Cornelis Posted November 16, 2006 Share Posted November 16, 2006 Ik zou op termijn wel graag een Filemaker certificaat willen gaan halen, maar vraag me af wat je moet kunnen/weten en hoe ik me hierop het beste kan voorbereiden. Op de FM website staat verder geen "examenstof" Volgens de website van Filemaker kun je gewoon in Nederland examen doen, heeft iemand ervaring hiermee? Quote Link to comment
Joris Aarts Posted November 16, 2006 Share Posted November 16, 2006 Hallo, Je kan het beste alle handleidingen en 'white papers' die op de site staan eens grondig doornemen. Hou er rekening mee dat je voor dat examen niet alles zomaar kan 'blokken' (studeren): het examen peilt naar bepaalde subtiliteiten die je volgens mij alleen kan weten als je veel met FileMaker bezig bent. Verwacht je aan meerkeuzevragen van het type: op welke drie manieren kan je probleem x oplossen, waarbij je moet kiezen uit vijf mogelijkheden. Er waren ook een aantal vragen over migratie van FileMaker 6 toepassingen, dus check dat ook even na. Groetjes, Joris Aarts Quote Link to comment
Cornelis Posted November 16, 2006 Author Share Posted November 16, 2006 ok ga ik doen, white papers zag ik ergens anders in het forum ook staan; ik heb dit opgezocht op de filemakerwebsite maar kom dan steeds op een downloadpagina met verschillende FM programma's. Wat zijn die white papers toch? Op de website heb ik nog een advies gevonden om de "FileMaker 8 Professional Training Manual"(boek+cd) te gebruiken als voorbereiding op het examen, is dit aan te raden? Nu zoek ik alles op in "FMPro 8 Bible" , dit forum en een beetje in "FM 8 functions and scripts desk reference"(que) (ben nog niet zo goed thuis in scripts) ik vroeg me nog af of er bij jullie ook zijn die opleidingen hebben gevolgd of dat de meesten alleen FM leren door zelfstudie. Quote Link to comment
Joris Aarts Posted November 16, 2006 Share Posted November 16, 2006 Hallo Hier heb je ze: http://filemaker.com/support/whitepapers.html Downloadpagina inderdaad nogal verwarrend: kijk naar de 'tabbladen' bovenaan. Een boek dat aan te raden is: 'Using FileMaker pro 8' ("the only FileMaker pro book you need"): http://www.amazon.com/Special-Using-FileMaker/dp/0789735121/sr=8-4/qid=1163679201/ref=sr_1_4/103-0311081-9384659?ie=UTF8&s=books Ik heb FileMaker vooral geleerd met er les over te geven Als je niet zo goed thuis bent in scripts, dan zou ik nog even wachten om het examen af te leggen tot je vlot meebabbelt over scriptparameters, script results, user abort en error capture... Groetjes, Joris Aarts Quote Link to comment
Cornelis Posted November 16, 2006 Author Share Posted November 16, 2006 hm, zal me dan nog even flink moeten verdiepen in scripts... In het begin heb ik trouwens ook nog heel even "visual quickstart guide Filemaker pro 8" (nolan hester) gelezen maar dit boek had al gauw weinig nieuws meer, gaat "Using FileMaker 8" verder? Voor de databases waar ik nu mee bezig ben kan ik heel goed uit de voeten met de boeken die ik heb, maar om examen te doen zal ik wat structureler en gerichter moeten lezen en oefenen Het boek/cd "FileMaker 8 Professional Training Manual" dat door FM wordt geadviseerd, zou dit ook wat zijn? En ja, lesgeven is inderdaad heel leerzaam, heb als apple diehart veel van Access onder Windows geleerd door les te geven (als iemand een vacature voor een FM-docent heeft, houd ik me aanbevolen...) Quote Link to comment
Joris Aarts Posted November 16, 2006 Share Posted November 16, 2006 gaat "Using FileMaker 8" verder? ...lees de reviews op Amazon... als iemand een vacature voor een FM-docent heeft, houd ik me aanbevolen... ...zorg dan dat je je scripts kent... Even serieus: om les te geven over een softwarepakket moet je het door en door kennen. Wat je dan bijleert uit feedback van cursisten is hoe je problemen op verschillende manieren kan aanpakken. Groetjes, Joris Aarts Quote Link to comment
Cornelis Posted November 16, 2006 Author Share Posted November 16, 2006 even terug naar de vraag over het Filemaker certificaat: Moet je daarvoor alle scripts kennen zoals in "FM 8 functions and scripts desk reference"(que) ? en is er ook een manier om zelf je kennis te testen, misschien proefexamen op het net? Quote Link to comment
JeanWM Posted November 16, 2006 Share Posted November 16, 2006 Je dient FileMaker niet te kennen, je moet FileMaker beheersen. De enige manier is alle functies niet alleen te kennen ( = weten dat ze bestan) maar ook kunnen ( = weten hoe ze te gebruiken, en zeker hoe ze 'nested' te gebruiken). Het lezen van de 24-delige biografie van Mozart maakt geen pianist van je, wel het dagdagelijks oefenen oefenen oefenen. Quote Link to comment
Cornelis Posted November 16, 2006 Author Share Posted November 16, 2006 Ja, je hebt helemaal gelijk Jean Na jaren voor de hobby met Filemaker te hebben gewerkt zit ik dan ook sinds een paar weken meer dan fulltime achter mijn computer, peentjes te zweten tussen een stapel boeken en stapels aantekeningen en schema's op papier, te oefenen met een drietal databases. Twee complexe waar een aantal aanpassingen aangebracht moeten worden en een uitgebreide die ik van nul af aan het opbouwen ben. Slechts voor een klein deel bezoldigd, maar ik werk er met veel plezier aan en kan me nu eens eindelijk serieus gaan verdiepen in Filemaker materie. Een certificaat zou ik graag op termijn willen halen als extra beloning, zoiets. Een beetje opportunisme mag toch? Quote Link to comment
Recommended Posts