades van software voor je bedrijf is veelal een goed idee.

Als je niet meegaat blijf je ontwikkelen met een verouderde versie waar op een gegeven moment geen support meer voor is. Bovendien wordt upgraden steeds duurder naarmate je versie ouder wordt.

Ik werd laatst ingehuurd voor een probleem met filemaker 4.1. deze draait niet niet eens meer op mijn systeem (mac osx) moet ik nu dus openen op windows. Ik heb gezegd dat het echt niet meer kan en nu willen ze wel upgraden. De kosten zijn echter erg hoog. Hun applicatie moet herschreven worden en nieuwe software moet aangeschaft worden.

Dit is natuurlijk een extreem geval maar als je nu nog op versie 6 werkt en je wilt blijven werken met filemaker zou ik zeker a.s.a.p. upgraden.

groet, Niels

• 0
Meegaan met upgrades van software voor je bedrijf is veelal een goed idee.

Dit is echter niet voor iedere klant haalbaar. Mijn klanten situeren zich hoofdzakelijk in de tertiaire sector. Een klant heeft destijds 15 licensies + 1 server gekocht van versie 5.0. Dit was voor hen in die tijd een heel zware investering. Ondertussen is men overgestapt naar windows xp en alles werkt nog steeds naar behoren en voldoet nog steeds aan hun behoeften. Ik heb een paar weken terug nog een belangrijke functie aan hun applicatie toegevoegd. Nog steeds in filemaker 5.0. Eerlijk gezegd denk ik dat de laatste versies hoofdzakelijk het leven van de ontwikkelaar wat aangenamer maken, maar het is niet altijd gemakkelijk om de klanten te overtuigen met wat meer toeters en bellen + de bijhorende investering die er aan vast hangt. Indien moest blijken dat fm 5.0 niet meer moest werken met windows Vista, zie ik ze dus inderdaad pas op dat ogenblik overschakelen naar een hogere versie. Ik heb dus zeker nog een 4-tal jaren de tijd.

• 0

neemt niet weg dat de upgrade van 8 naar 8.5 aanzienlijk goedkoper is dan van bijv 7 naar 8.5

een applicatie in 5 is niet vanzelfsprekend één op één om te zetten naar fmp8, je zal hoe dan ook bijhoorlijk wat scripts moeten nalopen om te kijken of alles nog normaal werkt etc. dus dit kost je klant ook geld.

Ik bedoel eigenlijk alleen dat het verstandig is om een beetje up to date te blijven met je back-office.

• 0

Tot op heden weet ik bedrijven die nog steeds met DOS en hun vertrouwde DOS applicaties werken. Die met Windows '98 zijn er zeker nog voldoende te vinden... Eindigheid is zeer betrekkelijk en ook maar net hoe je het bekijkt.

De noodzaak van het upgraden is dan ook sterk afhankelijk van de behoefte, de gewenste situatie en de beoogde toekomst. Daarom kun je m.i. zonder een situatie goed te kennen niet op voorhand zeggen of upgraden noodzaak is....

• 0

Mijn motto ... 'never change a winning team' ...

Als alles voldoet, waarom dan veranderen?

Anderzijds, de mogelijkheden van FM8(.5) in vergelijking met FM6 zijn enorm toegenomen. Voor het ontwikkelen van nieuwe applicaties is een upgrade bijna een must.

Alleszins heb ik nog geen spijt van m'n persoonlijke upgrade naar FM8, ik zit alleen maar te wachten tot de baas dat ook inziet zodat ik aan de slag kan om ons database systeem op te waarderen naar een doeltreffender geheel met veel meer mogelijkheden en, inderdaad ja meer toeters en bellen.

• 0

Mijn FM4 doet het nog steeds goed onder WinXP ondanks dat ik nu FM5 bezit en de dev. versie en gebruik ik eerstgenoemde nog zeer weinig tot niet. (trouwens dank aan de Mac-fanaten waardoor ik FM heb leren kennen)

Desondanks, is het als particulier, een zware investering geweest om toch maar niet te moeten werken met Ac.... waar ik de gruwels van krijg.

Wat houdt me nu tegen om te updaten (als particulier) :

- De te snelle ontwikkeling van de hardware en software in het algemeen

- De prijs natuurlijk (en neen...ikben geen NL maar B)

- FM 5 doet nog steeds wat ik vraag en beantwoord nog altijd aan mijn noden

Wat Vista betreft .... we zullen zien.

Maar toegegeven als ik bekijk wat de mogelijkheden zijn van een hogere versie van FM ......

• 0
Klinkt mij toch allemaal een beetje als mijn boekhouder die met exact voor dos wil blijven werken en daarom nog steeds niet kan electronisch bankieren.

Oeps, die zijn er nog meer dan genoeg te vinden... (telebankieren staat er feitelijk los van) En waarom ook niet als het doet wat het moet doen...

Natuurlijk ga ik ook het liefst mee en Filemaker staat daarin voorop.

Als ik echter mee zou moeten gaan in de gekte van alle sofwarefabrikanten en elk jaar alle pakketten welke ik hier heb zou moeten upgraden... rib uit je lijf... ech nie...