Konkel Noen Posted February 17, 2003 Posted February 17, 2003 Gegeven een veld met een automatisch volgnummer. Stel dat ik plots enkele nummers wil overslaan, hoe kan ik dit volgnummer dan wijzigen zonder de bestaande reeks te wijzigen ? Kan dit via scripting ? Ik wil uiteraard niet dat de gebrukers in de velddefinities komen. Quote
0 Filip Posted February 17, 2003 Posted February 17, 2003 Gegeven een veld met een automatisch volgnummer.Stel dat ik plots enkele nummers wil overslaan, hoe kan ik dit volgnummer dan wijzigen zonder de bestaande reeks te wijzigen ? Kan dit via scripting ? Ik wil uiteraard niet dat de gebrukers in de velddefinities komen. gebruik de functie set next serial value in een script Quote
0 Konkel Noen Posted February 17, 2003 Author Posted February 17, 2003 Sorry, vergeten te vermelden dat ik nog met de versie 5.0 zit. Die scriptstap is er niet voorzien Hoe ging het vroeger ? Dien ik zelf manueel een tellertje bij te houden in een ander veld ? Quote
0 AvD Posted February 17, 2003 Posted February 17, 2003 Inderdaad: zet die tellers in een aparte databank - laten we die de Tellerbank noemen -, gerelateerd via een Trigger (een simpel calculatieveldje met als formule de waarde 1 en dat je in beide banken zet, zodat elke record van de ene bank kan communiceren met elke record van de andere). Gebruik een script om de ID aan te maken via de "loop and error 301"-methode: verhoog je eigen volgnummer met 1 door de waarde bijgehouden in de tellerdatabank met 1 te verhogen en die verhoogde waarde daarna terug te sturen naar de tellerdatabank. Zorg ervoor dat je in een controlescherm toegang hebt tot de Last-waarden die bijgehouden worden in die tellerbank, zet de nodige warnings op het scherm, en zorg ervoor dat enkel bevoegden die Last-waarde kunnen wijzigen. Quote
0 Konkel Noen Posted February 17, 2003 Author Posted February 17, 2003 Waarom in een aparte databank ? Quote
0 AvD Posted February 17, 2003 Posted February 17, 2003 Omdat je daar alle global values kan bewaren op één enkele record, zodat je met gewone velden kan werken i.p.v. met globals (die voor elke gebruiker immers een eigen waarde kunnen hebben waardoor je unieke ID's meteen in de soep gaan). Bovendien kan je in het Open script ook nog checken of de databank niet meer dan één enkele record bevat. Dat is de meest veilige weg voor elke databank (en elke single user file kan ooit in een server client omgeving terechtkomen...). Quote
Question
Konkel Noen
Gegeven een veld met een automatisch volgnummer.
Stel dat ik plots enkele nummers wil overslaan, hoe kan ik dit volgnummer dan wijzigen zonder de bestaande reeks te wijzigen ?
Kan dit via scripting ?
Ik wil uiteraard niet dat de gebrukers in de velddefinities komen.
5 answers to this question
Recommended Posts