JeanWM Posted December 23, 2006 Share Posted December 23, 2006 We proberen onze gedachten rond het volgende te krijgen: Een nummerveld (A) waar eengetal kan ingegeven worden. Een tweede veld (B) waar ook een getal kan ingegeven worden. Een derde veld © waar eveneens een getal kan ingegeven worden. Bedoeling: Geef in (B) een getal in. 1. Geef in © een getal in en de waarde van (B) moet veranderen in (B) - ©. 2. Verander het getal in © en (B) moet de originele ingevoerde waarde in (B) nemen minus de nieuwe waarde in ©. 3. Maak © leeg en (B) moet opnieuw de originele ingevoerde waarde geven. 4. Verander de waarde in (B), terwijl er een waarde in © staat, dan moet (B) veranderen in ((nieuwe waarde (B)) - ©. Dat is geen probleem, dat hebben we en het werkt. Bijkomend, bovenop wat hierboven staat, en hier lukt het voorlopig niet.... Twee bijkomende velden waar een percentage kan ingegeven worden (D) en (E). De bedoeling is nu: 1. indien er een waarde in (A) staat, en een waarde in (D), (B) de procentuele waarde geeft van (A). 2. indien er ook een waarde in (E) staat, © de procentuele waarde van de waarde in (B) geeft. Om kort te zijn (en misschien nog meer verwarring te stichten), ken je de percentages, dan moet de berekening op die basis gebeuren. Ken je de percentages niet dan moet de berekening op ingegeven cijfers gebeuren. Iemand een idee om dit zonder plugin te doen ? Afzonderlijk lukt het wel, maar niet de combinatie... CalcTest.fp7 Quote Link to comment
0 Theo Tromp Posted December 25, 2006 Share Posted December 25, 2006 De bedoeling is nu: 1. indien er een waarde in (A) staat, en een waarde in (D), (B) de procentuele waarde geeft van (A). 2. indien er ook een waarde in (E) staat, © de procentuele waarde van de waarde in (B) geeft. Helaas is dit niet duidelijk. Watr bedoel je met de procentuele waarde (B) van (A)? Een percentage is toch altijd afhankelijk van twee getallen, dus niet alleen van (A)? Theo Quote Link to comment
0 JeanWM Posted December 25, 2006 Author Share Posted December 25, 2006 Holá Theo, bedankt voor reply. Hierbij een cijfervoorbeeld. De basis is het bestandje, die cijferberekening dient te blijven. Je kent het percentage (20) en het basisgetal (300). Dat geeft (60). (CalcPct01) Je kent het tweede percentage (50), dat geeft (30), de helft van (60), en (60) dient te veranderen in (30). (CalcPct02) Je maakt het tweede pct veld leeg, en de (60) dient opnieuw te verschijnen. (CalcPct03) Je verandert het tweede pct, (50 wordt 20) en de weergave dient te veranderen (60 wordt 48 en het tweede getal wordt 12) (CalcPct04) Maar als je de percentage niet kent, maar wel de cijferwaarden, moeten die voorrang krijgen op de pct berekening. Ik hoop dat ik nu niet méér verwarring sticht. Quote Link to comment
0 Theo Tromp Posted December 25, 2006 Share Posted December 25, 2006 Hallo Jean, Omdat je in Filemaker (zonder plugins) geen postfield triggers hebt om een script te activeren gebruik ik Messages. Eventueel kan je de scrips dus ook aanroepen door postfield triggers. Maar dat lijkt me niet erg nodig, het voorbeeld werkt volgens mij prima. Wel een curieuse dialoog, echter hij werkt volgens mij zoals je hem wilt hebben. Ik heb de volgende aannames gedaan: 1) Als je een nieuwe waarde invoert bij numberPart1 dan wordt de waarde van numberPart2 automatisch leeggemaakt. 2) Als je een nieuwe waarde invoert voor NumberPart2 dan mag de ingegeven waarde niet groter zijn dan de waarde van numberPart1 3) Percentages zijn altijd tussen de 0 en 1 4) Een nieuwe waarde van number moet groter of gelijk zijn aan numberPart1_aecn Theo PS: Popups zijn uitgeschakeld in mijn browser, is stuur je de bijlage per mail. Quote Link to comment
0 JeanWM Posted December 25, 2006 Author Share Posted December 25, 2006 Bedankt Theo. De 'manier van denken' heeft de opkossing gegeven. Indien het nog zou bestaan, werkt als een fluitje van een cent.... Quote Link to comment
Question
JeanWM
We proberen onze gedachten rond het volgende te krijgen:
Een nummerveld (A) waar eengetal kan ingegeven worden.
Een tweede veld (B) waar ook een getal kan ingegeven worden.
Een derde veld © waar eveneens een getal kan ingegeven worden.
Bedoeling:
Geef in (B) een getal in.
1. Geef in © een getal in en de waarde van (B) moet veranderen in (B) - ©.
2. Verander het getal in © en (B) moet de originele ingevoerde waarde in (B) nemen minus de nieuwe waarde in ©.
3. Maak © leeg en (B) moet opnieuw de originele ingevoerde waarde geven.
4. Verander de waarde in (B), terwijl er een waarde in © staat, dan moet (B) veranderen in ((nieuwe waarde (B)) - ©.
Dat is geen probleem, dat hebben we en het werkt.
Bijkomend, bovenop wat hierboven staat, en hier lukt het voorlopig niet....
Twee bijkomende velden waar een percentage kan ingegeven worden (D) en (E).
De bedoeling is nu:
1. indien er een waarde in (A) staat, en een waarde in (D), (B) de procentuele waarde geeft van (A).
2. indien er ook een waarde in (E) staat, © de procentuele waarde van de waarde in (B) geeft.
Om kort te zijn (en misschien nog meer verwarring te stichten), ken je de percentages, dan moet de berekening op die basis gebeuren.
Ken je de percentages niet dan moet de berekening op ingegeven cijfers gebeuren.
Iemand een idee om dit zonder plugin te doen ?
Afzonderlijk lukt het wel, maar niet de combinatie...
CalcTest.fp7
4 answers to this question
Recommended Posts