Jump to content
  • 0

crash en gegevens weg ?

plato

Question

Posted

een klant belde me vandaag met het volgende probleem :

tijdens het werken met de databank, kwam er ineens een foutmelding op het scherm : nl. door een fout in het programma wordt deze applicatie afgesloten. vervolgens is de databank gesloten. bij het heropstarten van eerst de pc en daarna de FM applicatie blijken er ineens een hele hoop gegevens verdwenen te zijn. het betreft niet alleen gegevens van de laatste dag, maar ook van enkele weken geleden. Ikzelf heb dit nog nooit meegemaakt, heeft iemand al hetzelfde meegemaakt? en zoja wat er aan te doen?

het betreft een applicatie die draait onder MS windows XP.

en de filemaker versie is 8.5

groeten ...

4 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted
en zoja wat er aan te doen?

Even nagaan wat er precies gedaan werd toen de error verscheen kan al een hulp zijn.

Gewoonlijk krijg je dan wel het antwoord: 'Niks, gewoon bezig....'

Het komt dus erop aan de 'juiste vragen' te stellen.

Wat te doen op gebied van gegevens: de backup van gisteren gebruiken...

Die is er niet ???

Dan moeten we de wijze woorden van AVD gebruiken: Er is maar 1 ziekte waar je beter van wordt, backupomanie.

• 0
Posted

Zijn er records verdwenen of zijn het bestaande records die niet meer ingevuld zijn.

In het laatste geval kun je eens proberen een clone te maken van het bestand en vervolgens de records opnieuw te importeren.

Of eens de indexen van de betreffende velden uit en aan zetten.

Of anders de backup van vorige week vrijdag terug zetten. 8)

(Vooral dat laatste wordt heel waarschijnlijk een moeilijke...)

• 0
Posted

ik heb het probleem ondertussen gevonden, en het lag niet aan filemaker.

bij het crashen van Windows en het heropstarten is er blijkbaar een fout gebeurd in het toewijzen van de shortcut op het buroblad. de originele file en een vorige backup liggen slechts een mapje van elkaar verwijderd.

en na de crash heeft de shortcut het pad van de oude backup overgenomen.

dus alle data is er nog steeds.

oef ... maar toch fel bedankt voor de commentaren.

• 0
Posted

Advies: maak (ook) een backup op een externe schijf, als niet windows crashed maar je harde schijf ben je beide kwijt.

In alle jaren gebruik van Filemaker ben ik nog nooit data kwijtgeraakt, dus Filemaker gaat daar wel goed mee om. FM8.5 is nog niet gecrashed, dus dat weet ik nog niet.