Olak Posted December 21, 2006 Share Posted December 21, 2006 Ik heb een aantal layouts met erg veel velden in de database ( ong. 200 ) nu wil ik dat layout copieeren, en de velden in de kopie allemaal hernoemen. De velden in het originele layout heten bijv. naam2006 en in het nieuwe layout wil ik het veld dan naam2007 noemen. Is het mogelijk om alles in 1 keer te laten hernoemen, met een scriptje of zo ? Quote Link to comment
0 Theo Tromp Posted December 25, 2006 Share Posted December 25, 2006 Als je echt 200 velden gaat hernoemen en dat wilt doen vanwege een jaartal dan adviseer ik je om nog eens goed na te denken over een ontwerp. Op het eerste gezicht lijkt het me dat je niet goed bezig bent. Overigens kan je heel erg eenvoudig velden hernomen in een Filemaker database. 200 velden is wellicht 10 minuten werk. Waarschijnlijk wil je velden dubbelen, dus blijven de originele velden staan? Je kunt een kopie maken van de Filemaker database en vervolgens de velden hernoemen met Define Fields. Je moet natuurlijk al wel de velden hebben gedefinieerd met de nieuwe namen voordat je een kopie maakt. Bijvoorbeeld Hernoem: Naam2007 --> NaamSAVE Hernoem: Naam2006 --> Naam2007 Ga nu naar de layout met de velden waarop Naam2007 staat en doe Ctrl-L gevolgd door Ctrl-C (Windows) Ga naar het originele bestaand, maak een nieuwe lege layout en doe Ctrl-V. Op deze manier heb je een kopie van de layout met alle namen geconverteerd. Theo Quote Link to comment
0 AvD Posted December 25, 2006 Share Posted December 25, 2006 Als je echt 200 velden gaat hernoemen en dat wilt doen vanwege een jaartal dan adviseer ik je om nog eens goed na te denken over een ontwerp. Op het eerste gezicht lijkt het me dat je niet goed bezig bent. Hier denk ik echt dat we Theo gelijk moeten geven. Overigens kan je heel erg eenvoudig velden hernoemen in een Filemaker database. 200 velden is wellicht 10 minuten werk. Theo, ik heb je altijd al bewonderd, maar als ik het goed heb, zijn tien minuten nog altijd 600 seconden. Dat maakt 3 seconden per veld. Wat neem jij bij het ontbijt? Quote Link to comment
0 Theo Tromp Posted December 26, 2006 Share Posted December 26, 2006 Hoi André, Wat neem jij bij het ontbijt? Mijn geheim is .... wonderolie. Zojuist 60 ml gedronken, mijn darmen zijn straks helemaal leeg (geeft een helder hoofd). Als je velden hernoemd dan kan je met knippen en plakken werken. Je knipt 2006 en plakt 2007 in ieder veld. Kwestie van werken met de muis, per veld 1 selectie en precies 4 klikken. Dat lukt wel in 3 seconden. Theo Quote Link to comment
0 Peter Wagemans Posted December 26, 2006 Share Posted December 26, 2006 http://www.schubec.com/en_fmpasteboard.php Quote Link to comment
Question
Olak
Ik heb een aantal layouts met erg veel velden in de database ( ong. 200 )
nu wil ik dat layout copieeren, en de velden in de kopie allemaal hernoemen.
De velden in het originele layout heten bijv. naam2006 en in het nieuwe layout wil ik het veld dan naam2007 noemen.
Is het mogelijk om alles in 1 keer te laten hernoemen, met een scriptje of zo ?
4 answers to this question
Recommended Posts