Jump to content
  • 0

Aanpassingen doen aan onlogische, complexe database?

Cornelis

Question

Ik ben een redelijk uitgebreide database aan het aanpassen,het was de bedoeling dat ik enkele functionaliteiten zou toevoegen die normaliter niet heel ingewikkeld zijn, maar die in deze toepassing heel complex worden omdat er o.a. veel onlogische relaties zijn gelegd.

Repeatingfields en portal opties bijvoorbeeld zijn niet gebruikt maar zijn op zeer complexe wijze omzeild door extra tabellen en extra velden en relaties toe te voegen om een soortgelijk resultaat te krijgen.

Ook lijkt het of het entiteiten en attributen principe niet helemaal begrepen is waardoor er in de belangrijkste tabellen een tamelijk onlogische groepering van data is.

Ik weet even niet wat ik moet doen, opnieuw bouwen kost bijna evenveel tijd als nieuwe functies toevoegen

Ik ben wel benieuwd of hier iemand ervaring heeft met zoiets..

7 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Een Ford T is een blijft een old timer. Die bouw je niet om tot een Ferrari, zelfs niet tot een Ford Focus*. Terug naar de tekentafel dus. Dat ga je je misschien berouwen, het andere zeker.

Wat zeg jij, Jean?

-----

* Wil je geloven dat ik dat heb moeten opzoeken!

• 0

Ook sleutelen aan een sputterende Old Timer kan plezant zijn, André ;)

Hangt er vanaf wat moet gebeuren.

Onderschat ook een rewrite niet. Als je eenmaal aan het analyseren bent, en een deurtje opentrekt, dondert er een ganze rits onverwachte functionaliteiten uit. Naast het herdenken en hertekenen, zul je ook nog alle data moeten converteren en in het juiste formaat gaan kneden inclusief alle relaties. En daar kruipt soms heel wat werk in.

Wij doen beiden. Afhankelijk van het project, de leeftijd van het project, de gevraagde bijkomende functionaliteit (of het bekijken van alternatieve oplossingen), de verwachte levensduur van het huidige project, ...

Koen

• 0

Wat zeg jij, Jean?

Ik zou willen weten in welke versie de basistoepassing werd gemaakt.

'Tabellen' wijst in de + 7 richting.

'Omzeilen van RF' eerder in een -7 versie.

En

Repeatingfields.... bijvoorbeeld zijn niet gebruikt maar zijn op zeer complexe wijze omzeild...

Wijst in de richting van een designflaw...

Ik zou inderdaad terug naar de tekentafel gaan en twee versies maken.

Eentje met aanpassingen en zien hoever ik daarmee geraak en eentje die op basis van het eerste een hertekening maakt.

* Wil je geloven dat ik dat heb moeten opzoeken!

'Capri' staat dichter bij het begin van een woordenboek. :wink:

• 0

Heel stom van me, maar heb een vaste prijs voor een bepaald aantal uren afgesproken op basis van de aanpassingen die gevraagd werden.

Die uren zijn op, maar de aanpassingen zijn er niet.

Voordat ik deze opdracht aannam heb ik een dag uitgetrokken om eerst alles te bekijken,

ik heb me vergist in een aantal dingen waardoor het afgesproken aantal uren lang niet voldoende is

Het is inderdaad een database die opgezet is in een oudere FM versie en later uitgebreid en aangepast is, nu een FM7.

Verder schort er ook het een en ander aan het design.

Zoals Murtje het verwoorde:

"Als je eenmaal aan het analyseren bent, en een deurtje opentrekt, dondert er een ganze rits onverwachte functionaliteiten uit. Naast het herdenken en hertekenen, zul je ook nog alle data moeten converteren en in het juiste formaat gaan kneden inclusief alle relaties. En daar kruipt soms heel wat werk in. "

De tijd is opgegaan aan 'ritsen onverwachte functionaliteiten'

De aanpassingen moeten nog gedaan en om die te kunnen doen moet ik inderdaad alles gaan uittekenen en helemaal van nul af weer opbouwen of uittekenen en kijken of er onderdelen te vervangen zijn, of dat er alternatieve omwegen aangelegd kunnen worden.

In beide gevallen wordt het een heel ander project en ik denk dat de opdracht gever hier niet positief tegenover staat.

De gemaakte uren krijg ik niet eerder uitbetaald dan wanneer de klus af is.

Hartstikke stom, maar als ik nu stop loop ik een maandinkomen mis, als ik doorga ben ik nog maanden bezig om het toch allemaal goed te doen voor een veel te laag bedrag.

Voor de opdrachtgever is het geen optie om er een heel omvangrijk duur project van te maken...

Zie ik andere opties over het hoofd?

• 0
Hartstikke stom, maar als ik nu stop loop ik een maandinkomen mis, als ik doorga ben ik nog maanden bezig om het toch allemaal goed te doen voor een veel te laag bedrag.

Voor de opdrachtgever is het geen optie om er een heel omvangrijk duur project van te maken...

Heel vervelend natuurlijk! Eigenlijk geef je het antwoord zelf al: of 1 maand voor niets te hebben gewerkt of nog meerdere maanden voor niets te gaan werken.... (de keuze hierin is natuurlijk altijd aan jezelf).

Praat toch nog 'ns goed met je opdrachtgever en leg hem de situatie uit. Wellicht dat je tot een voor beiden bevredigend compromis kan komen.

• 0
Wellicht dat je tot een voor beiden bevredigend compromis kan komen.

Ik sluit me hier volledig bij aan. Kop op! Bereid je voor en probeer aan te tonen dat de software nà jouw ingrepen meer doet en beter werkt dan ervoor.

Troost je met de gedachte dat we allemaal leergeld betaald hebben (allez, ikke toch :D )

Veel succes!