Jump to content
  • 0

Value list vraag

hansg

Question

Posted

Is er een truck waarmee het eerste item in een value list bij aanmaken van een nieuw record direct zichtbaar is/ingesteld staat?

Ik heb een value list(je) met drie items, waarvan in 95 van de 100 gevallen het eerste item aangeklikt moet worden voor een berekening.

Het zou een hoop klikken besparen.

Ik werk met filemaker 8.

Ik wacht met spanning af.

10 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Verbaas me een beetje dat het zo voor de hand ligt.

Had al het intenet rondgestruind en oplossingen gevonden die nu niet bepaald zo eenvoudig van opzet waren (o.a. tip van John Mark Osborn: Constant Value List).

Beide nu geleverde oplossingen zijn eenvoudiger toe te passen. (Waarvan die van dhr. tackenco nog gemakkelijker lijkt/is dan die van de heer Rabijns).

Nogmaals bedankt.

• 0
Posted
Waarvan die van dhr. tackenco nog gemakkelijker lijkt/is dan die van de heer Rabijns).

Ja, zeg, de eenvoud zelf!

De vraag is natuurlijk boeiend - en ik zat er al een tijdje over te denken - wat "voor de hand liggend" is. Ik heb dat al vaker meegemaakt, zelfs op congressen, dat eminente sprekers een oplossing aandroegen, geniaal gevonden, maar zeer complex, voor iets waarvan een prille beginner kon zeggen: "Maar dat doe je toch gewoon zo!". Soms kan je zo hoog in sferen zitten, dat je een verrekijker nodig hebt om de basics terug te zien. Dat is een serieuze rem op het werk!

-----

PS (in een heel klein lettertype): ik had er ook niet aan gedacht!

• 0
Posted

De tackenko methode is wel zgn "hard coded", dus niet zo nuttig voor andere gebruikers of veranderende behoeften. Ze houdt ook geen rekening met het feit dat die Value List een dynamische kan zijn (je gevraagde "eerste waarde" die mogelijk kan veranderen).

Ik zou in de auto-enter calculatie naar een extra voorkeurveld verwijzen, waar iedereen veel makkelijker een waarde uit die lijst kan "presetten".

Als je de gescripte methode gebruikt kan het gewoon in het script ingebouwd worden, wat soms nog overzichtelijker is, dan overal opties ingesteld te hebben.

• 0
Posted
De tackenko methode is wel zgn "hard coded", dus niet zo nuttig voor andere gebruikers of veranderende behoeften.

Dank u wel Gido.

Dat is precies de reden waarom ik zou kiezen voor een gescripte oplossing. Dan kan de gebruiker ten allen tijde via een settings-tabel zelf bepalen wat hij wil laten invullen.

Dat dit geen beginners-oplossing is, daar ben ik mee akkoord.

• 0
Posted

Er komt toch altijd een moment dat je de New Record moet gaan scripten, dus ook ik kies gelijk hiervoor.

Komt nog bij dat indien je met een data separation model werkt een script sowieso de voorkeur heeft, of je zou kunnen "vasthangen" aan de auto-enter waarde die hardcoded op de klant zijn data file staat :oops:

• 0
Posted

Jeetje, wat een reacties. Het brengt weer heel wat teweeg.

Ik reageerde natuurlijk op de eerste vraag van hansg.

Het was als een simpele vraag en in mijn lange loopbaan heb ik geleerd dat simpele vragen een simpel antwoord behoeven.

In mijn ogen is voor alle genoemde opties wat te zeggen, het is natuurlijk zo dat er altijd meerdere wegen naar Rome zullen zijn en de oplossing hangt dan ook meestal nauw samen met de uiteindelijke behoefte.

• 0
Posted
Jeetje, wat een reacties. Het brengt weer heel wat teweeg.

Wat kan je je beter wensen? 8) Of wil je dat elk topic als afgesloten wordt beschouwd als jouw antwoord is gepasseerd? :wink:

Ik reageerde natuurlijk op de eerste vraag van hansg.

Het was als een simpele vraag en in mijn lange loopbaan heb ik geleerd dat simpele vragen een simpel antwoord behoeven.

Is niet altijd zo met Filemaker. Hoe dieper je erinduikt, hoe meer blijkt dat de simpelste, native voor-de-hand-liggende oplossing niet de meest aangewezene is om aan wat meer wenselijke eisen te kunnen voldoen. Maw: van de "simpele antwoorden" krijg je later dikwijls spijt, maar gelukkig zijn ze er voor de simpele thuisknoeier die we allemaal zijn geweest :lol:

Het is dan ook wat reactie-oproepend om iemand die meteen deze wijsheid aanbiedt (al zij het zonder uitleg) weg te lachen (zo kan het toch overkomen) en vervolgens een eerder minderwaardige oplossing aan te bieden (die wel degelijk mocht vermeld worden en in dit geval mss perfect kon voldoen, daar niet van).

We hebben hier lang kunnen genieten van de raad van een handvol guru's, maar hoe meer nieuwelingen (alg. gesproken) zich de laatste weken op vergelijkbaar niveau wanen en denken het warme water opnieuw te komen uitvinden, hoe minder je ze hoort... Zou ik ook doen (als ik een guru was :wink:).

• 0
Posted

Waarschijnlijk is mijn schrijfstijl niet helemaal zoals ik het bedoel.

Mijn uitganspunt was positief en ik was werkelijk een beetje verbaasd over jouw reactie.

Ik gaf een simpel antwoord op een simpele vraag, is daar iets tegen?

Er komen een paar reacties die veel dieper gaan, zo ver had ik nog niet gedacht!

Ik vindt het juist leuk als er andere meningen en oplossingen naar boven komen, ik wilde alleen even aangeven dat ik me in iedere oplossing kon vinden en dat ik zou kiezen voor een oplossing die bij de vraag past, aangezien de vraag die oorspronkelijk gesteld was schijnbaar op meerdere manieren uitgelegd kan worden.

Maargoed, het is winter en ik heb zelf op het moment erg lange tenen, dus wellicht heb jij die ook. Mijn excuses als mijn bedoelingen niet goed over kwamen.

Groeten, Niels