Jump to content
  • 0

mengbaar database

pjotter

Question

Posted

Ik heb 200 producten die een uniek nummer hebben. Nu zijn bepaalde producten niet voor of na elkaar te maken. Dus product A kan niet voor product H en F worden gemaakt maar wel voor die 2. Of product B kan voor A maar er niet na maar weer wel voor H en F. Is dit in een database overzichtelijk te maken? Maw product A heeft 30 producten die er voor en 40 die er na gemaakt mogen worden, en dat dus met 200 stuks verschillende producten.

15 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Hoi,

Wellicht kan je ieder product een rang volgorde nummer geven. Met een self-join kan dan per product laten zien welke ervoor en erna zitten.

Groet,

WJ

• 0
Posted

Elk product heeft al een uniek ID nummer maar volgens mij kun je dan niet aangeven wat er voor en na zit met de self-join? Het gaat om veel producten en elk product heeft een eigen portaal nodig met wat er voor en na kan.

• 0
Posted
Dat lijkt Inderdaad een oplossing op mijn vraag. Ik zal het eens proberen op die manier op te lossen. Het wordt echter wel een flinke matrix?

Het wordt misschien een flinke matrix. Maar wel eentje die eenvoudig te beheren is. Want ik neem aan dat de onderlinge voorwaarden erg dynamisch zijn ... (lees : er zijn veel producten en er komen er regelmatig bij, en er verdwijnen er regelmatig)

• 0
Posted

Dat klopt inderdaad de matrix zou elke week wel worden aangevuld/aangepast. Ik praat nu over 200 producten als voorbeeld maar totaal zou het om 1100 stuks gaan!

• 0
Posted
Elk product heeft al een uniek ID nummer maar volgens mij kun je dan niet aangeven wat er voor en na zit met de self-join? Het gaat om veel producten en elk product heeft een eigen portaal nodig met wat er voor en na kan.

Goed lezen.... ik zei een RANG volgorde nummer

Voorbeeld:

ID Omschrijving Prijs Rang

1 Appel 1,- 5

21 Peer 1,2 2

Met een selfjoin op basis van de rangnummer kan je heel makkelijk je portalen maken.

Groet,

WJ

• 0
Posted

De portalen met self_join maken is geen probleem dat werkt op zich prima. Ik begrijp eigenlijk niet wat het verschil is tussen een rangnummer en een ID_nummer? Het is toch de bedoeling dat het record een uniek nummer heeft? Ik neem aan dat in het voorbeeld 1 Apple 1,-5 betekend rang nummer 1 (appel) is mengbaar met 1 (appel) en niet mengbaar met 5, en dat dan bij appel een portaal is met mengbaar (+ getallen ) en een portaal met - getallen??

• 0
Posted

Nee sorry,

Ben misschien een beetje onduidelijk.

Ieder record zul je altijd een unieknummer geven. De zogenaamde Primary Key. Maar in dit geval zou ik nog een nummer genereren het zogenaamde rangnummer. Hiermee geef je aan ieder product een rangvolgorde. Dus als het product rangvolgorde nummer kleiner is dan van bijvoorbeeld een andere productrangvolgorde nummers dan kan je die wel produceren voor de andere producten.

Voorbeeld

Appel heeft rangvolgorde 2

Peer heeft rangvolgorde 1

Snoepje heeft rangvolgorde 4

In dit geval betekend dat dat de Appel voor het snoepje geproduceerd kan worden maar niet voor de peer...

Ik weet of je probleem zo eenvoudig is op te lossen omdat ik niet alle ins en outs weet, maar wellicht heb je er wat aan.

• 0
Posted

ik denk niet dat dit erg haalbaar is met 1100 producten? Ik zie me daar al onderhoud aan doen als er producten bij komen of afgaan. Nee ik denk zelf toch dat de matrix haalbaar is al hoewel dat iik een gigantische matrix gaat worden. Ik eerst maar eens proberen met kleine aantallen :D

• 0
Posted

Ik heb weer wat tijd om verder te gaan met dit probleempje van mij

Een nieuwe poging op basis van de matrix.

3 tabellen:

1 produkt met de nummers

2 Mengbare database die via een portaal zichtbaar is in tabel 1

3 de tabel met produceren

In de laatste tabel dus een vraag met mengbaar ja/nee.

Hoe kan ik nu dus de juiste info krijgen in mengbaar ja/nee?

Ik begrijp dat ik dus moet kijken naar het nummer van het vorig record. Vervolgens dus dat produkt nummer moet vergelijken met het huidige produkt nummer in de mengbare tabel. Die uitkomst moet dus zichtbaar zijn in Mengbaar ja/nee. :)

produkten.fp7

• 0
Posted

Ik heb het volgende als voorlopige oplossing:

Een verzamel veld waarin zowel het huidige produktie nummer als het vorige nummer zijn samengevoegd, incl de toevoeging + (mengbaar)

Nu ben ik al zo ver dat ik dus met die gegevens kan zoeken in de mengbaar database. (bv record 6=4 en record 5 = 5 is dus zoeken naar 54+) Weet iemand een betere manier om dit meteen duidelijk te maken. (dus bij invoegen van produktie nummer meteen de opmerking is mengbaar ja of nee?)

produkten.zip

• 0
Posted

Ik heb het eea aangepast en bij produceren staat nu een portaal zodat je kunt kijken of het vorige produkt mengbaar is met het huidige produkt.

Ik het mogenlijk om een veld te maken met een calculatie die kijkt of de huidige combinatie voorkomt in de portaal? ZO ja dan een 1 geven en zo nee een 0?. Als voorbeeld neem ik record 8.

Produkt nr is 2 en in het vorig record was dit 4 de combinatie is dan 24+ (produtk 4 mengbaar voor produkt 2) In het portaal is duidelijk dat de combinatie met 24+ voorkomt dus bij het veld met "ismengbaar' moet een 1 staan.

produkten-2.fp7