Jump to content
  • 0

eGTRR

Sjlosi

Question

Ik heb FP 8.5 Met rode oortjes lees ik de The missing Manual, doe de bijhorende oefeningen en kom al voordat ik in het diepe wordt geworpen en zelf een database opzet al vast te zitten op blz 341. Ik wil in de database die ik op ga zetten, vooraf geprogrammeerde finds.

Is deze knop daarvoor het beste?Hoe kan ik eGTRR laten werken? Wat moet ik doen om na aanvinken van show only related records, werkelijk de gerelateerde records te krijgen? Men schrijft do a regular find. Moet dat voordat ik de knop installeer?

Sjlosi

2 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Drie dagen later, en niemand heeft geantwoord. En je andere vraag kent al even weinig succes.

Hier is dus duidelijk iets mis.

Als je al meteen problemen hebt op bladzijde 341, betekent dat dan niet dat al de voorgaande bladzijden probleemloos verwerkt zijn?

Zou je niet beter stapje voor stapje vanaf het prille begin verder gaan, in plaats van het moeilijkere werk aan te pakken nog voor je een dingetje gemaakt hebt? Of ergens een opleiding volgen of zo? Je hebt immers duidelijk hulp nodig die je hier klaarblijkelijk niet vindt, zelfs niet na een paar dagen.

• 0

uh...GTRR - ik moest even denken - o ja:

Go To Related Record oftewel Ga Naar Gerelateerd Record ( GNGR ? ).

Na de iMac en de eMac en de eMail nu ook de eGTTR:

Is dat een externe GTRR?

André heeft natuurlijk weeral gelijk, maar als je dat soort termen in de mond neemt, dan kan het niet anders dan dat je belezen bent... :P

Een FileMaker voorbeeldje is echter > (meer waard dan)duizend ( 1.000 ) woorden.

Ik vraag me eigenlijk af wat er op bladzijde ( blz. ) 348 staat. De Portiable Document Formats ( PDF's ) die ik op mijn harde schijf ( HD ) vind gaan niet zo ver.

Sjlosi, ik heb een diep respect voor mensen die zoals jij de manual lezen (RTFM), ze zijn dun gezaaid, wij moeten dit koesteren hier op het forum.

En dan heb je ook nog de bijhorende oefeningen gedaan. Ik wordt hier even stil van.

( interview met Dominique Goupil: "Ik heb de manual van uw product gelezen en alle oefeningen gedaan." - "Ah, bent u dat...")

Sorry, ik zal stoppen met de flauwe kul, te veel koffie deze morgen...:roll:

Wat bedoel je eigenlijk met "vooraf geprogrammeerde finds"?

Je kan achter een button een "Perform Find" steken, en daar ok specifieren wat voor zoekopdracht er moet achterzitten.

Wat je eGTRR betreft, da's een oud zeer dat we vanaf FileMaker Pro 7 in onze molen gedraaid hebben gekregen, als ik begrijp wat je bedoelt.

Vroeger (6) gaf deze instructie een found set van 0 records als er geen gerelateerde waren, dus dat was nogal duidelijk. Maar de grote wijzen bij FileMaker vonden dat de arme bloedjes van gebruikers teveel getraumatiseerd werden door dit effect ( "Oeioei, mijn database is leeg!" ) - vanaf FileMaker Pro 7 gebeurd dat dus niet meer.

Je kan op 2 manieren checken:

- met Get ( LastError ) -- een GTRR zal een error geven als die niet lukt

- met de test IsEmpty ( relatie::key ) -- een relatie die geen gerelateerde foreign key aan de andere kant van de relatie vindt, daar kan je inderdaad een conclusie uit trekken.