Jump to content

FileMaker Pro en Windows Vista - nog even geduld

Peter Wagemans

Recommended Posts

FileMaker Pro is nog niet helemaal compatible met Windows Vista, en het is dan ook ten zeerste aangeraden om je Windows machine(s) nog niet te upgraden naar dit nieuwste OS.

Zie ook http://www.clarify.net/viewtopic.php?t=3067 op dit forum en http://www.filemaker.nl/developers/resources/vista.html op de FileMaker site.

FileMaker Server kan je zelfs niet installeren.

Het is een beetje verwonderlijk dat FileMaker nog niet compatible is, de Windows Vista pre-releases zijn reeds lang geleden beschikbaar gesteld aan developers via de Microsoft MSDN site.

Ik kan het echter wel begrijpen. Heel stabiel waren die releases niet, je crashte nogal snel je testmachine.

Het is ook pas nadat een OS "toolbox-frozen" is, d.w.z. dat er geen substantiele veranderingen meer worden gedaan aan de toolbox routines, dat je als applicatiesoftware-ontwikkelaar er gerust van kan zijn dat de inspanning die je doet om je software compatible te maken, geen nutteloze inspanning zijn geweest.

Zelfs de 1ste release versie van Vista vind ik nog niet erg goed werken.

FileMaker doet het voor de rest niet zo slecht met het opvolgen van de systeemsoftware. We wachten bijvoorbeeld nog steeds op het eerste product van Adobe dat in universal binary formaat geschreven is.

Ik voorspel dat FileMaker Pro 9 volledig compatible zal zijn.

Wim, update dan helemaal niets. Er is niemand die je dwingt.

Beste Peter,

Inderdaad niemand die mij dwingt, of toch ook weer wel. De techniek gaat maar voort, dus moet je updaten. Als ik straks een nieuwe PC aanschaf, zal ik ook een werkende Filemaker versie moeten hebben. Dus moet ik wel updaten. Het vervelende is dat in een kleine organisatie als de onze diverse pc's draaien met diverse windows en filemaker versies. Ik vervang om de 3 jaar een PC, maar loop vervolgens vast in allerlei problemen. De ene pc draait nog onder xp, de andere onder windows 98. De volgende wellicht onder Vista, dat is niet meer aan de loop te houden. op een gegeven moment moet je gewoon je gehele netwerk in een keer vervangen, maar voor hoelang. Niemand kan het zeggen. Maar het wordt wel een beetje erg duur de laatste jaren.

Groeten

Wim