Jump to content
  • 0

Verzendlijst

Inge

Question

Ik ben voor mijn stage in filemaker 8.5 een database aan het maken.

Nu heb ik alle standaard informatie al ingevoerd, maar wil ik een 'verzendlijst' maken in de vorm van een (excel?) tabel.

De contacten van het bedrijf moeten worden gelinkt aan de verschillende mailingen die worden verstuurd. Er moet een mogelijkheid komen om 'te verzenden' en 'verzonden' aan te vinken voor ieder contact, bij iedere mailing. Wel zou het fijn zijn dat ik per mailing alle contacten in één keer in een tabel krijg, zodat ik niet per mailing per contact een losse pagina hoef aan te maken.

Heeft iemand een goede tip of suggestie? Alvast bedankt!

12 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Het staat nochthans heel netjes uitgelegd in de helptekst. Heb je die al eens bekeken? En gezocht op "mail"?

Een fragmentje:

You can use FileMaker Pro to send an email to one or more recipients. To specify email addresses, subjects, and messages, you can type text, use data from fields in the current record or use calculations. In addition, you can gather multiple addresses from a field or calculation across all the records in the current found set.

Vergeet ook niet je mailadressen bij BCC te plaatsen kwestie van de netikette wat te respecteren :wink:

• 0

Nee, het gaat niet om het verzenden van een e-mail, maar om het verzenden van mailingen per post. De mailingen zijn in dit geval nieuwe releases (cd's en dvd's) van de artiesten die we promoten bij mijn stagebedrijf.

Sorry dat het een beetje onduidelijk is, maar weet niet precies hoe ik het moet uitleggen. Ben nog een beetje een Filemaker newbie

• 0

Als het om snail mail gaat, zoals Inge hierboven zegt, dan vermoed ik dat het volstaat adreslabels te kunnen printen vanuit een voorgedefinieerde selectie. Dat kan niet moeilijk zijn, vermits FileMaker (even) elke zoekactie en haar resultaat onthoudt. Als je meteen daarna een script aanmaakt waarin de scriptstap Perform Find (Restore) voorkomt, dan zal dat script steeds dat zoekresultaat tonen. Je hoeft dan enkel nog een Go to Layout te doen om naar een lay-out te gaan geschikt voor je adreslabels.

• 0

Oke, maar is het ook mogelijk om een soort van tabel te maken waarin ik kan aankruisen wie welke cd's moet ontvangen, zodat ik op de pagina's van de contacten een portal kan maken van alle releases die het contact heeft ontvangen.

Iets zoals:

contacten cd1

contact1 te verzenden

contact 2 verzonden

contact 3 niet ontvangen

Ik heb al wel etiketten gemaakt, maar weet nog niet hoe ik zo'n tabel moet maken in filemaker.

Sorry voor m´n waardeloze uitleg :wink:

• 0

Dat kan allemaal perfect, maar ik vrees dat je dan wat meer voorkennis nodig hebt. Het beste werk je met een JoinFile. Dat is een aparte tabel die een many to many relatie beschrijft tussen je geadresseerden en je verzendingen. Als geadresseerde G0001 een zending Z003 krijgt, dan staan er in die tabel twee ID's namelijk G0001 en Z003 (met een lookup of een doorkijkveld kan je daar laten zien wie die G0001 is en welke zending die Z003 is). Vraag je in die tabel alle G0001's op, dan krijg je een mooi lijstje van al wat die meneer heeft aangekregen. Vraag je in die tabel alle Z003's op, dan krijg je een lijstje van wie allemaal die bepaalde zending heeft gekregen.

Het overige van wat je vraagt, past allemaal in bovenstaand verhaaltje.

Ben jij studente?

• 0

Super bedankt! Ik zal eens gaan zoeken op de termen die je noemde.

Ik ben inderdaad studente, derdejaars communicatie.

Dus weet eigenlijk meer van vormgeven dan van programmeren.

Maar het maken van een database is de specifieke opdracht voor mijn stage, waar ik dus de meeste tijd voor heb.

• 0

hier lukt het goed, ik heb 1 grote database als opdracht, en nog 10tallen kleinere opdrachten die ik af en toe krijg als mn stagebegeleider tegen een probleem aanloopt in de al bestaande databases.

ik ben 3e jaars bedrijfswiskunde, ik zit hier trouwens toevallig wel met een 3e jaars communicatie studente tegenover mij, maar die houd zich niet bezig met databases:)

verder succes met de opdracht!