wim antheunis Posted February 27, 2007 Posted February 27, 2007 Hallo, Ik heb een valuelist gemaakt op basis van een relatie. Hoe kan ik nu de waardes in mijn valuelist sorteren in de door mij gewenste volgorde. Voorbeeldbestandje in bijlage. Bij voorbaat bedankt vr jullie hulp. Groeten Wim test products.fp7 Quote
0 rmw Posted February 27, 2007 Posted February 27, 2007 Valuelists zijn altijd alfabetisch gesorteerd. Je kan nog wel kiezen voor de eerste of de tweede waarde. Je zou kunnen overwegen een tweede waarde toe te voegen die alfabetisch de gewenste volgorde oplevert, maar het blijft behelpen. rmw Quote
0 AvD Posted February 27, 2007 Posted February 27, 2007 Dank, rmw, voor je antwoord. Een kanttekening hierbij: ik heb de indruk dat dat nooit naar behoren werkt (het is trouwens een typisch dingetje dat Servoy-adepten zo graag demonstreren: bij hen werkt het wél). Wat we zouden willen is een value list gebaseerd op twee velden (het item dat we willen selecteren en een veld dat een sorteernummer bevat). We sorteren de lijst dan volgens dat nummer (het komt dan vooraan, dus links te staan), maar vullen bij selectie enkel de waarde van het andere veld in. En als grote verlangwens: het sorteernummer zou niet zichtbaar mogen zijn als de value list openrolt. Heeft iemand dat al voor mekaar gekregen? Quote
0 rmw Posted February 27, 2007 Posted February 27, 2007 Klopt AvD. FM8.5 heeft wel de mogelijkheid het eerste veld te verbergen, maar de sortering op het tweede veld blijft alfabetisch en bovendien wordt het eerste veld ingevuld als je een keuze maakt en niet het tweede. Dat laatste is overigens voor codes kiezen wel een hele mooie optie voor taal afhankelijke keuzelijsten. Een keuzelijst met code en omschrijving, alleen de omschrijving zichtbaar om uit te kiezen en vervolgens de code ingevuld krijgen. Ik moet zeggen dat ik daar al meermalen gebruik van heb gemaakt. rmw Quote
0 DikkeHenk Posted June 8, 2007 Posted June 8, 2007 Beetje laat antwoord, maar ik ben nieuw op dit forum. Een mooie truc bij het sorteren van een related valuelist is om gebruik te maken van het 2e field in de list. Creeer in de related table een field met spaties. Het aantal spaties in het tweede field bepaald de plek van het related eerste field. Selecteer in de 'specify' fields dialoog Field 1 = displayfield voor de list Vink -laat ook 2e field zien- aan Field 2 = spatiefield Sorteer op het tweede veld. Filemaker laat beide velden zien in de list maar omdat er geen spaties op een regel in een valuelist worden weergegeven zijn alleen de waarden uit het eerste field te zien en wordt gesorteerd op het aantal spaties uit het tweede field. Als je niet handmatig de spaties in wil voeren kan je dit ook nog met een tweede extra nr.veld (_Aantalspaties) in de related table oplossen. Spatiefield (sorteerfield) wordt dan een calculatieveld: Substitute (10^_Aantalspaties - 1 ; "9" ; " ") Sorry voor de engelse termen maar ik gebruik Filemaker in het engels. Quote
Question
wim antheunis
Hallo,
Ik heb een valuelist gemaakt op basis van een relatie.
Hoe kan ik nu de waardes in mijn valuelist sorteren in de door mij gewenste volgorde.
Voorbeeldbestandje in bijlage.
Bij voorbaat bedankt vr jullie hulp.
Groeten Wim
test products.fp7
4 answers to this question
Recommended Posts