Jump to content
  • 0

Problemen met relaties die in de 2e orde met filemaker

DJ_Lucv

Question

Posted

Ik ben gewoon om wat beter FM te leren bezig met een syteempje waarmee ik boekingen voor mijn DJ werkzaamheden bij kan houden, nu heb ik de volgende situatie:

Ik heb een tabel met apparatuur, dus in ieder record 1 ding, bijvoorbeeld lampen, versterker etc. Nu kan ik per boeking meerder dingen meenemen, hoe kun je dan die link leggen, ik wil me wel aan de normaalvorm houden dus gewoon 10 keer hetzelfde apparaat in de tabel met een boekingsid is niet de oplossing waar ik naar opzoek ben, dat had ik zelf al bedacht.

In mysql zou dit gewoon een koppeltabel worden, dus met de boekingsid en de apparaatid waardoor je precies weet wat er bij elkaar hoort.

Hoe pas je dit soort problemen in Filemaker toe, gebruiken jullie hiervoor bijvoorbeeld value-lists, wat bij mij eigenlijk niet mogelijk is omdat er straks ook veel info over de apparatuur in moet komen, of hebben jullie een hele andere methode?

Ik heb net het trucje van stef doorgelezen, a relation too far in tips en trucs, en ga het nu even uitproberen, als jullie nog andere ideeën hebben hoor ik het graag!

6 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Dat artikel van stef is goed, maar is niet exact wat je nodig hebt. Net zoals met sql heb je een tussentabel nodig, waar je de id's van de ene tabel en de id's van de andere tabel in bijhoudt.

Maak in de ene tabel een waardelijst met de id en waarde van de items in de andere tabel en vice versa.

Maak vervolgens een creerende portal naar de tussentabel in de ene file op aparatuurid, waar je het boekingID kan inzetten, en omgekeerd ook; maak een creerende portal in de boekingstabel naar de tussentabel op boekingsid, waar je het aparaatID kan inzetten.

Op die manier kan je een aparaat toekkennen aan een boeking, en een boeking toekennen aan een aparaat. De waardelijsten ken je toe aan de id veldjes in je portals.

In de tussentabel kan je ook 2 ongestockeerde calculaties bijmaken, eentje die relationeel de boekingsgegvens laat zien, en eentje die de aparaatnaam ophaalt. Die 2 calculaties kan je dan in je portals gebruiken om beter te kunnen zien wat die ID nummers betekenen, zonder dat je in de waardelijsten moet klikken.

Summiere uitleg, maar een goeie verstaander (met sql ervaring!) heeft misschien maar een half woord nodig. Succes.

• 0
Posted

wat bedoel je precies met een creerende portal? Het principe van het systeem begrijp ik dus inderdaad goed. Wat ik alleen niet goed begrijp is hoe je dit in de praktijk wilt gaan toepassen, ik kan toch alleen relaties leggen met 1 master file?

• 0
Posted
wat bedoel je precies met een creerende portal?

Bij het definieren van een relatie kan je opgeven dat je "allow creation of related records" wil (nederlandse versie op aanvraag). Dat is een aankruisvakje dat als default NIET aangekruist is.

Als je dat doet, en je zet een portaal op je layout, dan is de onderste rij een lege rij, waar je op kan invullen - een creerende portal dus.

• 0
Posted

Ik hb nu het volgende werkend:

Ik heb 3 bestanden:

boekingen

apparatuur

boekingen-apparatuur

die laatste bevat dus 2 velden met apparatuurid en boekingsid, ik heb wat relatie-velden aangemaakt, en als ik een id invul komen er inderdaad de juiste gegevens te staan. Wat ik nu dus niet begrijp is hoe ik een lijst van alle apparatuur kan weergeven, moet ik dit weer in hetzelfde bestand doen of maak ik hier weer een nieuwe voor met een valuelist gebaseerd op de inhoud van deze tabel?

• 0
Posted

Je kan dit best doen door een waardelijst te maken.

- ga naar layout mode

- duidt je veldje aan in het portaal

- "field format" opvragen ("veldopmaak" in het NL)

- waardelijst toekennen

- een nieuwe waardelijst maken (is keuze in menuutje waardelijsten)

- waardelijst gebaseerd op veld -> van andere tabel -> tabel met apparatuur aanduiden -> veld aanduiden

presto - en zoals AvD zou zeggen: om te winnen, moet je krabben... :wink:

• 0
Posted

Dit is inderdaad de manier, het probleem wat ik heb is alleen dat ik het eerst wel werkend had maar nu niet mer. Ik heb naar mijn weten niets veranderd met de velden.

Ik kan nu de opties niet meer aanklikken, ik zie dus wel de juiste lijst met gegevens,a lleen ik kan de checkboxes niet meer aanklikken. Ik heb het nu opgeslost door het geheel opnieuw te maken maar ik vraag me toch af hoe dit nu komt...

Jullie hebben het allemaal steeds over portals, dat is toch die aparte knop in het lay-out menu? Ik kan daarmee wel een relatie kiezen maar dan verschijnt er alsnog niets in de portal. Is het nu de bedoeling dat ik met een portal ga werken of is het zo met die value-list en checkboxen goed? Het heeft namelijk goed gewerkt, ik heb er ook calculaties van kunnen maken enzovoorts.