Jump to content
  • 0

Vierkante meters optellen

Zero55

Question

Ik heb een bestand met per record de gegevens (uniek volgnummer, lengte, breedte, hoogte, bouwjaar,...) van een container. Met deze gegevens worden onder andere het aantal vierkante meters per container uitgeteld. Tot nu toe simpel dus.

Maar nu heb ik een bestand eraan gelinkt dat instaat voor een soort facturatie, hier wordt dus een record een beginnummer en een eindnummer ingetikt, van alle containers die hiertussen liggen, alsook het begin- en eindnummer moeten de vierkante meters opgeteld worden. Uitkomst moet dus de totale aantal m² van de opgegeven reeks containers zijn, dat kunnen er 5 zijn maar ook 25 of meer.

Hoe pak ik dit het best aan ?

13 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Zorg er eerst voor dat je de gewenste reeks containers kunt isoleren. Dat kan met een simpele (gescripte) Find: alle containers met een nummer groter of gelijk aan het startnummer met daarna een New Request bestaande uit een Omit van alle containernummers groter dan het eindnummer. Laat daar een GetSummary-functie op los, of gebruik een summary field in een summary part of nog een Sum(-functie) op een SelfJoin op basis van een triggerveldje (= 1) of op basis van een x-relatie (als je ondertussen een FileMaker > 6 op de kop hebt kunnen tikken).

• 0

Die find van alle containers met een nummer >= het startnummer is gelukt, maar daarna ben ik de draad kwijt. Die New Request, moet dat in hetzelfde script ? En die Omit, hoe heet dat in de NL-versie van FM ?

Dit alles gebeurt toch in het bestand met alle recordgegevens, niet ?

• 0
Die New Request, moet dat in hetzelfde script ?
Natuurlijk: je vraagt "van" ... "tot"...
En die Omit' date=' hoe heet dat in de NL-versie van FM ?[/quote']Alle vertalingen staan in het documentatiegedeelte (onderaan de onderwerpenlijst).
Dit alles gebeurt toch in het bestand met alle recordgegevens, niet ?
Dit is een vreemde vraag, want alle bestanden (tables in FileMaker 7 en volgende) bevatten records, en elk record bevat fields (velden). Of het dan gaat over containers of factuurlijnen of keukenrecepten, dat maakt niet uit. Je zoekt dus wel degelijk in het bestand dat je info over containers bevat.
  • 0

die New Request met die Omit lukt mij toch niet echt.

Heb een script gemaakt dat alle containers zoekt die >= het startnummer zijn (uitkomst is 350 containers). Dan heb ik manueel geprobeerd een nieuw verzoek eraan te breien als volgt :

- Weergave : Zoeken

- Nieuw Verzoek

- In het volgnummer veld ingevuld : >= 14503 (het eindnummer)

- Enter

en het aantal gevonden is dan 267 terwijl ik weet dat het 84 zou moeten zijn. Heb het vinkje "weglaten" ook al eens aangevinkt, maar dat haalt niks uit.

Mijn excuses voor mij onkunde, maar zou iemand mij kunnen verderhelpen ?

• 0
die New Request met die Omit lukt mij toch niet echt.

Heb een script gemaakt dat alle containers zoekt die >= het startnummer zijn (uitkomst is 350 containers). Dan heb ik manueel geprobeerd een nieuw verzoek eraan te breien als volgt :

- Weergave : Zoeken

- Nieuw Verzoek

- In het volgnummer veld ingevuld : => 14503 (het eindnummer)

- Enter

Laat het onderstreepte eens weg en vervang in het script die Enter door een Omit.

En dat rode stukje klopt ook niet: zo laat je de laatst gewenste container ook weg!

Edited by Guest
  • 0

Dat is een reden waarom ik altijd een afzonderlijke 'zoek' layout gebruik.

Je kunt je beter 'concentreren' op het specifieke zoekgebeuren.

En bij mijn weten zul je nooit hoeven te zoeken op elk veld in een invul layout. Het zou dus beter zijn een layout te gebruiken waar enkel de nodige velden staan en daar de nodige scripts voor te maken.

Het hele zoekproces (op welk veld dan ook, in welke combinatie dan ook) kun je blijven sturen.

ScreenShot013.jpg.fe88500032b4437831c55e591777694c.jpg

ScreenShot014.jpg.8b499f882b88b4a942e0663e103126c9.jpg

ScreenShot015.jpg.f49078ff868ce2ae03254cf13a13da62.jpg

• 0
Wat is er eigenlijk mis met de standaard range zoek functie?(...)

Of heb ik nog iets gemist in de discussie?

Koen

Ik zat eigenlijk te wachten op de vraag!

Je hebt niets gemist, Koen, maar de "D" van AVD staat nog altijd voor Didactiek & Development. Ik vond, in het geval van onze vriend poster, de benadering via New request en Omit didactisch veel nuttiger. Met de range is natuurlijk niks mis, maar als je telt hoe weinig onervaren gebruikers weten wat New Request is, om maar van OR en AND requests te zwijgen... En dat je Omit in een script kan gebruiken, dat weten er ook niet veel. Vandaar dus! Te veel vliegen in één klap, om me tot de simpele range te beperken! Maar je hebt natuurlijk gelijk dat onze vertrouwde drie puntjes technisch veel directer zijn.