Jump to content
  • 0

Som van veld A (alle records) indien veld B "factuur&qu

Fileman

Question

Posted

Beste filemakkers,

Ik heb een klein probleempje, voor jullie waarschijnlijk een peuleschilletje. Ik wil graag dat van diverse facturen (lees records) de totalen worden opgeteld. Maar alleen als het veld "type factuur" gewoon Factuur bevat en niet bijvoorbeeld "herinnering". Anders verdubbeld het bedrag terwijl het eigenlijk om dezelfde factuur gaat.

Kan iemand helpen?

Bij voorbaat dank!

FILEMAN

8 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Ja dat is niet zo heel moeilijk en 't kan op verschillende manieren:

Methode 1

Maak een selfjoin op het veld <>

Definieer een nieuw calculatieveld <>: sum(database::bedrag)

Ga je nu in een record staan waarin het type "factuur" is, dan is <> de som van alle facturen. Ga je in een herinnering staan, dan is <> de som van alle herinneringen.

Methode 2

Je kunt de selfjoin ook maken op basis van <> en een global, die je naar believen de waarde "factuur" of "herinnering" kunt geven. 't Moet wel exact hetzelfde zijn (als je intypt "fact" krijg je nul op het rekest) maar dat los je dan weer op met een valuelist.

Methode 3

Dat laatste heb je niet als je van <> een summary veld maakt dat de som (total of) van het veld <> in een gevonden reeks weergeeft. Met andere woorden: als je ervoor kiest om een summary veld te gebruiken, is de waarde afhankelijk van je zoekresultaten. Zoek je op "factuur", eventueel in combinatie met een datumlimiet, dan krijg je de som van alle velden <> van alle facturen binnen de datumlimiet.

• 0
Posted
Ik wil graag dat van diverse facturen (lees records) de totalen worden opgeteld. Maar alleen als het veld "type factuur" gewoon Factuur bevat en niet bijvoorbeeld "herinnering". Anders verdubbeld het bedrag terwijl het eigenlijk om dezelfde factuur gaat.

domme vraag: waarom werk je niet gewoon met een extra layout in je factuur bestand; de layout 'Herinnering', die nagenoeg identiek is aan factuur, je hoeft geen extra data in te voeren. :?:

• 0
Posted

Waarom is dat een domme vraag.

Programmatisch is jouw oplossing simpel: tweede layout met exact dezelfde gegevens, met als enig verschil een tekstveld HERINNERING. Zo kun je heel makkelijk allerlei herinneringen uitdraaien en je zit in je financieel overzicht niet met het probleem van Fileman.

Maar organisatorisch vind ik er wel wat voor te zeggen om alle correspondentie onder elkaar te hebben: factuur, (evt. offerte), herinnering, tweede herinnering, dreigbrief etc. Aangezien je ook alle verzenddata kunt behouden krijg je een goed overzicht van hoe ver het ermee staat. Het is wel goed om in al die brieven de bedragen elke keer te noemen.

Ik zou persoonlijk gaan voor Methode 2, waarbij de global (of calculatie) standaard op "factuur" staat, want waarom zou je een totaal van 'herinneringen' of 'dreigbrieven' willen.

• 0
Posted

Per definitie al een fout antwoord Pieter.

Ennuh, je kan natuurlijk voor ieder probleempje een nieuwe layout\tabel of zelfs een ander database maken. Misschien een andere applicatie??

Het veld "Factuur" is een dropdown list waar ook aanmaning\laatste herinnering enz staat. Het werkt sjieker om een nieuwe uitdraai te maken van dezelfde factuur, met hetzelfde factuurnummer, alleen met andere "kop" erboven.

Overweeg eens om gewoon niet te reageren als iets naar jouw mening een " domme vraag" is.

Met vriendelijke groet,

Fileman

• 0
Posted
Per definitie al een fout antwoord Pieter.

Fileman

Beste Fileman,

mij excuus dat ik niet goed formuleerde; ik stelde de 'domme vraag' of het niet mogelijk zou zijn om het te doen met een extra layout, ik wilde beslist niet suggereren dat jij een 'domme vraag' stelde! Nogmaals sorry dat ik mijn vraag slordig formuleerde. Ik was diegene die een 'domme vraag' stelde en ik zie nu ook dat dat heel anders gelezen kan worden. Ik gaf geen antwoord maar stelde een (domme) vraag. :oops:

Mijn dank dat je me hierop attent maakt.

Pieter

• 0
Posted
Ik heb een klein probleempje, voor jullie waarschijnlijk een peuleschilletje. Ik wil graag dat van diverse facturen (lees records) de totalen worden opgeteld. Maar alleen als het veld "type factuur" gewoon Factuur bevat en niet bijvoorbeeld "herinnering". Anders verdubbeld het bedrag terwijl het eigenlijk om dezelfde factuur gaat.

Kan iemand helpen?

Een nieuw berekeningveld maken met een berekening als

If(type factuur = "Factuur"; totaal bedrag; "")

En daarvoor een resume veld maken?

René

• 0
Posted

Bedankt Rene (rgaros),

Ik moet jouw antwoord even een kunnen "plaatsen" maar ben benieuwd of het werkt. Dus ik ga er zeker even mee aan de gang.

Greetzz,

Fileman