Jump to content
  • 0

tekst uit txt importeren in 1 tekstveld

Dieter Verbeken

Question

Hallo,

met schaamrood op de wangen stel ik jullie de volgende vraag:

Ik heb een simpel txt bestand met ascii-tekst. Ik wil al de tekst uit het txt-bestand importeren in 1 veld.

Handmatig zou de oplossing dus zijn: open de txt, ctrl-a, ctrl-c, klik in het veld in filemaker, ctrl-v. Kous af.

Ik kan echt niet vinden hoe ik dit vanuit filemaker kan sturen. Als ik dit via een import wil doen dan maakt filemaker voor elke lijn in de txt een nieuw record, wat dus niet de bedoeling is.

We hebben hier wel de beschikking over de troi file plug-in 2.8 classic, dus misschien kan ik daar iets mee, maar mijn kennis over deze plug-in is te beperkt...

*edit*: ik gebruik filemaker pro advanced 8.5v1 op een windows xp machine

1 answer to this question

Recommended Posts

• 0

Is waarschijnlijk niet 'de' oplossing, maar wel 'een' oplossing.

Ik heb regelmatig te doen met bestanden die van alle kanten op mij afkomen in de meest normale en de meest exotische vormen en extenties.

Omdat ik het beu was om de gebruikte FM toepassingen steed maar aan te passen, heb ik een tussenbestand gemaakt.

Daar laat ik alle FM duivels op los in de vorm van berekeningen, scripts en CF's tot het geheel past in een normale FM toepassing.

Daarna importeren we het opgekuiste geheel en word(en)t de/het record(s) gedelete in he tussenbestand.

Voor jou zou het dan zijn dat je importeert, met aanmaak van records voor iedere regel, maakt niet uit.

Een scriptje zal ervoor zorgen dat 1 veld aangemaakt wordt met alle tekst in, dmv een loop die alle records afgaat, in combinatie met een setField die zichzelf + het volgende record zet.

Het uiteindelijke resultaat (concatenated field) importeer je.

Listo.

Het tussenbestand zal steeds groeien met nodige herbruikbare technieken.