Jump to content
  • 0

eerste stappen op het WEB

jw

Question

Posted

In Filemaker lukt het allemaal wel aardig, maar nu de database op internet en in een browser tonen. Ik kan de standaard web interfase of een van de aanwezige layouts gebruiken maar heb eigenlijk het gevoel dat dit wel werkt maar dat je er niets aan hebt.:cry:

Wat heb je zoal nodig om de filemaker database op het web te krijgen? :?:

7 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Allereerst heb je FileMaker Pro Unlimited nodig. (de gewone versie kan maar tot 10 IP-adressen aan per dag)

Je moet je bestanden sharen via Web Companion. Als je eigen pagina's wil bouwen, zul je CDML moeten kennen. CDML is een eenvoudige taal om te praten met FileMaker via Web Companion.

Vergeet ook de web security database niet te gebruiken om je databanken een beetje te beveiligen.

Als je niet zo vertrouwt bent met hosting (en bij FileMaker komen er heel wat veiligheids aspecten kijken), dan kun je je oplossing beter hosten bij een provider.

Voor een lijst van providers verwijs ik graag door naar de website van FileMaker.

Indien je niet zelf host, hoef je uiteraart geen FileMaker Pro Unlimited te kopen.

Koen Van Hulle

NB: Uiteraart hosten wij ook ;)

• 0
Posted

dankje voor het antwoord.

Ik ga dus CDML leren, maar dan moet ik, geloof ik de CDML-commando's in de html-pagina opnemen. Ik heb dreamweaver Ultradev versie 4, heb ik daar wat aan?

• 0
Posted (edited)

Ik ben natuurlijk een HTML-typ freakje, maar ik geloof dat er een add-in bestaat voor Dreamweaver. Van GoLive ben ik het zeker.

Als ik het ergens tegenkom laat ik je het zeker weten.

Koen

Edited by Guest
  • 0
Posted

Ze hebben mij verteld dat je Dreamweaver Ultradev koppelt aan filemaker door een ODBC-koppeling te maken. Betekent dat je dan ook nog CDML gaat gebruiken? (ik heb natuurlijk niets tegen CDML, maar ik probeer de termen te begrijpen)

• 0
Posted

FileMaker is wel een heel slechte ODBC server, eigenlijk kan je beter CDML gebruiken denk ik.

CDML is niet zo moeilijk, eens je er een beetje mee weg bent. Je moet wel even in het bezit geraken van de CDML reference.fp5, die wordt tegenwoordig niet meer bij de standaard versie van FileMaker Pro meegeleverd, maar een versie die bij FileMaker Pro 4 zit is ook best bruikbaar.