Jump to content
  • 0

Relatie aanpassen?

walberg

Question

Posted

Voor mijn database heb ik als uitgangspunt het voorbeeldbestand business productivity solutions genomen.

Daar ik totaal andere velden (en databases) gebruik want ik doe het voornamelijk voor de lay out wilde ik de relatie schema onder define bij iedere database schoonmaken (wissen) ik heb dat bij een van de databases gedaan en dan zie ik dat overal nu staat table missing als ik terugkom naar het browse menu.

Kan ik dus niet gewoon het relatie schema wissen?

Is er trouwens ook een mogelijkheid om de tabelnaam die nu op contactpersoon staat te renamen zonder dat bestaande records dan ook weer gewist worden?

5 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted
Zo te horen is dat gelukt... Als het veld waar op basis van de inhoud van het veld de relatie wordt gemaakt wordt geleegd...
Is er trouwens ook een mogelijkheid om de tabelnaam die nu op contactpersoon staat te renamen zonder dat bestaande records dan ook weer gewist worden?
Al 'ns gekeken bij het overzicht van de tabellen...?

Wellicht dat de handleiding / documentatie van Filemaker enig licht in de duisternis werpt...

• 0
Posted

Heb heel de handleiding doorgespit helaas gaat de handleiding niet in op dit soort situaties en inderdaad zie ik op sommige momenten als ik dus bijvoorbeeld en veld wil plaatsen dat bij tabel unknown staat. Kijk ik dan weer onder define> database staan de velden met de tabel er gewoon in. Dat maakt het juist zo onduidelijk.

• 0
Posted

Bekijk het relatieschema als de mogelijkheid om vanuit een bepaald punt naar een bepaald punt te kijken en dat zicht dan in perspectief te hebben.

Stel dat je 'een zicht op de tuin vanuit de keuken' hebt.

Die mogelijkheid heb je via een venster in de keukenmuur.

Ja dat kun je, maar dat is hetzelfde als het venster in de keukenmuur dichtmetsen = geen 'keukenzicht op tuin' meer.

om de tabelnaam die nu op contactpersoon staat te renamen

Zelfs als je het 'livingvenster' 'keukenvenster' gaat noemen, zul je geen 'keukenzicht' op de tuin hebben.

Ook al kijk je door een 'livingvenster naar de tuin

...dat bij tabel unknown staat

het is nog steeds geen 'keukenzicht'.

Kijk ik dan weer onder define> database

je gaat via de veranda naar de tuin....

staan de velden met de tabel er gewoon in

zie je de bomen en de struiken in de tuin.

Die zijn er nog, maar niet meer zichtbaar vanuit het keukenperspectief.

HTH

• 0
Posted

Nou dat is duidelijk, ik heb even wat zitten stoeien, gelukkig valt de schade nog wel mee, ik heb in mijn laatste voorbeeld dus ook even de table eruit gehaald en opnieuw aangemaakt (met toch weer dezelfde naam) dan kan je gewoon weer opnieuw velden plaatsen en zijn ze gelukkig niet unknown.

In de andere databases heb ik ook delen uit de relatiegraph weg gehaald en daar gelukkig zonder de daadwerkelijke gegevens te wissen, het is wel goed uitkijken geblazen.

Feit is het dus dat als je een database kopie eerd je direct die relaties eruit haald nog voor je gaat starten.

• 0
Posted

Dat is het gevaar indien je andere toepassingen gaat aanpassen voor eigen gebruik.

Beter is de toepaste technieken te bestuderen en kleine bestandjes aan te maken, waar je zelf, eigenhandig, die technieken gaat toepassen.

Documenteer wat je doet en waarom in je eigen woorden.

Daarmee heb je voor jezelf ook het bewijs dat je de techniek begrijpt.

Daarna kun je de techniek in je 'live' toepassing gebruiken.

Indien je nu vast komt te zitten en denkt: hoe deed ik dat ook alweer ?, is het voldoende je techniek bestandje even op te roepen en je nota's te bekijken....

Op die manier verkrijg je een zelfgemaakt bibliotheek waar je nog lang plezier van kunt hebben....

... is ten andere ook handig indien je vlug iemand anders op weg wilt helpen met een voorbeeld bestandje....